В наши дни рядко можем да говорим за новоразработен двигател. Автомобилните производители предпочитат да рекламират своите бъдещи електромобили, докато двигателите с вътрешно горене остават на заден план. Някои компании обаче се противопоставят на тенденцията, като сред тях е и Mazda.
Японският производител пое в обратна посока на намаляване на обема със своите нови бензинови и дизелови редови шестаци. Сега компанията от Хирошима работи върху това, за което твърди, че ще бъде „идеалният двигател с вътрешно горене“.
Така анонсираният миналия ноември Skyactiv-Z отново привлича вниманието. Първият сериен модел, който ще използва изцяло новия двигател, ще бъде следващото поколение на CX-5. Новият SUV на Mazda ще пристигне в края на 2027 с четирицилиндров редови 2,5-литров бензинов двигател и хибридна настройка, собствена разработка. Той ще отговаря на бъдещите разпоредби Euro 7 в Европа и на стандартите за емисии LEV IV и Tier 4 в Северна Америка.
Mazda твърди, че новият задвижващ механизъм осигурява „още по-висока термична ефективност и изключително по-широк диапазон“ от съществуващите двигатели Skyactiv-G и Skyactiv-X. Уроците, научени при усъвършенстването на процеса на горене, ще бъдат приложени към по-големите шестцилиндрови агрегати. Интересното е, че японският автомобилен производител също планира да използва новонатрупаното ноу-хау за подобряване на роторните двигатели.
Въпреки че Skyactiv-X не пожъна грандиозния успех, на който Mazda се надяваше, планът е „ефективно да се разшири зоната на изгаряне на SPCCI“. Акронимът означава Spark Controlled Compression Ignition и „позволява на двигателя да превключва безпроблемно между конвенционално искрово запалване и компресионно запалване чрез използване на искра за задействане на двата вида горене по различни начини“. Намерението е да се осигури подобна на дизела икономия на гориво и първоначална доставка на мощност с високи обороти и по-чисти емисии на отработени газове, свързани с газовите двигатели.
Със Skyactiv-Z и новата технология за топлинно екраниране, Mazda обещава да „достигне максималния праг на горене“. Ламбда („λ“ в гръцката азбука) представлява съотношението на еквивалентност въздух-гориво. Ламбда (λ) е съотношението на еквивалентност въздух-гориво. Когато λ е равно на 1,0, сместа от въздух и гориво е идеално балансирана по време на горене. Това оптимално съотношение максимизира ефективността и минимизира емисиите, като осигурява пълно изгаряне на горивото, следователно намалява вредните замърсители.
Общият брой двигател на Mazda ще намалеят с повече от 50% след пристигането на Skyactiv-Z. Въпреки че агрегатът ще работи много по-чисто, това няма да е за сметка на мощността. Промяната на съществуващите двигатели, за да отговарят на новите разпоредби, би намалила мощността с до 30%, но Skyactiv-Z ще отговаря на по-строгите стандарти, без да губи мощност.
Що се касае до роторния двигател, той ще бъде допълнително разработен като разширител на обхвата, както се вижда в MX-30 e-Skyactiv R-EV. Докато кросоувърът използва 830-кубиков мотор като генератор, сега компанията работи по по-мощна конфигурация с два ротора за превозно средство, предвидено за пазара САЩ.