IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Газ до ламарината за по-добра работа на двигателя - вярно или не?

Експерти обясняват защо и как моторът трябва да се натоварва максимално от време на време

Един от съветите, давани на шофьорите, е при движение по магистрала двигателят на автомобила да се натовари максимално Това означава „газ до ламарината“ и каране с висока скорост, като тази процедура позволява на мотора да се самопочисти. А това означава увеличение на мощността и по-лесно стартира в студено време.


обороти


Това наистина ли е вярно? И как да самопочистите двигателя, без да получите глоба за това, че превишите ограничението на скоростта? Експертите от изданието ZR обясняват как трябва да се процедира в подобни случаи, за да не се навреди както на двигателя, така и на автомобила като цяло.

За информация - диапазонът на оборотите на коляновия вал за бензинов двигател е приблизително 650-6500 об/мин, а за дизелов двигател е 600-4500 об/мин. В същото време съвременните автоматични трансмисии позволяват на двигателя да работи при високи натоварвания при ниски скорости. Самите шофьори, когато карат коли с ръчни скорости, се опитват да предотвратят работата на двигателя при високи обороти, тъй като се смята, че това води до по-бързо износване на силовия агрегат.

Затова и водачите на автомобили с ръчна скоростна кутия се опитват да преминат на по-висока предавка възможно най-рано. Собствениците на автомобили с автоматична скоростна кутия, на свой ред, се опитват да не натискат рязко педала на газта. А шофьорите на автомобили с CVT се опитват да гарантират, че коляновият вал се върти не повече от 2000 об/мин при всяка скорост.

Всички тези мерки обаче не удължават живота на двигателя. При такива условия на работа частите на коляновия механизъм изпитват повишени натоварвания. Налягането на буталата върху стените на цилиндъра се увеличава. Също така трябва също да се вземе предвид ниската производителност на маслената помпа при ниски скорости. В резултат на това антифрикционният слой върху буталата и втулките на коляновия вал бързо се износва. След това има луфт на буталата в цилиндрите, което води до необходимостта от ремонт на двигателя.

Периодичната работа при високи скорости ще помогне за почистване на запалителните свещи и горивните камери от въглеродни отлагания. Големият обем отработени газове, които могат да се генерират само при високи обороти на двигателя, ще осигури почистване на частите на турбината. Между другото, „пенсионерският" стил на шофиране на автомобил с двигател с турбокомпресор също не е за предпочитане, защото дюзата и байпасният клапан, разположени в турбината, не работят при ниски обороти на двигателя. И поради това те губят подвижност с течение на времето.

През зимата двигателят често работи студен и това влошава ситуацията. В картера на двигателя се образува конденз. Смесва се с двигателното масло и поради това маслото губи своите смазочни свойства. Поради тази причина двигателите през зимата трябва да се „изпържват“ след загряване, за да се изпари ненужната влага.

Излиза, че периодичното пускане на двигателя на по-високи обороти е полезно? Да, но не и на празен ход, когато двигателят е под минимално натоварване. По същество той се върти сам и приставките, въпреки че инженерите са предвидили, че такива скорости ще се поддържат само при големи натоварвания. Следователно, за да се продуха, трябва да се отиде на магистрала.

За целта трябва да изберете сух и хубав ден и да карате по права многолентова магистрала. Трябва да шофирате, като поддържате обороти на двигателя при 5000 оборота в минута в продължение на 30 минути или още по-добре един час. Това може да стане при скорост около 100 км/ч, не на най-високата предавка.

За автомобил с автоматична скоростна кутия трябва да изберете ръчен режим на превключване. Няма нужда да се страхувате - електрониката няма да ви позволи да закарате стрелката на оборотомера далеч в червената зона. Съответно трансмисията и двигателят няма да бъдат повредени.

Същото трябва да се направи и с вариатора. Селекторът трябва да бъде превключен на ръчен режим на управление на предавките. След това изберете този при шофиране, при който двигателят ще поддържа 5000 оборота в минута, а скоростта на автомобила ще бъде 100 км/ч. Трябва да сте подготвени за повишен разход на гориво по време на това „пържене“ на двигателя. Но продухването и почистването си заслужават.


0 от 500
  • #10
    9 rate up comment 10 rate down comment
    Фитипалди ( преди 1 седмица )
    Петре, бре, кой те съветва тези глупости? "За рульом" ли само четеш (ама те е срам да си признаеи и затова пишеш ZR) или някой селски тарикат ти ги казва. Подобни щуротии в Западна Европа, първо, се наказват от пътната полиция и, второ, съсипват съвременните бензинови двигатели.
  • #9
    10 rate up comment 11 rate down comment
    Реалист ( преди 1 седмица )
    ZR = за рульом. Това явно са прпоръки за двигател на руски коли.
  • #8
    17 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Вярно е само за дизела. Там при градско каране се натрупват сажди изпускателната система. Хубаво от време на време да се дава повече газ да се прочиства. Но при бензина няма такова нещо. Ако бензинова кола се "задръства" значи нещо не е в ред. Или горивото е калпаво, или гори масло, или нещо горивната система не е както трябва. Бензинова кола която се кара редовно не трябва да прави никакви сажди запушвания.
  • #7
    12 rate up comment 8 rate down comment
    До 6 ( преди 1 седмица )
    130 км в час на първа предавка с 5000 оборота? Какво караш?
  • #6
    13 rate up comment 13 rate down comment
    patci84 ( преди 1 седмица )
    На мойта кола 5000 оборота това да карам с над 130 което води до глоба! И то повече от 30 мин. е трудно ,щото трафик все ще хванеш. Явно джигитите ви четат глупавите статии!!!! И затова се избиват по улиците
  • #5
    31 rate up comment 3 rate down comment
    carpe_diem ( преди 1 седмица )
    Вярно, че е хубаво да се продухва от време на време, да не забрави за какво е направено това нещо, ама чак пък 1 час на 5000 оборота?
  • #4
    19 rate up comment 7 rate down comment
    hahah ( преди 1 седмица )
    Поредните глупости от страна на Аутомедиа. Не знам кой им пише статиите, но явно е виждал двигател само на картинка.
  • #3
    35 rate up comment 5 rate down comment
    Вин ( преди 1 седмица )
    Ако колата ви се "задръства" от градска употреба, значи неправилно сте преценили каква ви е необходима или гъзарията е надделяла! Малка, градска, бензинова без турбо за градско!
  • #2
    32 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Не го правете, това ще ви съсипе автомобила и ако сте взели дизел и го задръствате в града другия път като купувате четете повече и се образовайте.
  • #1
    52 rate up comment 7 rate down comment
    raiders ( преди 1 седмица )
    Е.б.ах.ти съвета... пържи 1ч. на 5000 оборота, като над 60% от колите ни са над 20г. Честито, ще има работа за сервизите.