IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Митове, легенди, но и истини за това как да пестим гориво (ЧАСТ I)

Важно е да знаете кои от тях са най-безопасни - както за вас, така и за колата ви

Вероятно няма нито един шофьор, който поне веднъж в живота си да не се е замислял за икономията на гориво. Този проблем е особено актуален за собствениците на автомобили от среден и икономичен клас, тъй като техните разходи са склонни да надвишават доходите им, а цените на бензина непрекъснато растат. Въпреки това, в никакъв случай не трябва да се отчайвате и да поставите колата "на трупчета". Има редица прости и ефективни начини за значително спестяване на гориво. Разказваме ви за най-ефективните от тях.


пестене на гориво


Стил на шофиране

Един от най-важните компоненти на икономията на бензин се крие в това как водачът контролира колата си. След като успеем да адаптираме стила на шофиране, е възможно да постигнем много добри резултати. А някои опитни шофьори успяват да спестят до 20% от горивото само с по-спокоен стил на шофиране. Как се постига това?

Първо спрете да натискате педала на газта, сякаш искате да смажете пода с него. Няма значение дали става въпрос за потегляне от място или за набиране на скорост. Всеки такъв рязък натиск води до увеличаване на лакомията на двигателя няколко пъти и в това няма нищо изненадващо - за да ускори колата възможно най-бързо, двигателят трябва да използва цялата си мощност и това е възможно само при най-интензивното захранване с гориво.

Не по-малко важно е да се научите как да работите правилно със скоростната кутия. Често шофьорите, особено начинаещите, правят грешки при избора на оптимална предавка при определени условия, без да осъзнават, че по този начин увеличават разхода на гориво. Тук няма универсална формула. Единствено трябва да се обръща повече внимание на оборотомера. Оптималният интервал за превключване на предавки, като правило, е 1500-3000 об/мин.


обороти


Ако стрелката е по-високо, превключете на по-висока предавка, ако е по-ниско, на по-ниска предавка. Последното е особено важно, тъй като при твърде ниски обороти на коляновия вал налягането на маслото пада и износването на двигателя се увеличава. Естествено, горното се отнася само за кутии с ръчно превключване. Автоматичните трансмисии сами избират момента на превключване, но те пък почти винаги харчат повече от аналогични коли с механични трансмисии.

Друг фактор е изборът на скорост. Трудно е да се надцени значението на този аспект, защото колкото по-бързо се движи колата, толкова по-високо става съпротивлението на въздуха и толкова повече мощност се изисква от двигателя. Ако се движите двойно по-бързо, то съпротивлението се увеличи четири пъти. Изводите за разхода на гориво не са трудни за правене, но има оптимален скоростен диапазон, задържайки се в който ще карате едновременно бързо и икономично. Този диапазон е от 90 до 110 км/ч.

Вредни съвети

Всичко, което ще бъде казано в този раздел, може да е от полза, но само за шофьори с голям опит. Всеки, който дори за секунда допуска мисълта за собствената си несигурност зад волана, в никакъв случай не трябва да се опитва да пести бензин по описаните по-долу начини.


пестене на гориво


На извънградски пътища можете да използвате "въздушната възглавница" от автомобила, който се движи отпред. По-просто казано, трябва да сте зад по-голямо превозно средство. В зависимост от скоростта и разстоянието, това може да доведе до 30 процента икономия на гориво поради намаляване на въздушното съпротивление. Оптималното разстояние между лек автомобил и камион обаче не трябва да е повече от 4 метра. Такова разстояние обаче не може да се нарече безопасно по никакъв начин, така че бдителността на водача трябва да бъде максимална. Но колкото и опит да има водачът, този метод определено е опасен.

Друг метод, който понякога се препоръчва, е превключването на скоростната кутия на неутрална скорост при спускане, но ние не само се съмняваме в ефективността на този метод, но и сме категорично против използването му. Това е много опасно, особено на мокър и хлъзгав път и ако двигателят случайно изгасне (което е по-вероятно да се случи, когато е на празен ход) и заедно с него "изчезнат" кормилното управление и спирачкете...


Hyundai и KIA - система за смяна на предавките


Освен това, когато двигателят работи на празен ход, горивото продължава да тече в него. Много по-ефективно е да се преодоляват спусканията с включена най-висока предавка, но с отпуснат педал на газта (принудителен празен ход). В този случай електронният блок за управление на двигателя практически спира подаването на гориво и не го възобновява, докато оборотите на коляновия вал не паднат под определен праг. Всеки двигател има собствена скорост, но средно тя е 1 500 оборота в минута. Необходимо е само да се вземе предвид, че колата може и да губи скорост при принудителен празен ход. Този ефект се нарича "моторна спирачка".


0 от 500
  • #8
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Жг ъц ( преди 8 месеца )
    Номер 5 е прав, номер 4 фа си яде ушите, яза па кат прЗд карам винаги с вертикална стрелка на спидометъра щот не ги разбирам тия раб'ти и обороти на 1/2 от макс
  • #7
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До#1 ( преди 8 месеца )
    *** ли си или се правиш *** такъв? Като малък да не си падал на главата си?)))))
  • #6
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Честно казнао от тия всички съвети я спестите 2-300гр я не. Но дори и да ме опровергате и кажете дори 1л .. пак на 50л е капка в морето. Само от температурата може колата да даде 1-2л разлика (че и повече). Така че, карайте си безаварийно най вече, а не дали ще спестите 1-2лв на 200лв сметка.
  • #5
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До 4 ( преди 8 месеца )
    Да бе да, това означава да карам атмосферен бензин с 4000 оборота. Ами не е най-икономичен тогава а на 2500 на 6-та с 100 км/ч
  • #4
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Най нисък разход се постига ако колата винаги се кара на най високата предавка и при оборотите при които се достига максималният въртящ момент. Естествено няма как винаги да поддържаме такава скорост навсякъде. Затова просто трябва да се придържаме към ограничението на съответния участък и да караме на съответната предавка в тези оптимални обороти. Друго важно нещо е да не пускаме на свободна предавка когато спускаме! На свободна колата изгаря повече гориво отколкото на скорост и хабим спирачки.
  • #3
    14 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Неграмотни... да караш за някои не е въздушна възглавница а въздушен коридор. Зад кола трудно, но камион или бус е постижимо. Това елекитричарите го знаят доста добре...
  • #2
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Също така е пропуснат съвета, който пести най-много гориво - избягвайте рязкото натискане на спирачките, както и не натискайте спирачките за намаляване на скоростта, а само за спиране. Ако комбинирате съвета от първото мнение - ускорение с максимално КПД и намаляване на скоростта с помощта на двигателя, което е автоматично задейства принудителния празен ход и автомобилът не харчи нищо докато изминавате 200-300 м. до спрелите на светофара автомобили или докато настигате някой, пестите най-много
  • #1
    3 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Пак неграмотна статия. " Няма значение дали става въпрос за потегляне от място или за набиране на скорост. Всеки такъв рязък натиск води до увеличаване на лакомията на двигателя няколко пъти и в това няма нищо изненадващо - за да ускори колата възможно най-бързо, двигателят трябва да използва цялата си мощност и това е възможно само при най-интензивното захранване с гориво" точно обратното е - тогава КПД на двигателя е най-високо и харчи най-малко гориво за извършена работа.