През последните дни се появиха редица информации за случващото се в някои от най-силно засегнатите от студеното време райони на САЩ. В социалните мрежи и по телевизиите бяха показани опашки на станциите за зареждане в района на Чикаго, където собственици на електромобили имаха сериозни проблеми. Дори се наложи някои коли да бъдат изтеглени, тъй като енергията им свърши, а част от станциите отказаха.
Причината за случилото са няколко, но в крайна всичко се свежда до липса на познания за самите ЕV, както и лоша инфраструктура за зареждане. За разлика от автомобилите, задвижвани с ДВГ, електромобилите имат батерии, които трябва да загреят, преди да приемат бързо зареждане, особено при изключително студено време.
Чикаго обаче не е единственото място на земята, където става студено и електромобили се движат по улиците. Норвегия има най-висок процент на използване на EV в света, а освен това е и една от най-студените страни. Там обаче драми, подобни на тези в Чикаго от преди няколко дни, няма. И това си има логично обяснение, разкрива The New York Times.
Основната причина е, че шофьорите на електромобили в Норвегия са свикнали да загряват предварително колите си, преди да ги използват при минусови температури. Ларс Годболт, който е съветник на Норвежката асоциация за електрически превозни средства, посочва, че инфраструктурата за зареждане също е значително подобрена през последните няколко години, което води до по-малки опашки на станциите за зареждане през зимата.
„Не трябва да се пренебрегва и още нещо много важно - повечето от хората в Норвегия живеят в къщи, а не в апартаменти. Близо 90% от собствениците на електромобили имат свои собствени станции за зареждане у дома", разказва Годболт пред The New York Times.
В САЩ, например, нещата са доста по-различни. Проучване на S&P Global Mobility показа, че докато повечето притежатели на електромобили са наясно, че зареждането вкъщи се счита за най-добрата практика, само 51% от настоящите собственици, участвали в проучването, заявяват, че имат инсталирано зарядно устройство у дома.
Друга разлика е свързана с дължината на пътуването. В САЩ хората често карат повече от час, за да стигнат до работа, докато средното пътуване в Норвегия обикновено е по-малко от 30 минути. Изминатото разстояние също е по-малко, отколкото в САЩ, поради начина, по който е изградена пътната инфраструктура.
Затова и собствениците на електромобили трябва да си направят домашното, преди да излязат в студа: заредете у дома, подгответе (загрейте) батерията преди бързо зареждане и дори прочетете ръководството на колата си, ако не сте наясно с нещо. И не забравяйте, че хората, които са се возели в конски каруци, са се смеели на шофьорите в първите дни, когато бензинът те трябвало да се купува от аптеката в стъклени буркани.