fallback

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .

Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).

Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.

fallback
  • #75
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о,така омеси мощност и въртящ момент сам си оплел сам.Последно 100 Нм къде ще го мерим,към двигателя или гумите?Видя,че си сбъркал и обърна лопата.Дай да те видя,за 1,2,3,4,5 скорост колко е въртящия момент до двигателя,при 100 Нм на гумите.
  • #74
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    На трета предавка ще е МИНУС 14,6kW и пак ще ускорява. Трябват спирачки!
  • #73
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    И понеже Не си никакъв инженер по ДВГ нека сагата да приключи. Отговорът на въпросът е, че при 50Нм отрицателен въртящ момент върху валът на ДВГ и 100Нм от колелата на пета, автомобилът ще продължи да ускорява, защото сумарният въртящ момент е 50Nm И според втори закон на Нютон "Сила, действаща на системата отвън, води до ускорение на системата:F = m.a" автомобилът ще ускорява. На пета предавка мощността на ДВГ е минус 7,9kW. На трета предавка ще е 14,6kW и пак ще ускорява. Трябват спирачки!
  • #72
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Продължавай да се държиш нагло и ще излагам постоянно на показ твоята необразованост и ще трябва да избираш дали дали да изглеждаш необразован *** който с всяка дума показва липсата си на образование или психопат който лъже, опитва се да извърти думите на събеседника и да манипулира или пък въобще не отговаря на въпросите. Аз това не го желая, така че избора си е твой. Аз не съм психопат и ще отговорям на всяка провокация х2 с факти и цифри. Последствията са си за тебе. Избирай!
  • #71
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Цитирам твоите комплименти към мен: "Гост ( преди 1 седмица )Бустер4о,мразя такива неграмотни наглеци като тебе безплатно.Щом смяташ гаргарата с тъ па ***,за глу пост,ОК."А това е основен закон на който се основават всичките ми разсъждения както по темата така и относно отношението ми към тебе:"Всяко действие има равно по големина и противоположно по посока противодействие." Трети закон на Нютон.
  • #70
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Все още чакам отговора на въпроса дали на задна предавка двигателят предава отрицателен въртящ момент и отрицателна мощност на колелата?
  • #69
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Ами хайде изброй обидите? Това че си топ инженер във фирмата обида ли е? Не е ли по-голяма обида това че аз се самопризнавам за лаик? Вече 100 пъти съм цитирал определението за психопат - накратко това са патологични лъжци и манипулатори, които избягват да отговарят на каквито и да е въпроси свързани с фактите по темата. Нали затова те призовавам да не изглеждаш такъв, а да отговаряш? Посочи една моя лъжа неточност или въпрос, на който не съм ти отговорил? Аз греша и се уча от грешките, а ти?
  • #68
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен бустер,пиши пиши още,да се посмеем.Я изброй колко обиди си написал и прочети какво е определението за психар.Приятен ден,психо.
  • #67
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Очевидно топ инженерът във фирмата който получава двойна заплата защото е много добър и замества трима свои пенсионирани колеги, въпреки трите си висше образование в специалност ДВГ е по необразован от най-големия лаик на тема ДВГ който пише не бива лици в коментарите, защото този втория сметна както мощността така и въртящите моменти и оборотите на пета предавка, а топ инженерът дори не можа да провери дали тези данни са верни камо ли да каже как се променя мощността със смяна на предавките.
  • #66
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    А иначе процентите си ги цитирал, но си пропуснал мегаватите ФЕЦ 8,96%448.2MW от инсталирани 3 мегавата и заявени 40. Тоест няма технически проблеми за осигуряване на 100% от потреблението само с фец през деня дори в мъглив снежен зимен ден. Няма да се случи по икономически причини - токът ще стане със силно отрицателна цена когато няма облаци и няма да е рентабилно за производителите. Така че нека от невъзможните отрицателни цени на тока, да се върнем на отрицателния въртящ момент
fallback
Последни