IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко „еко“ са всъщност електрическите коли?

На теория бият бензиновите, но много зависи от живота на батерията и още куп фактори

В битката срещу измененията на климата  светът започна да измерва въглеродния отпечатък на всичко, което консумираме. От сламката на McDonald's - през тениската на Zara, до колите. Polestar , шведската марка за електрически автомобили , родена под шапката на Volvo, е една от най-прозрачните по отношение в това отношение. Брандът не крие и публикува колко CO₂ отделя производството на новия му Polestar 3 . Пример, който заслужава похвала.

 
Polestar


Производството на Polestar 3 Long Range Dual Motor, SUV с дължина 4,90 м и батерия от 111 kWh , е еквивалентно на емисии от 24,7 tCO2e (тона CO₂ еквивалент). Като база за сравнение. Производството на Volvo XC40 с бензинов двигател отделя малко над 15 тона CO₂, пак според проучване на самата комания. Факт, продукцията на електрически автомобил отделя много повече емисии от този на бензинов автомобил. Основните причини са добре известни. Повечето парникови газове се генерират при добива и преработката на различните суровини, които изграждат автомобила и батерията, като литий, стомана или алуминий.

В случая с Polestar 3 марката гарантира, че е постигнала напредък в намаляването на въглеродния отпечатък благодарение на използването на възобновяема енергия при производството на батериите, спестявайки също 1,7 тона CO₂. Също така при продукцията на автомобилен алуминий успява да „отреже“ още 6,8 тона CO₂.

Ако не го бяха направили, въглеродният отпечатък на Polestar 3 щеше да бъде 33 tCO2e, а не 24 tCO2e. Въпреки че е много по-голям автомобил от Polestar 2 -  баткото отделя само 1,7 tCO2e повече.

 
Polestar


И така, Polestar 3, както всяка друга електрическа кола, пристига в салона, като вече е отделил повече CO₂ от еквивалентен бензинов модел. Но това е само част от картината. Трябва да вземете предвид и използването на автомобила. След като започне да се движи по пътищата, електрическият едва ли ще включва емисии на CO₂, докато бензиновият продължи да ги отделя, и то в по-големи пропорции. Докато въглеродният отпечатък на електрическата кола намалява с изминаването на километрите, бензиновата кола добавя все повече CO₂ към уравнението.

И така, колко CO₂ отделя Polestar 3 сборно? Общият въглероден отпечатък от производството му до края на полезния му живот след 200 000 км -  варира между 28,5 и 44,5 tCO2e. Зависи от енергийния микс, използван за зареждане по време на полезния му живот. Най-ниската стойност съответства на използването на 100% възобновяема електроенергия от вятърен тип, докато най-високата стойност съответства на глобалния енергиен микс, в който изобилства изгарянето на въглища и природен газ.

При същия сценарий, бензиново Volvo XC40 ще отдели 59 tCO2e през целия си полезен живот от 200 000 км. Това означава, че дори и в най-лошия сценарий -  един внушителен Polestar 3 ще е по-екологичен от много по-малък и по-малко мощен бензинов автомобил като Volvo XC40 (4,40 м и до 197 к.с.).

Това е важен момент, но не идва толкова просто. Изследването на въглеродния отпечатък на Polestar, подобно на предишното на неговата компания майка Volvo, се фокусира върху емисиите на CO₂. Без съмнение парниковите газове са проблем, но те не са единствената заплаха за нашата екосистема.

Добивът на литий и редки елементи, необходими за производството на батерийни клетки за електрически автомобили, е доста замърсяваща дейност, макар и рядко докладвана. Той изисква огромни количества вода. А въпросните мини обикновено се намират в сухи райони.
 
 

polestar


Не можем да пренебрегнем и живота на батерията, Polestar приема полезен такъв за своя модел от 200 000 км. При бензинова или дизелова кола това е обичаен пробег, но при електрическа все още не. Въпреки че вече има бройки, които бият гръцко такси Mercedes.  

Не е известно колко време ще издържи една батерия преди да бъде сменена. Нека припомним, че повечето производители гарантират поне 70% от оригиналния капацитет до 160 000 км. Ако е необходима нова батерия преди тези 200 000 км, въглеродният отпечатък на автомобила отново ще се увеличи значително. Въпреки че от друга страна, повратната точка, в която електрическото превозно средство е компенсирало първоначалния си CO₂ отпечатък, настъпва между 70 000 и 110 000 км. Пак зависи от енергийния микс за презареждане.

 

0 от 500
  • #2
    3 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "електрическото превозно средство е компенсирало първоначалния си CO2 отпечатък, настъпва между 70 000 и 110 000 км. Пак зависи от енергийния микс за презареждане."Това е днес. "Утре" ще са между 50 и 70 000, а вдругиден още след 20-30 000. Така наречената от антиелектриците Визия 2050, когато няма въглищни централи и дори кариерните камиони и тежка техника не отделят вредни вещества, защото са електрически, производството ще отделя по-малко емисии отколкото за производството на бензинов а ...
  • #1
    0 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "електрическото превозно средство е компенсирало първоначалния си CO