IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Газ до ламарината за по-добра работа на двигателя - вярно или не?

Експерти обясняват защо и как моторът трябва да се натоварва максимално от време на време

Един от съветите, давани на шофьорите, е при движение по магистрала двигателят на автомобила да се натовари максимално Това означава „газ до ламарината“ и каране с висока скорост, като тази процедура позволява на мотора да се самопочисти. А това означава увеличение на мощността и по-лесно стартира в студено време.


обороти


Това наистина ли е вярно? И как да самопочистите двигателя, без да получите глоба за това, че превишите ограничението на скоростта? Експертите от изданието ZR обясняват как трябва да се процедира в подобни случаи, за да не се навреди както на двигателя, така и на автомобила като цяло.

За информация - диапазонът на оборотите на коляновия вал за бензинов двигател е приблизително 650-6500 об/мин, а за дизелов двигател е 600-4500 об/мин. В същото време съвременните автоматични трансмисии позволяват на двигателя да работи при високи натоварвания при ниски скорости. Самите шофьори, когато карат коли с ръчни скорости, се опитват да предотвратят работата на двигателя при високи обороти, тъй като се смята, че това води до по-бързо износване на силовия агрегат.

Затова и водачите на автомобили с ръчна скоростна кутия се опитват да преминат на по-висока предавка възможно най-рано. Собствениците на автомобили с автоматична скоростна кутия, на свой ред, се опитват да не натискат рязко педала на газта. А шофьорите на автомобили с CVT се опитват да гарантират, че коляновият вал се върти не повече от 2000 об/мин при всяка скорост.

Всички тези мерки обаче не удължават живота на двигателя. При такива условия на работа частите на коляновия механизъм изпитват повишени натоварвания. Налягането на буталата върху стените на цилиндъра се увеличава. Също така трябва също да се вземе предвид ниската производителност на маслената помпа при ниски скорости. В резултат на това антифрикционният слой върху буталата и втулките на коляновия вал бързо се износва. След това има луфт на буталата в цилиндрите, което води до необходимостта от ремонт на двигателя.

Периодичната работа при високи скорости ще помогне за почистване на запалителните свещи и горивните камери от въглеродни отлагания. Големият обем отработени газове, които могат да се генерират само при високи обороти на двигателя, ще осигури почистване на частите на турбината. Между другото, „пенсионерският" стил на шофиране на автомобил с двигател с турбокомпресор също не е за предпочитане, защото дюзата и байпасният клапан, разположени в турбината, не работят при ниски обороти на двигателя. И поради това те губят подвижност с течение на времето.

През зимата двигателят често работи студен и това влошава ситуацията. В картера на двигателя се образува конденз. Смесва се с двигателното масло и поради това маслото губи своите смазочни свойства. Поради тази причина двигателите през зимата трябва да се „изпържват“ след загряване, за да се изпари ненужната влага.

Излиза, че периодичното пускане на двигателя на по-високи обороти е полезно? Да, но не и на празен ход, когато двигателят е под минимално натоварване. По същество той се върти сам и приставките, въпреки че инженерите са предвидили, че такива скорости ще се поддържат само при големи натоварвания. Следователно, за да се продуха, трябва да се отиде на магистрала.

За целта трябва да изберете сух и хубав ден и да карате по права многолентова магистрала. Трябва да шофирате, като поддържате обороти на двигателя при 5000 оборота в минута в продължение на 30 минути или още по-добре един час. Това може да стане при скорост около 100 км/ч, не на най-високата предавка.

За автомобил с автоматична скоростна кутия трябва да изберете ръчен режим на превключване. Няма нужда да се страхувате - електрониката няма да ви позволи да закарате стрелката на оборотомера далеч в червената зона. Съответно трансмисията и двигателят няма да бъдат повредени.

Същото трябва да се направи и с вариатора. Селекторът трябва да бъде превключен на ръчен режим на управление на предавките. След това изберете този при шофиране, при който двигателят ще поддържа 5000 оборота в минута, а скоростта на автомобила ще бъде 100 км/ч. Трябва да сте подготвени за повишен разход на гориво по време на това „пържене“ на двигателя. Но продухването и почистването си заслужават.


0 от 500
  • #20
    12 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Може, обаче за около 2-3 минутиСпоред много хора 2-3 минути 5-6000 оборота на всеки 100 км върши работа
  • #19
    42 rate up comment 3 rate down comment
    112 ( преди 4 месеца )
    С тези съвети гарантирано ще посетите сервиза ...
  • #18
    29 rate up comment 33 rate down comment
    Мда ( преди 4 месеца )
    Не знам защо все се изсипват някакви чичаци да обясняват, как било вярно, щото едно време баща му така правил на москвето или ушанките в казармата така правили на ЗИЛа, или сегашните рашъни, така карали ладите в сибир. Другари, днешните коли, даже и 20 годишните,нямат нищо общо с онези на които са прилагане тези и тогава съмнителни номера!Всичко ви е такова - съветски номера,в съвремени условия = крах!И демокрацията така си строите - по съветски, по КГБейска! Объркан народ
  • #17
    21 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    "изданието ZR" А-аааа-ха-ха-ха, пак руски тъпизми. "За рулем"
  • #16
    43 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Петърчо, ти знаеш ли какво са 5000 оборота, мамин сладък? Обикновено на магистрала се държат около 3000 оборота. 5000 се вдига с по-слаб мотор с понижаване на предавката, ако искаш да изпревариш бързо. Но това е за малко. Доста дърти кошници ще прегреят 1 час на 5000 оборота, това ти го гарантирам! Охлаждащата система на 20 годишните коли не топлообменя както при новите. Да не те търсят да плащаш ремонти?
  • #15
    23 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Всеки да си кара както знае ,тези съвети биха объркали много млади шофьори особено жени.Прекалено високи обороти на двигателя водят до рискове.
  • #14
    17 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Не е новост, че Петърчо идея си няма от автомобили и публикува такива глупости. Впечатлява ме, че има хора, които му вярват.
  • #13
    19 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 4 месеца )
    Не мога бе!1 час с 5000 об/мин.Това е да караш от София до Пловдив все с над 5000 об/мин.Наясно ли сте колко време всъщност е един час!Има добри добавки за гориво на реномирани марки,повечето вършат работа.Слагаш си добавката преди по-дълъг път,от време на време сваляш една предавка да да се повдигнат оборотите и толкова.Ама с едното "пържене" от време на време,не се избягват щетите от лошото мазане от постоянно градско каране.Даже ако маслото вече е калпаво,може пърженето да е за последно
  • #12
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Москвич ( преди 4 месеца )
    Тва го знам от воените, като отиват на учение яко пържат машините когато могат
  • #11
    6 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Повечето въобще не сте прочели статията или в по-лошия случай не сте разбрали какво ви казват.