fallback

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .

Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).

Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.

fallback
  • #125
    Баш майстор ( преди 1 година )
    Ако не можете да си позволите динамометричен ключ от Лидл, по-добре продавайте направо трошката.
  • #124
    MythBuster ( преди 1 година )
    Не виждам да го е отрекъл мой коментар #4Напълно вярно, виж гостенина какво написа в съседната тема "Анонимен ( преди 15 часа )Бустер,то много сложно бе ***.Въртящия момент е положителен, когато е по посока обратна на часовниковата стрелка и отрицателен когато е по посока на часовниковата стрелка.Източник уикипедия."#6 Гост ( преди 2 дни )Бустер4о,написаното е от Анонимен.За лява и дясна резба чувал ли си?В физиката така е прието,положителен знак обратно на часовниковата стр ...
  • #123
    Фен ( преди 1 година )
    MythBuster,тава за лявата и дясната гума ти го измисли.
  • #122
    MythBuster ( преди 1 година )
    Сега остана да се съгласиш и, че абсолютно всяка една сила в всеки един момент има срещу нея абсолютно същата сила но с отрицателен знак иначе и двете сили е невъзможно да съществуват. Също така остана да се съгласиш, че за положителна се приема силата която води до ускоряване на системата, а за отрицателна тази която я забавя, за да се съгласиш и с останалите закони на Нютон които до момента отричаш. Тогава няма да твърдиш че лявата гума има положителен, а дясната отрицателен въртящ момент.
  • #121
    MythBuster ( преди 1 година )
    Ето че имаш напредък. Започна да уважаваш законите на Нютон. Защото до вчера ги отричаше и обясняваше как при отрицателен въртящ момент, автомобилът ще тръгне назад. А колегата ти е открил едно от свойствата на числата, които се учат във втори клас. Когато от 30 искаш да извадиш 100, вадиш от по-голямото по-малкото и слагаш знак минус, като получаваш - 70. Това е изключително ценна информация която не знаех И е достойна за нобелова награда! Благодаря ви много, чувствам се по-умен.
  • #120
    Гост ( преди 1 година )
    Ха,колегата ти е отговорил.Ще допълня,при равни и разнопосочни сили резултата е нула.Автомобила ще си запази скоростта.Първи закон на Нютон.
  • #119
    MythBuster ( преди 1 година )
    И един бонус въпрос към Гост. Какво ще означава, ако при спускане на баничарката по наклона силите на вала на двигателя се изравнят и сбора на въртящия момент стане нула? Да го оставим настрана, че тогава ще има да се чуди кое от кое да извади? И феновете могат да отговарят. Да видим някой дали ще познае правилния отговор от толкова много инженери по ДВГ и други специалисти.
  • #118
    MythBuster ( преди 1 година )
    Това по автомобилната физика ли е? Ако масата на автомобила упражнява 288 Нютон метра върху гумите , триенето в диференциала 8 нютон метра, 10 нютон метра *** в трансмисията и 50 нютон метра на двигателя, кое от кое ще вадиш? Сили се сумират, не се вадят! Затова си имат положителни и отрицателни стойности. Може да са стотици сили едновременно. Ще търсиш малкия големи да ги вадиш и да ги събираш ли? Сборът им показва дали ще получиш положителна или отрицателна стойност.
  • #117
    Фен ( преди 1 година )
    MythBuster,Урока събиране и изваждане на сили липсва в твоя учебник по физика. Събиране когатуса в една посока F=F1+F2, при изваждане от по голямата вадиш по малката.
  • #116
    РУК ( преди 1 година )
    Гуруто на мисълта повтори няколко пъти "точка" като в Гьобелсова пропаганда.Една лъжа повторена сто пъти,става истина.
fallback
Последни