IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко „еко“ са всъщност електрическите коли?

На теория бият бензиновите, но много зависи от живота на батерията и още куп фактори

В битката срещу измененията на климата  светът започна да измерва въглеродния отпечатък на всичко, което консумираме. От сламката на McDonald's - през тениската на Zara, до колите. Polestar , шведската марка за електрически автомобили , родена под шапката на Volvo, е една от най-прозрачните по отношение в това отношение. Брандът не крие и публикува колко CO₂ отделя производството на новия му Polestar 3 . Пример, който заслужава похвала.

 
Polestar


Производството на Polestar 3 Long Range Dual Motor, SUV с дължина 4,90 м и батерия от 111 kWh , е еквивалентно на емисии от 24,7 tCO2e (тона CO₂ еквивалент). Като база за сравнение. Производството на Volvo XC40 с бензинов двигател отделя малко над 15 тона CO₂, пак според проучване на самата комания. Факт, продукцията на електрически автомобил отделя много повече емисии от този на бензинов автомобил. Основните причини са добре известни. Повечето парникови газове се генерират при добива и преработката на различните суровини, които изграждат автомобила и батерията, като литий, стомана или алуминий.

В случая с Polestar 3 марката гарантира, че е постигнала напредък в намаляването на въглеродния отпечатък благодарение на използването на възобновяема енергия при производството на батериите, спестявайки също 1,7 тона CO₂. Също така при продукцията на автомобилен алуминий успява да „отреже“ още 6,8 тона CO₂.

Ако не го бяха направили, въглеродният отпечатък на Polestar 3 щеше да бъде 33 tCO2e, а не 24 tCO2e. Въпреки че е много по-голям автомобил от Polestar 2 -  баткото отделя само 1,7 tCO2e повече.

 
Polestar


И така, Polestar 3, както всяка друга електрическа кола, пристига в салона, като вече е отделил повече CO₂ от еквивалентен бензинов модел. Но това е само част от картината. Трябва да вземете предвид и използването на автомобила. След като започне да се движи по пътищата, електрическият едва ли ще включва емисии на CO₂, докато бензиновият продължи да ги отделя, и то в по-големи пропорции. Докато въглеродният отпечатък на електрическата кола намалява с изминаването на километрите, бензиновата кола добавя все повече CO₂ към уравнението.

И така, колко CO₂ отделя Polestar 3 сборно? Общият въглероден отпечатък от производството му до края на полезния му живот след 200 000 км -  варира между 28,5 и 44,5 tCO2e. Зависи от енергийния микс, използван за зареждане по време на полезния му живот. Най-ниската стойност съответства на използването на 100% възобновяема електроенергия от вятърен тип, докато най-високата стойност съответства на глобалния енергиен микс, в който изобилства изгарянето на въглища и природен газ.

При същия сценарий, бензиново Volvo XC40 ще отдели 59 tCO2e през целия си полезен живот от 200 000 км. Това означава, че дори и в най-лошия сценарий -  един внушителен Polestar 3 ще е по-екологичен от много по-малък и по-малко мощен бензинов автомобил като Volvo XC40 (4,40 м и до 197 к.с.).

Това е важен момент, но не идва толкова просто. Изследването на въглеродния отпечатък на Polestar, подобно на предишното на неговата компания майка Volvo, се фокусира върху емисиите на CO₂. Без съмнение парниковите газове са проблем, но те не са единствената заплаха за нашата екосистема.

Добивът на литий и редки елементи, необходими за производството на батерийни клетки за електрически автомобили, е доста замърсяваща дейност, макар и рядко докладвана. Той изисква огромни количества вода. А въпросните мини обикновено се намират в сухи райони.
 
 

polestar


Не можем да пренебрегнем и живота на батерията, Polestar приема полезен такъв за своя модел от 200 000 км. При бензинова или дизелова кола това е обичаен пробег, но при електрическа все още не. Въпреки че вече има бройки, които бият гръцко такси Mercedes.  

Не е известно колко време ще издържи една батерия преди да бъде сменена. Нека припомним, че повечето производители гарантират поне 70% от оригиналния капацитет до 160 000 км. Ако е необходима нова батерия преди тези 200 000 км, въглеродният отпечатък на автомобила отново ще се увеличи значително. Въпреки че от друга страна, повратната точка, в която електрическото превозно средство е компенсирало първоначалния си CO₂ отпечатък, настъпва между 70 000 и 110 000 км. Пак зависи от енергийния микс за презареждане.

 

0 от 500
  • #42
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 21 и 22 ( преди 4 седмици )
    Именно ХС40 е малкото с двг, а Полстар3 е по-голям от ХС60. Ако се сравни П3 с ХС60 с по-големия мотор още по зле за ДВГ-то отива. 22... аз имам два PHEV V60 D6 на 9 и 10 г. с 11.2 квтч батерии, и двете са на по 85% здраве/живот и си ги правят по 40-42 км пробег на ток от ФтЕЦа ми/когато мога зареждам от там/., при фабрични данни за 50км пробег. А най-еко е всеки да си кара старата бангия и никога да не я сменя, само да ремонтира.Съмнявам се някой да се кефи, когато дизел *** се изреже. ...
  • #41
    1 rate up comment 4 rate down comment
    До 35 ( преди 4 седмици )
    "Замърсяването е около ТЕЦа,мината за добив на минерали и метали,местата за депониране излезли от употреба батерии и фотоволтаични панели." Ако изключим тецовете, които ще бъдат затворени скоро, замърсяванията са на места на които не живеят хора. Автомобилите замърсяват точно там, където живеят най-много хора. Ако измислят по-евтини електромобили и дадат достатъчно време за преминаване към електромобили, нямам нищо против въздуха да стане по-чист на местата на които живея и работя.
  • #40
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Принципно няма никакво значение дали наистина електрическите коли са екологични или не. Даже е много добре, че те са във фокуса на зелените политики, защото останалите неща са много по-удрящи по джоба - забраняване на азотните торове - туй май вече не е на дневен ред, забраняване на тока от АЕЦ - и туй отпадна, забраняване на природния газ - отпадна. В Щатите оня ден приеха закон, който сложи Х на електрическите коли. От 2035 всички нови коли да са електрифицирани - включват и нормалните хибриди
  • #39
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Смешното е че толкова време не можете да схванете, че по-голямата част от замърсяването на планетата идва от горене независимо В коя индустрия. Борбата е срещу горенето а не срещу двигателите с вътрешно горене.
  • #38
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Смешно е вече ( преди 4 седмици )
    Освен тях още много индустрии замърсяват здраво, но са се хванали с автомобилите...
  • #37
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Все пак искам да попитам отново, но вместо поредната логорея за трупане на коментари да ми отговориш кратко и ясно. С какво замърсяват фотоволтаиците като ги преместиш от мястото на което което са били 30 години без да замърсяват, но като ги свалиш от покрива започват да замърсяват? Никога не съм схващал логиката на това твърдение. С какво може да замърсява едно стъкло или парче алуминий?
  • #36
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Гостенино ( преди 4 седмици )
    Абсолютно вярно е и никой не го отрича. Постоянно повтарям, че мястото на замърсяване е по-важно от количествато. Има огромна разлика ако в ресторанта има 100 човека и 20 от тях им се ходи до тоалетна, дали ще го направят там където се хранят или ще отидат 10 м настрани до тоалетната. Само един от тях да го направи между масите и ще развали обяда на всичките 100 човека, въпреки че количеството няма да се промени. Същото е и с вредните газове и вещества. Мястото е важно. Всяко нещо на мястото си.
  • #35
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 4 седмици )
    Електрокарите са еко само там където се движат.Замърсяването е около ТЕЦа,мината за добив на минерали и метали,местата за депониране излезли от употреба батерии и фотоволтаични панели.
  • #34
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 32 ( преди 4 седмици )
    Много по-чисто, ефективно и икономически изгодно е вместо това, тази енергия да се използва за рециклиране на батерии и производство на нови и рециклиране на старите фотоволтаици. Вредите от производството на фотоволтаици и батерии ще продължават да са по-големи от ползите, докато производството им продължава да расте. Ще станат екологични чак когато бъдат затворени всички горивни централи и горивен транспорт. Както му казват антиелектриците визия 2050. Тогава кое ще замърсява?
  • #33
    3 rate up comment 3 rate down comment
    До 26 ( преди 4 седмици )
    През деня от фотоволтаиците, А през нощта от перките. Денонощно от АЕЦ. За въглищата не се вживявай. Песента им е изпята и ще фалират до година две. След това ще стоят студен резерв за включване през зимата от време на време.