Докато съвременна Русия чества годишнината от победата в т. нар. Велика отечествена война, уважаваното издание "За Рульом" припомня историята на автомобилите, използвани във войната от Червената армия - отчасти британски, но преди всичко американски автомобили, нагодени обаче за местните условия. Ето няколко любопитни факта за тяхната история от архивите на руското издание.
12 неизвестни факта за машините по Lend-Lease (ГАЛЕРИЯ):
Ford G8T служи и от двете страни на фронта
В Горки пристигат и и други машинокомплекти - като например Ford G8T, който понякога наричат и само Ford 6. Това е един от малкото цивилни автомобили, доставени на армията по споразумението Lend-Lease. Фордът е с товароносимост 2000 кг и е оборудван с V8 двигател, развиващ 90 к.с. Между другото, подобни камиони, само че немско производство, са служили и във Вермахта. В СССР да получени около 60 хиляди такива Ford.
Пикът на сглобяването на автомобили Lend-Lease в Горки е през 1944 г., когато са произведени 14 700 автомобила. Общо от 1941 до 1945, ГАЗ произвежда 46 750 вносни автомобила.
Заводът създава и специална инженерна група, която изучава и измерва американски автомобили. Много от технологиите в тях са нови и непознати за СССР. Като например хидравличните спирачки, защото всички съветски предвоенни коли имат прости механични. Опитът, натрупан от изучаването на американски автомобили, се оказва много полезен за ГАЗ в първите следвоенни години.
В Горки пристигат и и други машинокомплекти - като например Ford G8T, който понякога наричат и само Ford 6. Това е един от малкото цивилни автомобили, доставени на армията по споразумението Lend-Lease. Фордът е с товароносимост 2000 кг и е оборудван с V8 двигател, развиващ 90 к.с. Между другото, подобни камиони, само че немско производство, са служили и във Вермахта. В СССР да получени около 60 хиляди такива Ford.
Пикът на сглобяването на автомобили Lend-Lease в Горки е през 1944 г., когато са произведени 14 700 автомобила. Общо от 1941 до 1945, ГАЗ произвежда 46 750 вносни автомобила.
Заводът създава и специална инженерна група, която изучава и измерва американски автомобили. Много от технологиите в тях са нови и непознати за СССР. Като например хидравличните спирачки, защото всички съветски предвоенни коли имат прости механични. Опитът, натрупан от изучаването на американски автомобили, се оказва много полезен за ГАЗ в първите следвоенни години.
НА СНИМКАТА: Ford G8T