IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Копае ли Toyota гроба си, като „бяга“ от електромобилите?

Японският производител бие рекордите по доходност, така че посрещне бъдещето с пълни джобове

Най-големият производител на автомобили в света - Toyota, е спечелил повече пари от всякога през последната година, което за момента потвърждава успеха на политиката му да посрещне хладно прехода към електрически автомобили. Но какво ще се случи в дългосрочен план?


Toyota


В края на фискалната 2023 г. Toyota Group се затвърди отново като най-големият производител в света, като продаде повече от 11 милиона автомобила по целия свят. Това е със 7,2% повече от предходната година. Сега, когато фискалната година в Япония приключи, беше потвърдено, че концернът, който има Lexus в портфолиото си, е счупил рекорди за печалба - 5,35 трилиона йени. Тоест около 32 млрд евро.

Тези резултати контрастират радикално на постиженията на Toyota на пазара на електромобили. И показват защо концернът продава толкова много и печели толкова много. В същото време обаче Toyota иска да пусне ново поколение електрически превозни средства от 2027 г. и за целта инвестира сериозно.

Как се стигна дотук?

За мнозина фактът, че марката пионер в света на автомобилната електрификация (заедно с Honda) е е избрала 100% електрически автомобили, е противоречие. От Toyota обаче продължават да твърдят, че светът не е готов за изцяло електрическата кола като основно решение за мобилност. Нещо повече - президентът на компанията Акио Тойода, увери, че дялът на електромобилите няма никога да надхвърли 30%. Останалите ще бъдат хибриди, при които Toyota е най-силна.


Toyota


Освен това президентът на най-големия автомобилен производител в света, който в момента има едва 1% дял на електрически автомобили в общите си продажби – защитава правилото 1:6:90. То показва, че материалите, необходими за батерия на една електрическа кола, могат да се използват за шест plug-in хибрида и 90 самозареждащи се хибрида. Реалност, която очевидно влияе върху разходите и маржовете на печалба на производителите.

Друга позиция, която прави подхода на Toyota към електрическите автомобили много ясен, е тази, споделена от изпълнителния директор на Toyota в Северна Америка - Тед Огава. Топ-мениджърът предизвика полемика, като заяви, че предпочита да купува кредити за емисии, отколкото да инвестира в електрически автомобили.

Електрическа кола - „да", но с повишено внимание

В Toyota са категорични, че трябва да продължат да се фокусират върху хибридите, които в момента са най-продаваните в Европа. Това навлече много критики на японския производител, но той публично се ангажира да се адаптира към изискванията на пазара, който в крайна сметка очевидно се движи в посока на електрическите автомобили.


Toyota


В момента Toyota има 100% електрическо предложение в гамата си - bZ4X, но то не оказва никакво въздействие върху продажбите. За 2023 г. от този модел в Европа са продадени по-малко от 17 000 бройки, но в концерна се надяват, че нова ще се промени след 2 години. Тогава арката има планове да пусне ново поколение електрически превозни средства от 2027 г., за което е започнала да инвестира сериозно. Не само във веригата за доставки, но и в производствените процедури, разработването на софтуер и дори изкуствения интелект.

Сега предстои да разберем дали Toyota се възползва от идеалния момент, за да успее в прехода си към електромобили, или сама си копае гроба, като изостава сериозно от своите конкуренти? Само времето ще покаже, но поне едно е сигурно - най-големият производител на автомобили в света ще се посрещне бъдещето с пълни джобове.


0 от 500
  • #40
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Красимир ( преди 1 месец )
    Същата статия четох преди 10-15 години. Самоубива ли се Тойота като набляга развитието си на Хибридни автомобили и всичко марки казваха "ДА'' и затова сега в хибридната система и не само са #1.Учени доказват,че след 2-3 години ще има недостиг на ток и какво правим!?!?!
  • #39
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    Докато си губите времето да пишете глупости и да се правите на разбирачи,хората правят пари и Тойота е най големия производител на автомобили в света.Аз също си губя времето да ви чета глупостите.Между другото качеството на Тойота е високо,сигурно затова се продават толкова.
  • #38
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Car guy ( преди 2 месеца )
    Чета коментари в тая статия и се смея. Имам чувството, че някакъв шизофреник сам води спор със себе си. Дано да има има акции в Тесла и/или BYD, че поне да не го е яд, че си губи времето тука.
  • #37
    3 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Гледам, японофилите си въобразяват, че мениджърите знаят какво правят. През повечето от времето са точно толкова неадекватни, колкото тойотаджийче с 25-годишна ръждосипка, а причината -никой не знае бъдещето. Тази максима е особено вярна, когато става дума за нови технологии и продукти. Никой не знае дали ще успеят, но всички избират една позиция и на думи я защитават до последно (докато ги уволнят). Тойотка е избрала да говори срещу ел.мобилите, за са постигне краткосрочни цели. Толкова.
  • #36
    2 rate up comment 6 rate down comment
    До 34 и 35 ( преди 2 месеца )
    Е така де. Говорим за едно и също. Но японофилите все си мислят, че говорим за изчезване на toyota и закриване на марката. Според мен Това никога няма да се случи колкото и пъти да фалира. А Япония няма да я остави да фалира и като типична пирамида ще продължава да налива пари в toyota, докато тя отчита рекордни печалби и раздава бонуси на шефовете си.
  • #35
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Освен това фалит на компания не означава, че тя ще престане да съществува. ГМ досега е фалирал 3 пъти, но все още мъчи клиентите си. Държавата поема юздите, реструкторира, ограничава разходите и след няколко години пуска мениджърите пак да се оправят сами. Винаги, обаче, реструкторирането е съпроводено със загуба на пазарен дял.
  • #34
    0 rate up comment 0 rate down comment
    до 33 ( преди 2 месеца )
    Изопачаваш нещата. Не казах "никога". Казах, че не е невъзможно. Всяко правителство си има граница.
  • #33
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 31 ( преди 2 месеца )
    Значи стигнахме до консенсус, че toyota няма да фалира никога и сценария от корона кризата, когато изтеглиха по спомен около 50 милиарда нови заеми, за да си покрият заплатите и въпреки това имаха няколко десетки милиарда "печалба" от това, че продадоха залежалите бройки заради кризата с чиповете, си раздадоха и бонуси както и дивиденти на акционерите. Това може да си продължава до безкрай. Все пак дълговете са някаква цифричка записана някъде и не ги касае в реалността.
  • #32
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    (продължение) моята лична прогноза е, че Тойотка няма да фалира, но ще се свие драстично и вероятно ще остане локален играч, както се случи с американските гиганти, които господарстваха по света доста години.
  • #31
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Фалит означава да не може да си покрива вноските по задълженията - заплати, наеми, консумативи, материали и вноски по заеми. Докато на някоя фирма има кой да и ВЯРВА и да и дава заеми, никога не може да фалира. Фалитът обикновено идва, когато всички кредитни институции свалят рейтинга на компанията и спрат да и дават заеми, а дъжавата вдигне ръце и каже стига толкова. Япония трудно ще изостави Тойотка, защото твърде много хора за заети пряко и непряко с нея. Но не е невъзможно.