fallback

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .

Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).

Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.

fallback
  • #65
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Знам че искаш да смениш темата Но няма да ти се получи защото чакам отговор дали на задна предавка двигателят предава отрицателен въртящ момент и отрицателна мощност на колелата по твоята логика?
  • #64
    Гост ( преди 11 месеца )
    9,05% от ФЕЦ в 11,30.
  • #63
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о,рина сняг пред гаража.На СПА ходи Турбо, все пак е пред пенсия и трябва да си напече кокалите.Аз съм по дискотеките с жената ,ако има кой да гледа щерката.
  • #62
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "...въртящия момент от положителен ставал отрицателен означава само едно,смяна посоката на въртене...."Дори да включиш на задна предавка и да дадеш пълна газ докато пълната баничарка се спуска по стръмен баир със скорост която съответства на 1500 об. на 5 предавка, физически е невъзможно гумите да се завъртят назад въпреки, че им предаваш максималния въртящ момент на който е способен двигателя А въртящият момент е отрицателен. На теория ще започнеш да намаляваш но трябва време, на практика ще за
  • #61
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Очевидно избра да отидеш на СПА за да не се излагаш! Силата е векторна величина .Ако едно тяло действа на друго тяло с дадена сила, то винаги второто тяло противодейства на първото с равна по големина и противоположна по посока сила, приложена в точката на взаимодействие според Нютон. Пак според него, сила, действаща на системата отвън, води до ускорение на системата. Тоест също както не можеше да различаваш мощност от енергия, пак ти се губи фактора ВРЕМЕ и забрави за инерцията на масата на ав
  • #60
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Можеш или не можеш да провериш сметките дали са верни и да сметнеш как ще се променят мощностите при смяна на предавките? Със 100% сигурност ще избереш да се държиш като психопат и няма да отговориш, защото всеки път се държиш като такъв когато те притиснат да си признаеш грешка.
  • #59
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Сега не съм в движение и ще поправя правописните грешки: При 1500 об/мин на вала на двигателя на 5 предавка , оборотите на колелата са 579об/мин. Следователно мощността предавана от колелата при 288Нм е 17,5kW. За вала на двигателя при 1500 об. и 100 Нм мощността е 15,7 kW. При 50 Нм отрицателен /съпротивителен въртящ момент, мощността на двигателя при тези обороти е (минус) 7,8 kW. Като съберем въртящите моменти СУМАрният става 50 Нм, СУМАрната мощност 7,8kW. Какво е СУМА?
  • #58
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Да видим кой е функционално неграмотния? При написано "При 1500 оборота на пета предавка на вала, оборотите на колелата са 579. Следователно мощността предаване от колелата пред 288Нм е 17,5kW. " Въпреки очевидните правописни грешки ти разбрах че мощността е онова което го пише в Нютон метри, въпреки че има и стойност в киловати? Очевидно премина в режим най-глупавият човек на света, защото предпочиташ да изглеждаш психопат отколкото да си признаеш грешка и да говориш с цифри и факти.
  • #57
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Тоест ще трябва да си избереш кога лъжеш. Дали че има положителен и отрицателен въртящ момент в зависимост от посоката на часовниковата стрелка или е невъзможно да съществува отрицателен въртящ момент? Избери си само едното защото двете си противоречат.
  • #56
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен,Турбо ти даде формулите смятай си там."При 1500 оборота, мощността предававана на колелата 288 нм"'.Написано от функционално неграмотен.Всеки знаел че двигателя осигурява - 50Нм.Дай източник спейшълисте.
fallback
Последни