fallback

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .

Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).

Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.

fallback
  • #55
    Гост ( преди 11 месеца )
    По данни от ЕСО производството на ФЕЦ е само 2,1% в 9,30 ч.Ще чакам да видя колко ще е 12 часа.
  • #54
    Гост ( преди 11 месеца )
    Добрутро бустер4о,физиката ти е тъмна Индия.Всяка съпротивителна сила е насочена в обратна посока на движението т.е. създава обратен въртящ момент.Това още Турбо ти го каза,но ти стопляш бавно реотана.По начина който ти го казваш, въртящия момент от положителен ставал отрицателен означава само едно,смяна посоката на въртене.Хващай учебниците и чети,не боли.
  • #53
    Stefano ( преди 11 месеца )
    От Варна за Каспичан през Калипетрово,за по напряко
  • #52
    Александър Райчев от ( преди 11 месеца )
    И аз така правя , жена ми ме научи защото е много умна
  • #51
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Хайде сега да видим можете ли да сметнете как ще се променят оборотите и съответно мощностите на четвърта и трета предавка? Очаквам поредните бисери с нетърпение.
  • #50
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Хайде аз ще почна, а вие ми посочете грешката. При 1500 оборота на пета предавка на вала, оборотите на колелата са 579. Следователно мощността предаване от колелата пред 288Нм е 17,5kW. За вала на двигателя при 1500 оборота и 100 нютон метра мощността е 15,7 kW. При 50 нютон метра отрицателен /съпротивителен въртящ момент, мощността на двигателя при тези обороти е (минус) 7,8 kW. Като съберем въртящите моменти СУМАрният става 50 Нм, СУМАрната мощност 7,8kW. Какво е СУМА?
  • #49
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Няма казваш отрицателен въртящ момент? Хайде при тази въртящи моменти подаване от гумите при различните предавки, да сметнете Колко е сумарният въртящ момент и сумарната мощност при 50 нютон метра съпротивителен момент на вала на двигателя и 1500 оборота на пета предавка? Този съпротивителен момент с положителен или отрицателен знак е? Очевидно докато не се сблъскате с реален пример и не трябва да доказвате, че не сте психопати и ще отговорите, няма да си промените мнението, а това е пътя.
  • #48
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Някой направи ли си труда да прочете условията на задачата? През цялото време говорим за 100 нютон метра на вала на двигателя. Някой ако е разбрал нещо различно грешката си е негова. Сега като имаме предавателните числа може да се сметне както въртящият момент така и мощността на различни предавки точно за този конкретен автомобил, без дори да го знам какъв е. Щом на пета предавка на вала са100 Нм то на гумите са 288 Нм, на четвърта 70Нм, на трета 54 Нм. Гост обаче ги изкара 24Нм и 18Нм.
  • #47
    Грешка на грешката ( преди 11 месеца )
    До 42.При предаване на 100 Нм от гумите към двигателя, въртящия момент трябва да го делиш на предавателното число на скоростната кутия и главното предаване.Следователно ще получиш число по малко от 100.Двете ти числа 233 и 288 са грешни.
  • #46
    Иван Петров ( преди 11 месеца )
    MythBuster,кефи ме как 100 Nm предавани през трансмисията на автомобила си останаха 100 Nm до двигателя.Кефи ме как го измисли 50 Nm отрицателен момент?
fallback
Последни