IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Европа удря спирачки - от 6 юли всички нови автомобили ще бъдат бавни

Ограничителят на скоростта ISA става задължителен за всички продадени коли

Вероятно вече сте чували или чели за системите за безопасност ADAS - набор от електронни устройства, вградени в автомобилите за подобряване на тяхната безопасност. Някои от тях - като асистент за поддържане на лентата, сензори за паркиране, система за следене на налягането в гумите или сензор за мъртва зона, се използват от дълго време, а други тепърва ще навлизат в употреба.


Intelligent Speed ​​​​Assist


Има и така наречената система ISA или Intelligent Speed ​​​​Assist, която от май 2022 г. стана задължителна за всички модели, сертифицирани в Европейския съюз. От 6 юли обаче регулаторните изисквания се разширяват и системата става задължителна за всички нови автомобили, продадени от тази дата. Това означава, че ограничителите на скоростта няма да се монтират само на новите модели, но и на всички продадени автомобили.

Intelligent Speed ​​​​Assist (ISA) е система, която анализира максимално разрешената скорост на всеки пътен участък и, ако е необходимо, автоматично ограничава скоростта на автомобила без намеса на водача.

За това се използват няколко компонента. От една страна, системата събира данни чрез GPS и ги сравнява с информация, получена от камера за разпознаване на пътни знаци, разположена на предното стъкло до вътрешното огледало. Всичко това се предава на контролния блок и ако автомобилът превиши допустимата скорост на този участък от пътя и водачът не намали скоростта, системата може да реагира по следния начин:

Звуково предупреждение.

Предупреждение за вибрация.

Тактилна обратна връзка чрез педала на газта.

Активиране на функцията за контрол на скоростта.

Първите две опции не изискват директна намеса и са предупреждения - звуково или под формата на вибрация, ако водачът не реагира. Тези предупреждения трябва да са кратки, за да се избегне неудобството на водача.

Третият тип обратна връзка се основава на съпротивлението на педала на газта - той леко ще избута крака на водача назад, за да го предупреди и да му помогне да намали скоростта. Шофьорът може да пренебрегне това предупреждение и да деактивира системата, като натисне по-силно педала на газта.

Дори ако е активиран автоматичен контрол на скоростта, при който скоростта на автомобила ще намалява плавно без човешка намеса, водачът може постепенно да деактивира системата, като натиска по-силно педала за газ.

Системата ISA никога не задейства спирачките, тъй като това може да причини инциденти, ако други превозни средства са близо отзад. Намаляването на скоростта без пряка намеса на водача обаче може да създаде опасни ситуации, например при изпреварване по второстепенен път.

За да се избегне това, системата ISA може да бъде изключена от водача чрез силно натискане на педала на газта или чрез изключване с помощта на специален бутон, след като колата е била запалена. Въпреки това, подобно на други устройства като системата Start & Stop, ISA се активира отново, когато двигателят се изключи.


0 от 500
  • #8
    52 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    5-ти, инциденти не се избягват само със системи, ами с умения. Понастощем, всички разчитат само на асистени, системи и нямат грам умения. Книжки се раздават буквално, но зад тях няма нито знания нито умения. Пешаци, колездачи и те - никви инстинки за самосъхранение, мятат се пред колите, без да се огледат... и още и още ..
  • #7
    29 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    До 5 - Като софутерен архитект, ще ти кажа, че управата никога не ни оставя, да докараме продукта до "добро" състояние, а винаги до "работещо". Покриваме ли някакв минимални изиксвания според разпоредби и зкаони - ТОВА Е! Отделно като ти набичат енда калуза,че а си се опалкал, а са ти посикали 1-2-3 милиона долара, става мнгоо трудно,да предупредиш публиакта, която ако изобщо отчете, може и да не се трогне. Обвинавай корпорациите - ти искат с трици маймуни да ловят.
  • #6
    20 rate up comment 3 rate down comment
    pena ( преди 5 месеца )
    Сигурен съм, че тая тъпотия изобщо няма да може да се ичключва на всичките поршета, ферарите и .т.н /s
  • #5
    11 rate up comment 57 rate down comment
    Карс ( преди 5 месеца )
    Крайно време е ! Но не трябва да може да се изключва!
  • #4
    22 rate up comment 31 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Принципно повечето неща, които се правят имат за цел да намалят катастрофите и жертвите по пътищата. И вероятно са резонни. Лошото е, че тия системи вече се имплементират от програмисти, а те са едни от най-т ъ п и т е същества, населявали планетата. Жалко е на хора, за които най-важното е да карат електрическа тротинетка (и то поне такава, която има тръба за седалка), да им бъде позволявано да пипат коли.
  • #3
    18 rate up comment 14 rate down comment
    bg ( преди 5 месеца )
    Това е предпоследната стъпка преди автономните коли. После само се качваш даваш адреса и се возиш
  • #2
    50 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Този ЕС е изпята песен. Дано европейците да са изрезнели малко, и на 9.6 да ги изметът с силен шут. То не са прави краставици, идеални домати и други безумни ограничения, които само бълват от Брюксел.
  • #1
    23 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Айде без ... Отовир ми се бизнес, да модвам коли! Все ендо съм в гиманзията и е 2010-а отново :D