IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Копае ли Toyota гроба си, като „бяга“ от електромобилите?

Японският производител бие рекордите по доходност, така че посрещне бъдещето с пълни джобове

Най-големият производител на автомобили в света - Toyota, е спечелил повече пари от всякога през последната година, което за момента потвърждава успеха на политиката му да посрещне хладно прехода към електрически автомобили. Но какво ще се случи в дългосрочен план?


Toyota


В края на фискалната 2023 г. Toyota Group се затвърди отново като най-големият производител в света, като продаде повече от 11 милиона автомобила по целия свят. Това е със 7,2% повече от предходната година. Сега, когато фискалната година в Япония приключи, беше потвърдено, че концернът, който има Lexus в портфолиото си, е счупил рекорди за печалба - 5,35 трилиона йени. Тоест около 32 млрд евро.

Тези резултати контрастират радикално на постиженията на Toyota на пазара на електромобили. И показват защо концернът продава толкова много и печели толкова много. В същото време обаче Toyota иска да пусне ново поколение електрически превозни средства от 2027 г. и за целта инвестира сериозно.

Как се стигна дотук?

За мнозина фактът, че марката пионер в света на автомобилната електрификация (заедно с Honda) е е избрала 100% електрически автомобили, е противоречие. От Toyota обаче продължават да твърдят, че светът не е готов за изцяло електрическата кола като основно решение за мобилност. Нещо повече - президентът на компанията Акио Тойода, увери, че дялът на електромобилите няма никога да надхвърли 30%. Останалите ще бъдат хибриди, при които Toyota е най-силна.


Toyota


Освен това президентът на най-големия автомобилен производител в света, който в момента има едва 1% дял на електрически автомобили в общите си продажби – защитава правилото 1:6:90. То показва, че материалите, необходими за батерия на една електрическа кола, могат да се използват за шест plug-in хибрида и 90 самозареждащи се хибрида. Реалност, която очевидно влияе върху разходите и маржовете на печалба на производителите.

Друга позиция, която прави подхода на Toyota към електрическите автомобили много ясен, е тази, споделена от изпълнителния директор на Toyota в Северна Америка - Тед Огава. Топ-мениджърът предизвика полемика, като заяви, че предпочита да купува кредити за емисии, отколкото да инвестира в електрически автомобили.

Електрическа кола - „да", но с повишено внимание

В Toyota са категорични, че трябва да продължат да се фокусират върху хибридите, които в момента са най-продаваните в Европа. Това навлече много критики на японския производител, но той публично се ангажира да се адаптира към изискванията на пазара, който в крайна сметка очевидно се движи в посока на електрическите автомобили.


Toyota


В момента Toyota има 100% електрическо предложение в гамата си - bZ4X, но то не оказва никакво въздействие върху продажбите. За 2023 г. от този модел в Европа са продадени по-малко от 17 000 бройки, но в концерна се надяват, че нова ще се промени след 2 години. Тогава арката има планове да пусне ново поколение електрически превозни средства от 2027 г., за което е започнала да инвестира сериозно. Не само във веригата за доставки, но и в производствените процедури, разработването на софтуер и дори изкуствения интелект.

Сега предстои да разберем дали Toyota се възползва от идеалния момент, за да успее в прехода си към електромобили, или сама си копае гроба, като изостава сериозно от своите конкуренти? Само времето ще покаже, но поне едно е сигурно - най-големият производител на автомобили в света ще се посрещне бъдещето с пълни джобове.


0 от 500
  • #20
    2 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тесла няма да фалира защото е много по гъвкава , няма толкова заеми и не на последно място на шефа му е през буя за акционерите
  • #19
    2 rate up comment 9 rate down comment
    До 18 ( преди 1 месец )
    Защо обясняваш това на мен? Обясни го на Краси който си мисли че след като toyota има славно минало значи и е гарантирано плавно бъдеще. Пропуска че в Китай само преди три години в миналото електрическите автомобили имаха само 5% пазарен дял, А в настоящето гонят 40%, като това е световна тенденция.
  • #18
    12 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    До 16: Ало, детската градина, за бъдещето никой нищо не може да ти гарантира по дефиниция. Ако някой го прави, значи те лъже, но проблемът е най-вече в теб че му вярваш.
  • #17
    15 rate up comment 2 rate down comment
    РУК ( преди 1 месец )
    "като изостава сериозно от своите конглокенти" - от какво точно изостава?От пълните паркинги и пристанища с електрички и ценовата война между тях? Поточните линии за милиарди,които произвеждат на 1/5 от капацитета и ежедневните съкращения на служители? Егати изоставането .... :-) :-) :-)
  • #16
    2 rate up comment 11 rate down comment
    До Краси ( преди 1 месец )
    Ти можеш ли да гарантираш славно бъдеще на toyota? Не си ли съгласен, че е засега има славно минало И МИНАЛАТА 2023 година продадоха най-много автомобили в цял свят? За сетен път повтарям и статията го потвърждава, че вероятно следващите три-четири години ще е също така. Но за по-нататък не се знае.
  • #15
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 месец )
    На кой му пука?!? Освен на акционерите де. Ще поживеем, ще видим
  • #14
    8 rate up comment 5 rate down comment
    krasy ( преди 1 месец )
    #5,какво славно минало на Тойота,бе пич?Ти да не живееш в 22 век?Тойота е продала най много автомобили Тази година,а ти пишеш за славно минало!Аман от сектанти!
  • #13
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Като му дойде времето ще направят електрическа кола, не му е дошло и няма и скоро да му дойде дори според мен до 5 години само Тесла ще прави ел.коли които някой да иска да купи и пак е под съмнение.
  • #12
    3 rate up comment 5 rate down comment
    До 10 ( преди 1 месец )
    Тук вече си в грешка. В Китай се подпомагат и автомобилните компании които произвеждат ДВГ и не случайно автомобилните производители по света се притесняват и от конглокенция на този пазар, а не само на електромобилите. Въпреки че при ДВГ няма за какво толкова да се притесняват защото китайците са малко въпреки че при ДВГ няма за какво толкова да се притесняват защото китайците не са успели да постигнат световно качество при ДВГ за разлика от електромобилите при които са технологични лидери.
  • #11
    9 rate up comment 1 rate down comment
    До 9 ( преди 1 месец )
    На тях Да не мислиш че им е лесно. Очевидно е че едните коментиращи и едните шефове ще познаят за бъдещето а другите коментиращи и другите шефове на автомобилни компании няма да познаят. Тук правим облози да си чешем езиците, Не че ще спечелим или изгубим нещо, за разлика от автомобилните компании.