Докато съвременна Русия чества годишнината от победата в т. нар. Велика отечествена война, уважаваното издание "За Рульом" припомня историята на автомобилите, използвани във войната от Червената армия - отчасти британски, но преди всичко американски автомобили, нагодени обаче за местните условия. Ето няколко любопитни факта за тяхната история от архивите на руското издание.
12 неизвестни факта за машините по Lend-Lease (ГАЛЕРИЯ):
Началото и за МАЗ и "Москвич"
Американските автомобили се сглобяват и в други съветски заводи. В Иркутск е създадено предприятие, което произвежда автомобили Studebaker, Ford и Dodge. Биографията на МАЗ, Минския автомобилен завод, също започва с американски камиони. Сглобяването им започва през август 1944.
До известна степен дори историята на "Москвич" е свързана с Lend-Lease. Оригиналният московски автомобилен завод КИМ престава да съществува в края на 1941. Въпреки това през 1942 на това място е открито ново предприятие, което, използвайки оборудване, получено по Lend-Lease, ремонтира военна техника и автомобили, включително американски, и дори произвежда някои части за тях. Предприятието след войната е наречено МЗМА и започва да прави автомобилите "Москвич", а после отново е прекръстено на АЗЛК.
Много от автомобилите, получи по Lend-Lease споразумението, остават в Съветския съюз след войната. На тяхна база са създадени нови съветски модели за армията, а американските ветерани са пратени да работят в селското стопанство и в градските служби. Някои са извадили късмета да попаднат в ръцете на колекционери и са оцелели до днес.
Американските автомобили се сглобяват и в други съветски заводи. В Иркутск е създадено предприятие, което произвежда автомобили Studebaker, Ford и Dodge. Биографията на МАЗ, Минския автомобилен завод, също започва с американски камиони. Сглобяването им започва през август 1944.
До известна степен дори историята на "Москвич" е свързана с Lend-Lease. Оригиналният московски автомобилен завод КИМ престава да съществува в края на 1941. Въпреки това през 1942 на това място е открито ново предприятие, което, използвайки оборудване, получено по Lend-Lease, ремонтира военна техника и автомобили, включително американски, и дори произвежда някои части за тях. Предприятието след войната е наречено МЗМА и започва да прави автомобилите "Москвич", а после отново е прекръстено на АЗЛК.
Много от автомобилите, получи по Lend-Lease споразумението, остават в Съветския съюз след войната. На тяхна база са създадени нови съветски модели за армията, а американските ветерани са пратени да работят в селското стопанство и в градските служби. Някои са извадили късмета да попаднат в ръцете на колекционери и са оцелели до днес.
НА СНИМКАТА: Този военен Dodge продължава да служи в Москва, вече за цивилни нужди, чак до 80-те години