IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Край на евтините китайски коли: Европа ги удари с до 48% мито

Куриозното решение на ЕК означава, че BMW и Dacia ще плащат повече за китайските си модели, отколкото BYD

Предпазливо изчакала да минат европейските избори, Европейската комисия обяви официално бъдещите мита върху китайски електромобили, които ще влязат в сила още от идния месец. Вариращи от 17 до 38% за различните компании, тези мита се добавят към действащите вече 10% и на практика слагат край на надеждите на потребителите за по-евтина алтернатива на драстично поскъпналите в последните години европейски, японски и корейски автомобили. Те ще ударят и много модели на европейски марки, които се правят в Китай - от новото електрическо MINI Cooper до Dacia Spring, най-евтиния електромобил в Европа. Куриозното е, че Dacia и BMW ще плащат по 21% мито за сглобяваните в Китай свои модели, докато китайската BYD ще плаща само по 17%, защото е съдействала на разследванито на ЕК. 
 

BYD
  
   
Датата на влизане в сила на новите мита най-вероятно ще е 5 юли, а размерите им варират между 17,4% и 38,1%. В момента тарифите за внос от Китай в ЕС са 10%, а в обратна посока - 15%. Тепърва обаче се очаква ответната реакция на китайците. Шефът на VDA, германската браншова организация на автомобилната индустрия, предупреди, че с този ход ЕК отива към разпалване на глобална търговска война.

Разследвания на ЕС, започнали на 4 октомври миналата година, констатираха, че китайските коли „се възползват от несправедливи правителствени субсидии“ и че  „причиняват заплаха от икономически щети на производителите в ЕС“. 

 
 
Geely Coolray, тест драйв, 2024
Geely Coolray. Китайският гигант, който притежава Volvo, ще плаща 20% мито
    
      
Върху вноса временно ще бъдат наложени изравнителни мита. Компанията BYD ще плаща допълнителни 17,4%,  Geely 20%; SAIC 38,1%. Други производители, които са съдействали на разследването, ще бъдат подложени на 21% мито, докато то ще бъде 38,1% за тези, които не са пожелали да сътрудничат. Цифрите ще бъдат добавени към вече съществуващите 10%. Скоро Еврокомисията ще публикува регламент, обясняващ подробно какво е оценено, за да се определи нивото на митата.

Въпреки това, след мотивирано искане - Tesla може да получи индивидуално изчислена ставка на митото в последната момент. Всяка друга компания, произвеждаща в Китай, която не е избрана в окончателната извадка и която желае да бъде разследвана конкретната й ситуация, добавя Брюксел, може да поиска ускорено преразглеждане. Срокът за извършването му е 9 месеца.

„Постигнахме фундаментална стъпка в нашето разследване на китайски електрически превозни средства“, обяснява вицепрезидентът на Европейската комисия Валдис Домбровскис, “Нашата цел не е да затворим европейския пазар за китайците, но за да се гарантира, че конкуренцията е справедлива".
  
   
 SAIC-GM
  
      
Отговорът не закъсня. ЕС „пренебрегна фактите и правилата на Световната търговска организация, многократните силни китайски възражения, призивите и разубеждаването на правителствата и индустриите на няколко европейски държави“. Така Министерството на търговията на Пекин коментирай новините от Брюксел. То оспори заключенията на ЕС, „без фактическа и правна основа“, които пренебрегват „обективния факт, че предимствата на Китай в електрическите превозни средства произтичат от открита конкуренция“.

Китай призовава ЕС „незабавно да коригира погрешните си практики“, като си запазва правото за решително мерки. Пекин изрази още "шок, сериозно разочарование и дълбоко недоволство" от митата. Страховете на Китай са свързани с факта, че този ход може да „засили търговските търкания между Пекин и Брюксел, като се отрази негативно на икономическите и търговски отношения“ между двете страни, гласи още реакцията.

Подобни гневни реакции предизвика решението и у представители на германската автомобилна индустрия и германския политически елит. За разлика от френската индустрия, която така и не успя да пробие на китайския пазар, германската присъства много сериозно там. Министърът на транспорта на Германия Фолкер Висинг подчерта, че "наказателните тарифи на ЕК ще навредят на германските компании и на техните топ продукти". "Автомобилите трябва да стават по-евтини чрез повече конкуренция, открити пазари и знчително подобряване на условията за бизнес в ЕС, а не чрез търговски войни", добави Висинг. Министърът на икономиката Роберт Хабек заяви, че "митата са последното убежище като политическа мярка, и често са най-лошата възможност".
 

 
 

0 от 500
  • #44
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Dr. Strange ( преди 6 месеца )
    Карайте си ги!
  • #43
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    виждам че има желаещи да експериментират с китайски автомобил преди това бих ги посъветвал да погледнат канали на много авторитетнти руски блогъри които разказват реални истории за нови китайски паметници на колела поради изключително висока степен на софтуерна защита и техническа невъзможност за следпродажбено обслужване поради липса на резервни части въпреки преките канали за доставка между техните партньори техническото обслужване на китайски автомобили в европа ще е практически невъзможно
  • #42
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Примерче ( преди 6 месеца )
    Voyah free в Китай е 35к, в Русия - 55к, в България - 68к, Евро. Смятайте кой е прецакания. Това са сегашните цени, преди тези мита. От официален представител/вносител. В Русия практически, всички нови версии/рестайлинг са на по-ниски цени. В ЕС тепърва започва дигане и рязане на глави. В ЕС ще се купуват само ЕС ***, на бесни цени. Не случайно в никаква класация в Китай не фигурират, а ВСИЧКИ са представени там, много и се произвеждат. Примерно на VW, 30% продажби са в Китай.
  • #41
    11 rate up comment 0 rate down comment
    РУК ( преди 6 месеца )
    И нямам абсолютно нищо против европейски производители които произвеждат в китай и внасят в ЕС да си плащат митата! Като потребители никой от нас не е спечели от това,че някой си е изнесъл производството в Китай!Нищо не е станало по-евтино,само убиха една камара индустрии и работни места. И ограничен кръг от богаташи гълтат по-големи печалби.Време е нещата малко да си дойдат по местата.Жалко,че се реагира,чак когато се засегна автоиндустрията.Други нямаха този късмет и протекции
  • #40
    8 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 6 месеца )
    Китайците от край време играят сечено на всички които искат да продават при тях.С цел всички да построят заводи там за да избегнат мита и прочие.За да откраднат технологии и да им обучат специалисти.Е нека сега направят заводи в ЕС да си произвеждат хубавите коли!Да плащат европейските заплати,да спазват европейските закони,да се съобразяват с европейските синдикати!Пък ако при тези условия направят по-хубави и евтини коли,супер,ще си купя.Пък и този път ние ще откраднем от тях,лошо няма! :-)
  • #39
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Факт ( преди 6 месеца )
    Дакия освен Спрингс друго не прави в Китай немците да не се правят на луди а БМВ на кой му пука за БМВ нали са премиууум да плащат повече за тях
  • #38
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Принципно е гадно, но автомобилната индустрия осигурява около 7% от заетостта в ЕС. Това е много и трябва да има някаква защита. Ясно е, че за нас специално китайските коли може да са единствената възможност за нова кола (което не е така, защото китайците продават среден и висок клас коли - няма нискък, с 20% по-евтино, но това пак е скъпо), но в Западна Европа купуват коли по 45 000 евро средно. За мен е гадно, че няма дачия спринг за 10 хил лв, колкото струва в Китай същият ДонгФенг.
  • #37
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    момчета има една сентенция която може да осмисли живота ви по добре всеки ден пешком до плажа отколкото с мерседес на работа
  • #36
    7 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    "Японецът" си купува японско, а после се чуди защо ЕС загивал. Нали японското едно време беше точно каквото е китайското днес - много по-некачествено, слабо, кофти настройки, некомфортно - но буйдалите смятаха, че за 10% по-евтино "ще го преживеят". А тези 10% идваха основно от по-евтин труд и нечовешки условия на труд в Япония. Добре че е ЕС с неговите правила, за да ги накара да произвеждат в ЕС. Добре че е НКАП, че да ги накара да покриват поне елементарните критерии за безопасност.
  • #35
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    ако някой иска да си купи проблеми да заповяда в някой шоурум независимо от производителя китайски японски корейски европейски имаше един не особуно умен министър председател който от екрана на телевизора ви съветваше за бога братя не купувайте бих добавил китайски автомобил