Двайсет години производство не е никак малко за автомобилен модел - но на Запад. В особените условия на съветското и руското автомобилно производство, две десетилетия са съвсем скромен период - нека само напомним, че Лада Нива се прави вече 45 години без особено драматични промени, а УАЗ 452 - прословутата "буханка" - се произвежда без прекъсване от 1966 насам, тоест 57 години.
На този фон животът на ГАЗ-69, започнал през 1953 и приключил през 1973, изглежда наистина кратък. Но истината е, че тази машина е оставила трайна следа в съзнанието на много хора не само в бившите съветски републики, но и в България, Германия, Индия, Сирия, дори Исландия. Първата бройка от този автомобил излиза от завода на 25 август 1953, но истинското серийно производство започва чак през декември - преди точно 70 години. В чест на юбилея нека си припомним историята на един от най-проходимите леки автомобили на някогашния соцлагер.
17 ключови факта за ГАЗ-69 (ГАЛЕРИЯ):
Но тези машини, родени в хаоса около Втората световна война, имат много недостатъци. Затова през 1947 на конструкторите в Грозни, начело с Григорий Васерман, е възложено да направят нов модел на базата на ГАЗ-67Б - по-проходим, по-надежден и най-вече по-икономичен. Според легендата, поръчката идвала лично от Сталин. Със сигурност се знае, че съветският лидер е изискал филмче от изпитанията на тестовия прототип. А самите изпитания са били сериозни: общо 12 500 километра по лоши пътища или изобщо без пътища.
НА СНИМКАТА: Изпитателен прототип. Вдясно е Григорий Васерман, шефът на проекта и реалният създател на ГАЗ-69