Икономията на гориво е гореща тема за много шофьори. Те обаче забравят, че неправилните методи за пестене могат да доведат до сериозни щети и скъпи ремонти.
Един популярен начин да спестите пари е да превключите на по-висока предавка и да натискате плавно газта. Ако обаче колата се кара твърде бавно на висока предавка, това може да доведе до повреда на двигателя, чийто ремонт ще надхвърли многократно спестени пари от гориво, категорични са автомобилни механици.
Много шофьори не осъзнават, че шофирането с много ниски обороти се отразява на живота на двумасовия маховик, който е предназначен да потиска вибрациите. По-рано тази технология се използваше само в дизелови двигатели, но днес все по-често се среща в бензинови задвижващи агрегати, особено в тези с малък обем и турбокомпресор.
Ниските обороти обаче натоварват много чувствителните компоненти в силовия агрегат на автомобила, като биелните лагери, коляновия вал или буталата. Повредата на тези детайли може да означава края на живота двигателя. В този случай често е по-евтино да смените двигателя, отколкото да го ремонтирате.
Шофирането с ниска скорост може да бъде по-вредно за двигателя, отколкото шофирането с висока скорост. То води до странично претоварване на буталата и напрежение върху ангренажната верига, което може да се разтегне с времето. Смяната на ангренажна верига обикновено е сложна, скъпа и скъпа процедура.
Често при ниски скорости шофьорите натискат газта докрай, за да използват пълната мощност на двигателя. В подобни случаи малките мотори с турбокомпресор с директно впръскване са подложени на сериозно натоварване. Причината е, че впръсканото гориво има малко време да се изпари и да се смеси с въздуха в горивната камера. В резултат на това сместа става твърде богата и впръсканото гориво не изгаря напълно, което води до въглеродни отлагания, които запушват инжекторите и ограничават пулверизирането на горивото в камерата.
Натрупаните въглеродни отлагания могат да доведат до запалване на впръсканото гориво в неподходящ момент, което води до много интензивно спонтанно запалване. Тази детонация може да причини повреда на двигателя. Силите, действащи върху буталата и биелите, могат да причинят повреда или дори разкъсване. Повишеното налягане в горивните камери също така може да повреди буталните пръстени. Износването на лагерите, коляновия вал или турбокомпресора също може да се добави към потенциалните рискове.