fallback

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .

Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).

Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.

fallback
  • #85
    Гост ( преди 11 месеца )
    Затова съм ти задал 100 Нм на гумите и председателните числа за да смяташ.
  • #84
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен,за да започне да намалява скоростта,трябва въртящия момент на вала да е под 50 Нм.
  • #83
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Така ли било? А аз какво твърдя?
  • #82
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен, изобщо не си в час.При 100 Нм на вала и 50 Нм съпротивителен момент, автомобила ще ускорява.
  • #81
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Топките ти стигнаха до смелостта да ми сложиш един минус и да бягаш? Изключително мъжка постъпка! Но няма какво друго да направиш след като още от началото знаеш, че говорим за 100 нютон метра на вала на двигателя, а не на гумите и това са лесно доказуеми ФАКТИ!
  • #80
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Няма топки!
  • #79
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Бустер4о,така омеси мощност и въртящ момент сам си оплел сам.Последно 100 Нм къде ще го мерим,към двигателя или гумите?Видя,че си сбъркал и обърна лопата.Дай да те видя,за 1,2,3,4,5 скорост колко е въртящия момент до двигателя,при 100 Нм на гумите."В предишния коментар е цитат, който може да бъде намерен в предишните коментари. За разнообразие ще си признаеш ли грешката или ще продължиш да отричаш очевидни факти за да се измъкнеш с лъжи и манипулации? Моля те поне веднъж имай топки!
  • #78
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Ето как беше първоначално формулиран въпроса за да не се измъкваш като психопат с манипулации за да объркаш събеседниците, къде има колела:"ако при спускане с баничарката масата на автомобила упражнява 100 Nm въртящ момент на вала на ДВГ, а двигателя упражнява 50 Nm СЪПРОТИВИТЕЛЕН въртящ момент, Колко е сумарният въртящ момент и автомобилът ще ускорява или ще намалява скоростта си в сравнение с движение на неутрална предавка?"
  • #77
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    След като ти говоря само за валът на ДВГ и не съм ти дал предавателни числа, а вече съм ти дал въртящите моменти идващи от колелата и от двигателя до валът, очевидно за задачата нямаше никакво значение колко точно е въртящия момент на колелата. Ти обаче при въпрос за колко часа един автомобил ще измине 100 км при средна скорост 50 км в час, изискваш марката и модела на автомобила, размерът на гумите и възрастта на шофьора, за да отговориш!
  • #76
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Въртящият момент го мерим на вала на двигателя. До него достигат 100 нютон метра от гумите след всички загуби и предавателни числа. С предавателните числа които си ми дал и приетите от тебе 90% КПД на трансмисията. На пета предавка колелата се въртят с 579 оборота и 288 Nm. На тези 100 Nm достигнали до вала на двигателя двигателя създава съпротивление от минус 50Nm въртящ момент и сумарният въртящ момент е 100+(-50)= 50Nm. Кое от всичко не разбра?
fallback
Последни