IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Край на евтините китайски коли: Европа ги удари с до 48% мито

Куриозното решение на ЕК означава, че BMW и Dacia ще плащат повече за китайските си модели, отколкото BYD

Предпазливо изчакала да минат европейските избори, Европейската комисия обяви официално бъдещите мита върху китайски електромобили, които ще влязат в сила още от идния месец. Вариращи от 17 до 38% за различните компании, тези мита се добавят към действащите вече 10% и на практика слагат край на надеждите на потребителите за по-евтина алтернатива на драстично поскъпналите в последните години европейски, японски и корейски автомобили. Те ще ударят и много модели на европейски марки, които се правят в Китай - от новото електрическо MINI Cooper до Dacia Spring, най-евтиния електромобил в Европа. Куриозното е, че Dacia и BMW ще плащат по 21% мито за сглобяваните в Китай свои модели, докато китайската BYD ще плаща само по 17%, защото е съдействала на разследванито на ЕК. 
 

BYD
  
   
Датата на влизане в сила на новите мита най-вероятно ще е 5 юли, а размерите им варират между 17,4% и 38,1%. В момента тарифите за внос от Китай в ЕС са 10%, а в обратна посока - 15%. Тепърва обаче се очаква ответната реакция на китайците. Шефът на VDA, германската браншова организация на автомобилната индустрия, предупреди, че с този ход ЕК отива към разпалване на глобална търговска война.

Разследвания на ЕС, започнали на 4 октомври миналата година, констатираха, че китайските коли „се възползват от несправедливи правителствени субсидии“ и че  „причиняват заплаха от икономически щети на производителите в ЕС“. 

 
 
Geely Coolray, тест драйв, 2024
Geely Coolray. Китайският гигант, който притежава Volvo, ще плаща 20% мито
    
      
Върху вноса временно ще бъдат наложени изравнителни мита. Компанията BYD ще плаща допълнителни 17,4%,  Geely 20%; SAIC 38,1%. Други производители, които са съдействали на разследването, ще бъдат подложени на 21% мито, докато то ще бъде 38,1% за тези, които не са пожелали да сътрудничат. Цифрите ще бъдат добавени към вече съществуващите 10%. Скоро Еврокомисията ще публикува регламент, обясняващ подробно какво е оценено, за да се определи нивото на митата.

Въпреки това, след мотивирано искане - Tesla може да получи индивидуално изчислена ставка на митото в последната момент. Всяка друга компания, произвеждаща в Китай, която не е избрана в окончателната извадка и която желае да бъде разследвана конкретната й ситуация, добавя Брюксел, може да поиска ускорено преразглеждане. Срокът за извършването му е 9 месеца.

„Постигнахме фундаментална стъпка в нашето разследване на китайски електрически превозни средства“, обяснява вицепрезидентът на Европейската комисия Валдис Домбровскис, “Нашата цел не е да затворим европейския пазар за китайците, но за да се гарантира, че конкуренцията е справедлива".
  
   
 SAIC-GM
  
      
Отговорът не закъсня. ЕС „пренебрегна фактите и правилата на Световната търговска организация, многократните силни китайски възражения, призивите и разубеждаването на правителствата и индустриите на няколко европейски държави“. Така Министерството на търговията на Пекин коментирай новините от Брюксел. То оспори заключенията на ЕС, „без фактическа и правна основа“, които пренебрегват „обективния факт, че предимствата на Китай в електрическите превозни средства произтичат от открита конкуренция“.

Китай призовава ЕС „незабавно да коригира погрешните си практики“, като си запазва правото за решително мерки. Пекин изрази още "шок, сериозно разочарование и дълбоко недоволство" от митата. Страховете на Китай са свързани с факта, че този ход може да „засили търговските търкания между Пекин и Брюксел, като се отрази негативно на икономическите и търговски отношения“ между двете страни, гласи още реакцията.

Подобни гневни реакции предизвика решението и у представители на германската автомобилна индустрия и германския политически елит. За разлика от френската индустрия, която така и не успя да пробие на китайския пазар, германската присъства много сериозно там. Министърът на транспорта на Германия Фолкер Висинг подчерта, че "наказателните тарифи на ЕК ще навредят на германските компании и на техните топ продукти". "Автомобилите трябва да стават по-евтини чрез повече конкуренция, открити пазари и знчително подобряване на условията за бизнес в ЕС, а не чрез търговски войни", добави Висинг. Министърът на икономиката Роберт Хабек заяви, че "митата са последното убежище като политическа мярка, и често са най-лошата възможност".
 

 
 

0 от 500
  • #24
    13 rate up comment 7 rate down comment
    Глупости без край... ( преди 2 седмици )
    Еврогайският съюз отново показа,че за него политиката е винаги преди свободния пазар и икономиката!По-зле са и от най-тъпите комунисти !
  • #23
    11 rate up comment 4 rate down comment
    До 8 ( преди 2 седмици )
    "държавата Китай субсидира батериите на китайските производители и по-този начин те им стават почти безплатни." Ами супер. Вместо да слагат мита на тези батерии за да ги оскъпяват, от Европа да бяха направили същото? Да позволят на автомобилните компании да приемат подарените без пари батерии за електромобили и даже да им сложат по 10 000 субсидии за да станат на отрицателна цена, за да подкрепят европейската автомобилна промишленост, която да стане световен лидер? А те какво правят? Убиват я.
  • #22
    8 rate up comment 4 rate down comment
    //// ( преди 2 седмици )
    От къде имаш информация за дотациите и какви заплати се раздават?
  • #21
    4 rate up comment 5 rate down comment
    До15: ( преди 2 седмици )
    Май си природно глух - какво значение има кой какви заплати взима, след като цяла една държава - Китай, дотира зверски няколко китайски автопроизводители, които също раздават седемцифрени и осемцифрени заплати, и то не в юани!?
  • #20
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Нещо ми изряза списъка Citroen C5X DS9, Smart, Polestar, повечето Volvo-та, дори Tesla Model 3
  • #19
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Не ме разбра говоря за коли като Дачия Спринг - произвежда се за Европа в Китай. Също BMW iX3, Citro
  • #18
    11 rate up comment 1 rate down comment
    до #16 ( преди 2 седмици )
    В Китай има 15 % мито за колите от ЕС, затова европейските компании имат там заводи, който работят само за техния пазар.
  • #17
    15 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Догодина 50% спад на продажбите на евро коли в Китай и фалити, ЧЕСТИТО!
  • #16
    11 rate up comment 3 rate down comment
    //// ( преди 2 седмици )
    Да не говорим колко пъти правителствата наливаха вали в автомобилните компании, това не е ли също един вид държавна субсидия? Или отново за нас не важи, само за другите.
  • #15
    8 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Щом в Китай е толкова скъпо, защо тогава европейски производители се натискат да си произвеждате европейските модели там и да им платят мита вместо да ги правят в източна Европа?