IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Копае ли Toyota гроба си, като „бяга“ от електромобилите?

Японският производител бие рекордите по доходност, така че посрещне бъдещето с пълни джобове

Най-големият производител на автомобили в света - Toyota, е спечелил повече пари от всякога през последната година, което за момента потвърждава успеха на политиката му да посрещне хладно прехода към електрически автомобили. Но какво ще се случи в дългосрочен план?


Toyota


В края на фискалната 2023 г. Toyota Group се затвърди отново като най-големият производител в света, като продаде повече от 11 милиона автомобила по целия свят. Това е със 7,2% повече от предходната година. Сега, когато фискалната година в Япония приключи, беше потвърдено, че концернът, който има Lexus в портфолиото си, е счупил рекорди за печалба - 5,35 трилиона йени. Тоест около 32 млрд евро.

Тези резултати контрастират радикално на постиженията на Toyota на пазара на електромобили. И показват защо концернът продава толкова много и печели толкова много. В същото време обаче Toyota иска да пусне ново поколение електрически превозни средства от 2027 г. и за целта инвестира сериозно.

Как се стигна дотук?

За мнозина фактът, че марката пионер в света на автомобилната електрификация (заедно с Honda) е е избрала 100% електрически автомобили, е противоречие. От Toyota обаче продължават да твърдят, че светът не е готов за изцяло електрическата кола като основно решение за мобилност. Нещо повече - президентът на компанията Акио Тойода, увери, че дялът на електромобилите няма никога да надхвърли 30%. Останалите ще бъдат хибриди, при които Toyota е най-силна.


Toyota


Освен това президентът на най-големия автомобилен производител в света, който в момента има едва 1% дял на електрически автомобили в общите си продажби – защитава правилото 1:6:90. То показва, че материалите, необходими за батерия на една електрическа кола, могат да се използват за шест plug-in хибрида и 90 самозареждащи се хибрида. Реалност, която очевидно влияе върху разходите и маржовете на печалба на производителите.

Друга позиция, която прави подхода на Toyota към електрическите автомобили много ясен, е тази, споделена от изпълнителния директор на Toyota в Северна Америка - Тед Огава. Топ-мениджърът предизвика полемика, като заяви, че предпочита да купува кредити за емисии, отколкото да инвестира в електрически автомобили.

Електрическа кола - „да", но с повишено внимание

В Toyota са категорични, че трябва да продължат да се фокусират върху хибридите, които в момента са най-продаваните в Европа. Това навлече много критики на японския производител, но той публично се ангажира да се адаптира към изискванията на пазара, който в крайна сметка очевидно се движи в посока на електрическите автомобили.


Toyota


В момента Toyota има 100% електрическо предложение в гамата си - bZ4X, но то не оказва никакво въздействие върху продажбите. За 2023 г. от този модел в Европа са продадени по-малко от 17 000 бройки, но в концерна се надяват, че нова ще се промени след 2 години. Тогава арката има планове да пусне ново поколение електрически превозни средства от 2027 г., за което е започнала да инвестира сериозно. Не само във веригата за доставки, но и в производствените процедури, разработването на софтуер и дори изкуствения интелект.

Сега предстои да разберем дали Toyota се възползва от идеалния момент, за да успее в прехода си към електромобили, или сама си копае гроба, като изостава сериозно от своите конкуренти? Само времето ще покаже, но поне едно е сигурно - най-големият производител на автомобили в света ще се посрещне бъдещето с пълни джобове.


0 от 500
  • #10
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Leberknoedl ( преди 2 месеца )
    Китайският пазар е изкривен от субсидии и не може да бъде за пример за устойчиво развитие. Безсмислено е да се правят прогнози базирани на китайския пазар.
  • #9
    12 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Тука много пишман-разбирач има в коментарите. Що не идете да работите в някой автомобилен гигант и да станете милионери с ноу-хауто си.
  • #8
    3 rate up comment 9 rate down comment
    До 6 ( преди 2 месеца )
    "Но и видяхме как всички не китайски производители дадоха заден ход след обещанията че още от 2030 няма да правят ДВГ." Защо изключваш китайците? Те са най-големия автомобилен пазар и единствения който се е разраства с бързи темпове. Китайците няма ли да се връщат към ДВГ? Акио Тойода няма ли да успее и на тях Да им промие мозъците че никога на никой пазар електромобилите не могат да задминат 30% пазарен дял?
  • #7
    2 rate up comment 10 rate down comment
    До 2 ( преди 2 месеца )
    Не приемай въпроса буквално. Колкото и да не харесвам визията на toyota и да ги критикувам че бягат от електромобилите, хиляди пъти ви повтарям, че toyota няма да фалира. Прекалено е голяма за да го направи.. пък и дали има само четвърт трилион задължения които не може да изплати дори да работи само за това през следващите 10 години и да има тези рекордни печалби, или ще направи дълговете на два три пет трилиона, Япония ще ги подкрепя икономически с нови дългове. Няма да фалират.
  • #6
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    А бе липсата на читава електричка в гамата със сигурност не е плюс. Но и видяхме как всички не китайски производители дадоха заден ход след обещанията че още от 2030 няма да правят ДВГ.
  • #5
    2 rate up comment 25 rate down comment
    До 4 ( преди 2 месеца )
    Ще ми обясниш ли как продадените 3 милиона хибрида на toyota миналата година ще спестят повече емисии отколкото 2 милиона тесли? Или пък направи сметките за всички продадени хибриди и електромобили в световен мащаб за миналата година? Или не искаш да си говорим за визията и за бъдещето А за славното минало на toyota?
  • #4
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Лъжа е, че бяга - планира да продава милиони през 2030г докогато планира да започне да произвежда масово и твърди батерии
  • #3
    27 rate up comment 2 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 2 месеца )
    Тойота има дългосрочна визия за развитие и не се влие от краткосрочни безумия като субсидии за електромобили. Затова и резултатите им са налице. А когато технологиите позволят масовото навлизане на електромобили, Тойота пак ще са лидери. Апропо, с 25 милиона хибрида, Тойота са спестили в пъти повече СО2 емисии от Тесла с 6 милиона електромобила, като преднината продължава да се увеличава. Аз залагам на светло бъдеще за Тойота и не особенно светло за Тесла, Фолксваген и другите напъващи се.
  • #2
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Не разбира се. Ама някои гумени глави, толкова дълбоко са им взлезнали кабелите са укъсили, че чак са им изпържили нещото между ушите и не виждат нищо друго и само като латерни повтарят едно и също..
  • #1
    2 rate up comment 28 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Тази статия синтезира коментарите ми написани по други статии в последния час. Toyota се е съсредоточила в краткосрочните печалби и няма дългосрочна визия. Самото повтаряне че "дялът на електромобилите няма никога да надхвърли 30%." При положение че всички тенденции сочат че това ще се случи след по-малко от 5 години въпреки охлаждането на ръста на продажбите, говори достатъчно. Поредната статия за промиване на мозъци и липса на реализъм.