Българският пазар на нови автомобили уверено върви към най-силната година в историята си, след като и през март продажбите отчетоха рекордни стойности, показва традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР. През третия месец у нас са регистрирани 4504 автомобила в категориите М1 и N1. От началото на годината регистрациите са 13 192 - с 46% повече спрямо миналата година, с 68% повече от същия период на 2022, и дори с 37% повече от 2018, която бе последната силна година преди кризите с WLTP тестовете, Covid-19 и недостига на чипове. Ако темпото се запази до края на годината, ще бъде надминато постижението на 2008 - единствената, в която регистрациите надхвърлиха 50,000.
Dacia Jogger е моделът с най-голям пазарен ръст спрямо миналата година. Снимка AUTOMEDIA
През тази година се очертава и нова битка на върха при най-продаваните марки у нас: Toyota срещу Skoda. След рекордни продажби през първите три месеца, чешкият бранд вече изостава само с 24 автомобила от японския (1869 срещу 1893). Skoda е и марката с най-голям ръст на годишна база между значимите играчи на пазара - цели 173%. С трицифрен ръст могат да се похвалят също Seat, Nissan и Suzuki. При Toyota увеличението спрямо същия период на миналата година е 77%, а при Dacia, която доминираше на българския пазар през по-голямата част от последното десетилетие, ръстът е 54%.
Toyota Corolla - 239 |
На фона на процъфтяващия пазар само шест марки отчитат спад спрямо миналата година: минимален при Mazda и Lexus, по 12% при китайската DFSK и Hyundai (но на фона на рекордни продажби за корейците миналата година), 42% при Audi и цели 73% при Jeep. Американската марка на Stellantis обаче е в процес на смяна на дилъра у нас - "София Франс Ауто" заменя "Витоша Ауто".
Любопитно е също, че делът на т. нар. "реекспорт" - автомобили, регистрирани у нас и после дерегистрирани за износ в чужбина - е спаднал драстично. В миналато той достигаше почти 10% от общия пазар в България, но в момента е само 1.7% (поне по официални канали). Марката с най-много дерегистрирани автомобили до момента е Toyota - 50, пред Suzuki - 43, Citroen - 37 и Peugeot - 22.
При отделните модели шампион по ръст на годишна база е Dacia Jogger, с 477% скок в регистрациите. Драматично са се увеличили и продажбите на Toyota Yaris (368%), Skoda Superb (296%), Volkswagen Golf (260%), Toyota RAV4 (242%), Dacia Duster (209%), Suzuki Jimny и Skoda Kodiaq (по 208%), Skoda Kamiq (205%).
Ford Ranger е моделът с най-голям спад на годишна база. Но високият резултът преди година се дължеше на една голяма обществена поръчка
Само пет модела отчитат спад над 50% на годишна база. При три от тях - Ford Ranger (-72%), Dacia Spring (-58%) и Peugeot 208 (-53%) - обяснението е в големи корпоративни сделки през аналогичния период на миналата година. При Kia Rio (-61%) спадът е логичен заради спирането на производството на модела. Hyundai Kona (-62%) смени поколенията през миналата година и порасна чувствително не само като размери, а и като цена.
50-те най-търсени нови коли в България през 2024 (ГАЛЕРИЯ):
Renault загуби няколко позиции при леките автомобили, защото ръстът при моделите му е под този на основните конкуренти. Но в лекотоварния сегмент френската марка се развива впечатляващо, а Master има 152% увеличение в регистрациите спрямо същия период на миналата година.