fallback

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .

Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).

Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.

fallback
  • #35
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о, както виждаш на първа скорост от двигателя към гумите се предава най голям въртящ момент.Най малък на пета.Отваряй Уикипедия и чети,друг път си помисли,като си мериш пешката с инженери.
  • #34
    Гост ( преди 11 месеца )
    Въртящ момент на двигателя 100 нютонметра. Предавателни числа 1-3,5 ; 2-1,9;3-1,3; 4-1; 5-0,7.На диференциала 3,7.Кпд 0,9.На гумите 1-1165 Нм, 2-632 Нм, 3-432 Нм, 4-333 Нм,5-233 Нм.На първа скорост имаме 1165 Нм към гумите,на пета само 233 Нм.
  • #33
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Очевидно се отказа да пишеш защото се усетих колко се оака, затова ще се позабавлявам още малко с нещо което пропуснах умишлено." .Хайде сега ИЗВАДИ ОТ ПО ГОЛЯМОТО ЧИСЛО ПО МАЛКОТО и ето го отговора.Като искаш да не се гъбаркаме с тебе,прояви малко функционална грамотност и задай въпроса коректно,ако искаш да ти отговорят." И защо така господин инженер? Защо от голямото малкото? Ами ако масата на автомобила вместо 100, упражняваше 30 Nm върху вала на двигателя, който има 50Nm съпротивителен
  • #32
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Въртящия момент на двигателя е най висок на първа предавка." А това влиза в златния фонд на бисерите! Копирам си го заедно с линк към коментарите, за да ти го припомням от време на време!
  • #31
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "За да намалява автомобила, ще трябва да превключиш на по-ниска предавка, за да намалиш въртящия момент под 50 нютон метра, защото на пета предавка въртящият момент е най-висок! За да намаляваш, сумарния въртящ момент трябва да е отрицателно число."
  • #30
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Хайде сега да ми обясниш тези 100 нютон метра на пета предавка, ще се увеличат или ще намалеят, ако включиш на четвърта или на трета предавка, че наистина копаеш дъното. Ако съм на шефа ти който ти плаща за инженер ще те уволня на мига.
  • #29
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о,при прехвърляне на момент от двигателя към гумите се умножава по предавателните числа.При обратното прехвърляне се дели на предавателните числа.Продължавай с четенето в Уикипедия,може да се явиш на поправка.
  • #28
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Гостенино, тук удари дъното! По-голямо падение от това изказване няма как да има! Я си помисли, ако на пета предавка въртящият момент е 100 нютон метра, а двигателя осигурява само 50 нютон метра спирачно усилие, и сумарният въртящ момент е 50 нютон метра по посока на въртене, автомобилът ще се ускорява или ще намалява? Единствената разлика с неутрална е, че ще ускорява два пъти по-бавно. Оборотите на двигателя ще се вдигат, докато сумарният въртящ момент стане 0 Nm.
  • #27
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о,как измери 50 нютонметра съпротивителна сила?Чрез кристалната топка или телескопа?Да не говорим че пропусна да умножиш по предавателните числа на диференциала и скоростната кутия.Сто нютонметра ги прехвърли към двигателя през трансмисията без да умножиш по предавателните числа, спейшълисте.
  • #26
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о,кола на неутрална скорост ще се засилва по нанадолнището.На скорост ще се забавя,поради "моторната спирачка" от двигателя.
fallback
Последни