Двайсет години производство не е никак малко за автомобилен модел - но на Запад. В особените условия на съветското и руското автомобилно производство, две десетилетия са съвсем скромен период - нека само напомним, че Лада Нива се прави вече 45 години без особено драматични промени, а УАЗ 452 - прословутата "буханка" - се произвежда без прекъсване от 1966 насам, тоест 57 години.
На този фон животът на ГАЗ-69, започнал през 1953 и приключил през 1973, изглежда наистина кратък. Но истината е, че тази машина е оставила трайна следа в съзнанието на много хора не само в бившите съветски републики, но и в България, Германия, Индия, Сирия, дори Исландия. Първата бройка от този автомобил излиза от завода на 25 август 1953, но истинското серийно производство започва чак през декември - преди точно 70 години. В чест на юбилея нека си припомним историята на един от най-проходимите леки автомобили на някогашния соцлагер.
17 ключови факта за ГАЗ-69 (ГАЛЕРИЯ):
Както и много други автомобилни индустрии, и съветската започва, като гледа какво са направили другите. Първият модел на Горкиевските автомобилни заводи (ГАЗ-А) е на практика лицензна версия на Ford Model A и B. През войната се появява високопроходимият ГАЗ-64 (на голямата снимка), който е вдъхновен от машини като прототипа Ford Pygmy (на малката снимка) и Willys Jeep. После на негова база е създаден ГАЗ-67. Успоредно с това ГАЗ-M20 Победа черпи технологии и дизайн от довоенния Opel Kapitan. Но тези машини далеч не са копия на чуждестранни образци, както твърдят някои. Заради недостига на компоненти, заради нуждата от опростяване на конструкцията и заради тежките пътни условия в СССР, съветските инженери правят множество промени.