IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Копае ли Toyota гроба си, като „бяга“ от електромобилите?

Японският производител бие рекордите по доходност, така че посрещне бъдещето с пълни джобове

Най-големият производител на автомобили в света - Toyota, е спечелил повече пари от всякога през последната година, което за момента потвърждава успеха на политиката му да посрещне хладно прехода към електрически автомобили. Но какво ще се случи в дългосрочен план?


Toyota


В края на фискалната 2023 г. Toyota Group се затвърди отново като най-големият производител в света, като продаде повече от 11 милиона автомобила по целия свят. Това е със 7,2% повече от предходната година. Сега, когато фискалната година в Япония приключи, беше потвърдено, че концернът, който има Lexus в портфолиото си, е счупил рекорди за печалба - 5,35 трилиона йени. Тоест около 32 млрд евро.

Тези резултати контрастират радикално на постиженията на Toyota на пазара на електромобили. И показват защо концернът продава толкова много и печели толкова много. В същото време обаче Toyota иска да пусне ново поколение електрически превозни средства от 2027 г. и за целта инвестира сериозно.

Как се стигна дотук?

За мнозина фактът, че марката пионер в света на автомобилната електрификация (заедно с Honda) е е избрала 100% електрически автомобили, е противоречие. От Toyota обаче продължават да твърдят, че светът не е готов за изцяло електрическата кола като основно решение за мобилност. Нещо повече - президентът на компанията Акио Тойода, увери, че дялът на електромобилите няма никога да надхвърли 30%. Останалите ще бъдат хибриди, при които Toyota е най-силна.


Toyota


Освен това президентът на най-големия автомобилен производител в света, който в момента има едва 1% дял на електрически автомобили в общите си продажби – защитава правилото 1:6:90. То показва, че материалите, необходими за батерия на една електрическа кола, могат да се използват за шест plug-in хибрида и 90 самозареждащи се хибрида. Реалност, която очевидно влияе върху разходите и маржовете на печалба на производителите.

Друга позиция, която прави подхода на Toyota към електрическите автомобили много ясен, е тази, споделена от изпълнителния директор на Toyota в Северна Америка - Тед Огава. Топ-мениджърът предизвика полемика, като заяви, че предпочита да купува кредити за емисии, отколкото да инвестира в електрически автомобили.

Електрическа кола - „да", но с повишено внимание

В Toyota са категорични, че трябва да продължат да се фокусират върху хибридите, които в момента са най-продаваните в Европа. Това навлече много критики на японския производител, но той публично се ангажира да се адаптира към изискванията на пазара, който в крайна сметка очевидно се движи в посока на електрическите автомобили.


Toyota


В момента Toyota има 100% електрическо предложение в гамата си - bZ4X, но то не оказва никакво въздействие върху продажбите. За 2023 г. от този модел в Европа са продадени по-малко от 17 000 бройки, но в концерна се надяват, че нова ще се промени след 2 години. Тогава арката има планове да пусне ново поколение електрически превозни средства от 2027 г., за което е започнала да инвестира сериозно. Не само във веригата за доставки, но и в производствените процедури, разработването на софтуер и дори изкуствения интелект.

Сега предстои да разберем дали Toyota се възползва от идеалния момент, за да успее в прехода си към електромобили, или сама си копае гроба, като изостава сериозно от своите конкуренти? Само времето ще покаже, но поне едно е сигурно - най-големият производител на автомобили в света ще се посрещне бъдещето с пълни джобове.


0 от 500
  • #30
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 29 ( преди 2 месеца )
    Какво имаш предвид под това да фалира? Дефинирай фалит за toyota? Вече няколко пъти казвам, че след 5-10 години може да е натрупала два три пет трилиона дългове и да продължава да си работи без да е фалирала както прави сега. Голяма работа, че никога не може да върне тези дългове. Това броим ли го за фалит?
  • #29
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 2 месеца )
    Добре де, ще разберем дали ще фалира или не скоро. Да речем след 5 години, да видим. Надявам се болшинстовото да сме още тук.
  • #28
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Заключението кърти "най-големият производител на автомобили в света ще се посрещне бъдещето с пълни джобове". Може и да и станат пълни джобовете след около 10 г, СТИГА рекордните и продажби и печалби да се запазят. Тогава някъде ще си изплатят рекордните задължения, СТИГА да не инвестират в нищо. Само че ако не го правят, ще станат като Хонда и Нисан, които много си повярваха и кранчето им спря изведнъж.
  • #27
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    "Японският производител бие рекордите по доходност, така че посрещне бъдещето с пълни джобове" Това ми звучи като да си напълниш джобовете като отидеш да изтеглиш бърз кредит. Звучи много лесно и бързо, но дали е добро решение?
  • #26
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    "Тойота имат и финансовия и технологичния ресурс да задоволят всеки пазар без значение от технологията на мода. А както гледам в близко бъдеще не някоя китайска марка, а може би Хюндай ще могат да им окажат някаква конглокенция." Не знам дали си фен на toyota, но си заблуден като тях. Toyota е най-задлъжнялата корпорация в цял свят в която и да е сфера. Има дългове за четвърт трилион, които са инвестирани в производство на стари технологии. Трябват нови дългове за нови технологии.
  • #25
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До 23 ( преди 2 месеца )
    Казвам ти точно обратното. В мнения 21 ти обясняваш, че Tesla не предлага реални продукти и не е технологична компания. Е колко да е технологична компания toyota като не е мръднала технологично десета година и предлага същото в нови опаковки? Определението за пирамида е нещо което без да се развива има нужда от свежи пари иначе ще рухне - повече приляга на toyota. Тесла преди 10 години беше мъник, А при тези трендове след 10 години ще е по-голяма от toyota без външно финансиране.
  • #24
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Car guy ( преди 2 месеца )
    Без да съм някакво фенче или притежател на марката, поздравления за Тойота. Кадърен мениджмънт, мислещ в перспектива и отвъд краткотрайните модни писъци. Това с копаенето на гроба е пресилено. Въпреки, че компанията и колите им не са съвсем без недостатъци, Тойота имат и финансовия и технологичния ресурс да задоволят всеки пазар без значение от технологията на мода. А както гледам в близко бъдеще не някоя китайска марка, а може би Хюндай ще могат да им окажат някаква конглокенция.
  • #23
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До 22: Викаш Тойота не продава реални коли на реални клиенти? Да сравняваш гигант в автомобилостроенето като Тойота с еднодневка и мъник като Тесла трябва да си лудд.
  • #22
    1 rate up comment 11 rate down comment
    До 21 ( преди 2 месеца )
    Чакай да видя дали правилно съм те разбрал. Автомобилна компания която печели 3 пъти повече от toyota от продажба на реални автомобили на реални клиенти, е понци схема, въпреки че няма нито един долар задължение към когото и да било и има в наличност 30 милиарда. В същото време toyota е най- задлъжнялата компания в света във всички сектори, не само автомобилна, като има дългове за четвърт трилион, които растат И никога няма да върне, не е понци? Ако спрат финансирането на toyota, фалира!
  • #21
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Тесла е Понци-схема и я чака съдбата на Енрон или Теранос. Сравнението с реална технологична компания като Тойота е повече от неуместно.