Един от съветите, давани на шофьорите, е при движение по магистрала двигателят на автомобила да се натовари максимално Това означава „газ до ламарината“ и каране с висока скорост, като тази процедура позволява на мотора да се самопочисти. А това означава увеличение на мощността и по-лесно стартира в студено време.
Това наистина ли е вярно? И как да самопочистите двигателя, без да получите глоба за това, че превишите ограничението на скоростта? Експертите от изданието ZR обясняват как трябва да се процедира в подобни случаи, за да не се навреди както на двигателя, така и на автомобила като цяло.
За информация - диапазонът на оборотите на коляновия вал за бензинов двигател е приблизително 650-6500 об/мин, а за дизелов двигател е 600-4500 об/мин. В същото време съвременните автоматични трансмисии позволяват на двигателя да работи при високи натоварвания при ниски скорости. Самите шофьори, когато карат коли с ръчни скорости, се опитват да предотвратят работата на двигателя при високи обороти, тъй като се смята, че това води до по-бързо износване на силовия агрегат.
Затова и водачите на автомобили с ръчна скоростна кутия се опитват да преминат на по-висока предавка възможно най-рано. Собствениците на автомобили с автоматична скоростна кутия, на свой ред, се опитват да не натискат рязко педала на газта. А шофьорите на автомобили с CVT се опитват да гарантират, че коляновият вал се върти не повече от 2000 об/мин при всяка скорост.
Всички тези мерки обаче не удължават живота на двигателя. При такива условия на работа частите на коляновия механизъм изпитват повишени натоварвания. Налягането на буталата върху стените на цилиндъра се увеличава. Също така трябва също да се вземе предвид ниската производителност на маслената помпа при ниски скорости. В резултат на това антифрикционният слой върху буталата и втулките на коляновия вал бързо се износва. След това има луфт на буталата в цилиндрите, което води до необходимостта от ремонт на двигателя.
Периодичната работа при високи скорости ще помогне за почистване на запалителните свещи и горивните камери от въглеродни отлагания. Големият обем отработени газове, които могат да се генерират само при високи обороти на двигателя, ще осигури почистване на частите на турбината. Между другото, „пенсионерският" стил на шофиране на автомобил с двигател с турбокомпресор също не е за предпочитане, защото дюзата и байпасният клапан, разположени в турбината, не работят при ниски обороти на двигателя. И поради това те губят подвижност с течение на времето.
През зимата двигателят често работи студен и това влошава ситуацията. В картера на двигателя се образува конденз. Смесва се с двигателното масло и поради това маслото губи своите смазочни свойства. Поради тази причина двигателите през зимата трябва да се „изпържват“ след загряване, за да се изпари ненужната влага.
Излиза, че периодичното пускане на двигателя на по-високи обороти е полезно? Да, но не и на празен ход, когато двигателят е под минимално натоварване. По същество той се върти сам и приставките, въпреки че инженерите са предвидили, че такива скорости ще се поддържат само при големи натоварвания. Следователно, за да се продуха, трябва да се отиде на магистрала.
За целта трябва да изберете сух и хубав ден и да карате по права многолентова магистрала. Трябва да шофирате, като поддържате обороти на двигателя при 5000 оборота в минута в продължение на 30 минути или още по-добре един час. Това може да стане при скорост около 100 км/ч, не на най-високата предавка.
За автомобил с автоматична скоростна кутия трябва да изберете ръчен режим на превключване. Няма нужда да се страхувате - електрониката няма да ви позволи да закарате стрелката на оборотомера далеч в червената зона. Съответно трансмисията и двигателят няма да бъдат повредени.
Същото трябва да се направи и с вариатора. Селекторът трябва да бъде превключен на ръчен режим на управление на предавките. След това изберете този при шофиране, при който двигателят ще поддържа 5000 оборота в минута, а скоростта на автомобила ще бъде 100 км/ч. Трябва да сте подготвени за повишен разход на гориво по време на това „пържене“ на двигателя. Но продухването и почистването си заслужават.