Германия е държавата с най-много автомобили в Европа, като по пътищата на страната се движат близо 80 000 коли, задвижвани с природен газ. С течение на години обаче търсенето на превозни средства със сгъстен природен газ (CNG), рязко намалява, съобщава местната Федералната служба за автомобилен транспорт.
Според информация на Германския автомобили клуб (ADAC) в момента на пазара няма налични нови автомобили с това задвижване. Броят на бензиностанциите за CNG също непрекъснато намалява от 2016 г. насам. Едва около 700 от тях все още са били в експлоатация в Германия в началото на 2024 г., сочат данните на клуба.
Поради това собствениците на автомобили, задвижвани от CNG, имат все по-малко възможности за зареждане с гориво и понякога трябва да обикалят по дълги маршрути до най-близката бензиностанция. Резервните части също стават все по-трудни за намиране. Резервоарите на колите с природен газ обаче обикновено трябва да се сменят най-късно след 20 години, а в някои случаи и по-рано.
„Тъй като резервните части са скъпи или вече изобщо не са налични, експлоатацията на автомобили с CNG може да доведе до пълна икономическа загуба“, предупреждава Флориан Хьордеген, ръководител на автомобилните технологии в технологичния център на ADAC в Ландсберг.
Eвтини, използвани резервни резервоари от други държави обикновено не се приемат в Германия, защото нямат разрешително. Като алтернатива може да се провери дали автомобилът може да се преобразува да работи само на бензин. Това е възможно при така наречените „бивалентни CNG модели“, при условие че самостоятелната работа с бензин е отбелязана в лиценза за експлоатация и емисиите са тествани.
Въпреки проблемите, ADAC се застъпва за поддържане на широка мрежа от бензиностанции за CNG и доставка на резервни части, поне в средно срочен план. Това би било желателно не само по отношение на защитата на потребителите, но и на климата. В ADAC Ecotest, който оценява автомобилите въз основа на тяхното въздействие върху околната среда, моделите с двигатели на природен газ редовно превъзхождат своите бензинови и дизелови конкуренти.
Що се отнася до техния CO2 баланс, някои от тях са дори толкова добри, колкото електрическите автомобили. Това се дължи главно на добавянето на биометан, който се получава от ферментацията на оборски тор, хранителни отпадъци и възобновяеми суровини като царевица и трева.