fallback

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .

Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).

Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.

fallback
  • #115
    РУК ( преди 11 месеца )
    Ей го пак "лявото колело с положителен, дясното с отрицателен".Великия учен.Ходи търси психиатър да те лекува.Сам си противоречиш с драсканиците нещ астник.
  • #114
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Ако при изкачване на баира турбо угаси баничарката без да изключва на скорост, тя ще продължи нагоре по инерция, като двигателя ще работи с отрицателна мощност и ще забавя автомобила, масата също ще работи с отрицателна мощност, докато се достигне състояние на покой, после гумите ще започнат да се въртят на обратната посока, заедно с вала на двигателя, но теглото вече създава ускорение следователно ще е с положителен знак, а двигателя пак с отрицателен. Ускорението ги определя, не посоката.
  • #113
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Кой се съгласи с тебе? Ти започна да повтаряш като папагал всичко което ти повтарям от три години насам. От време на време за заяждане отричаш законите на Нютон! Силата е равна на масата по ускорението. Ти се опитваше да обясняваш как при положителна сила ще имаш забавяне. За да имаш забавяне силата ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да е отрицателна. ОТРИЦАТЕЛНА СИЛА ПО ВРЕМЕ РАВНО НА ОТРИЦАТЕЛНА МОЩНОСТ, ЗА ДА КОМПЕНСИРА ПОЛОЖИТЕЛНАТА МОЩНОСТ ОТ ИНЕРЦИЯТА НА МАСАТА!
  • #112
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Още Нютон ти е дефинирал положителните и отрицателните сили - всяка сила която води до ускоряване на системата е положителна, а всяка която води до отрицателно ускорение (забавяне) е отрицателна. Точка по въпроса. Загубите в трансмисията винаги са с отрицателен знак независимо от посоката. Двигателят може да има както положителен така и отрицателен въртящ момент. Спирачките винаги създават отрицателен въртящ момент. Положителен сумарен въртящ момент - ускорение. Отрицателен -забавяне. Точка!
  • #111
    Гост ( преди 11 месеца )
    Май се съгласи с мен,но продължаваш да се заяждаш,психар.Приятна вечер.
  • #110
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Още не си ми отговорил и на въпроса, дали лявата гума има положителен въртящ момент, а дясната отрицателен?
  • #109
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Пак да се върнем тогава на въпроса. Ако включиш на задна предавка докато спускаш баира, въртящият момент съпротивителен или отрицателен ще е?
  • #108
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Ако променим въртящия момент на гумите на 250 Нм,на вала на двигателя се получава 4 скорост 60,8 Нм,на 3 скорост 46,7 Нм,т.е.на 4 скорост автомобила се ускорява,на 3 ще се забавя.""Гост ( преди 1 ден )Мити4ен, браво напредваш!Продължавай в същия дух.Хайде сега извади от по голямото число по малкото и ето го отговора."Пак питам, че е твоята автомобилна физика ми е нещо трудна. Трябва ли да вадя от по-голямото по-малкото? Ако получа отрицателен въртящ момент, автомобилът ще смени ли пос ...
  • #107
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен,в по преден коментар ти писах,всички съпротивителни сили са с посока обратна на движението.Изваждат се защото носят загуби,а не затова че са с отрицателен знак.Изчисли ми съпротивителните моменти както те помолих в коментар 100.Отрицателна стойност ли получи ? За отрицателна мощност да не говорим, трябва да се явиш на поправка по физика.Работа извършена за единица време.Работата или времето са отрицателни?
  • #106
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Гост ( преди 6 часа )Добрутро бустер4о,физиката ти е тъмна Индия.Всяка съпротивителна сила е насочена в обратна посока на движението т.е. създава обратен въртящ момент.Това още Турбо ти го каза,но ти стопляш бавно реотана.По начина който ти го казваш, въртящия момент от положителен ставал отрицателен означава само едно,СМЯНА ПОСОКАТА НА ВЪРТЕНЕ.Хващай учебниците и чети,не боли.
fallback
Последни