fallback

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .

Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).

Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.

fallback
  • #5
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о,има разлика между науката физика и физическото в даскалото.Както има динамичен и статичен момент.За теб е прекалено сложно да го разбереш.
  • #4
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Напълно вярно, виж гостенина какво написа в съседната тема "Анонимен ( преди 15 часа )Бустер,то много сложно бе ***.Въртящия момент е положителен, когато е по посока обратна на часовниковата стрелка и отрицателен когато е по посока на часовниковата стрелка.Източник уикипедия." Щом го е прочел в Уикипедия, няма как болта да не се завива с отрицателен въртящ момент, защото се завива по-посока на часовниковата стрелка, а тогава въртящият момент е отрицателен според инженера!
  • #3
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Затягане на болт с отрицателен въртящ момент.
  • #2
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Да вярно е че така се мери въртящ момент но изобщо не е практично така да се затягат болтове в реални условия. Може обаче да използвате този метод за да тествате точността на динамометричния ключ който сте си купили.
  • #1
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Хайде отече още едно вярване на фиктивните инженери по ДВГ пишещи тук. Оказва се че можеш да упражняваш въртящ момент дори без въртене. 30 нютонметра без нито един оборот.
fallback
Последни