fallback

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .

Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).

Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.

fallback
  • #45
    Станимир ( преди 11 месеца )
    В 21 век дали е нормално да пишете такава статия? Много сте зле!
  • #44
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Що бе, не ви ли кефи как Гост се гъбарка с мен и ме прави за смях, като доказва колко съм неграмотен тъ пак ? Гост ( преди 1 седмица )Бустер4о,мразя такива неграмотни наглеци като тебе безплатно.Щом смяташ гаргарата с тъ па ***,за глу пост,ОК.Все пак вече трета година повтаря, че няма отрицателна мощност и отрицателен въртящ момент, а днес вече говори за отрицателен въртящ момент и съответно мощност.
  • #43
    анонимен ( преди 11 месеца )
    В статия за затягане на болтове бустера пак направи 40 мнения спам. Да беше поне за електрически гайковерт.
  • #42
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Още ли не си си открил грешката? Защото аз си открих моята. При спускане на пета предавка при 100 нютон метра до валът на двигателя, въртящият момент подаван от гумите няма да е 233, а ще е 288 нютон метра, следователно и числата на четвърта и на трета предавка са ми грешни.
  • #41
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Припомням и условието на задачата ....ако при спускане с баничарката масата на автомобила упражнява 100 Nm въртящ момент на вала на ДВГ, а двигателя упражнява минус (съпротивителен на твоя измислен и не съществуващ език) 50 Nm въртящ момент, Колко е сумарният въртящ момент и автомобилът ще ускорява или ще намалява скоростта си в сравнение с движение на неутрална скорост? Всеки ниско интелигентен може да отговори, давай инженере
  • #40
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Бустер4о,видях те колко разбираш.Прехвърли 100 Нм през редуктор и получи пак толкова.Край с безплатните уроци." Патологичния лъжец си е патологичен лъжец! Хайде пак да напомня какво твърдях, А ти кажи къде е грешката? Цитирам: "За да намалява автомобила, ще трябва да превключиш на по-ниска предавка, за да намалиш въртящия момент под 50 нютон метра, защото на пета предавка въртящият момент е най-висок! За да намаляваш, сумарнив въртящ момент трябва да е отрицателно число."
  • #39
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Първо си объркал сметките, защото на четвърта са 70 нютон метра, а на трета са 54 Нм, ама я кажи дали съм бил прав в изказването си и къде ми е грешката?
  • #38
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о,видях те колко разбираш.Прехвърли 100 Нм през редуктор и получи пак толкова.Край с безплатните уроци.
  • #37
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о, естествено ще намалее.От 24 Нм на четвърта ще падне 18 Нм на трета.Точно това е значението на скоростната кутия,офлюх.Автомобила се забавя винаги на по ниска предавка.
  • #36
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Браво имаш напредък! Хайде сега продължи със сметките, че това е само половината изчисление. Зададох ти въпроса за четвърта и трета предавка. Въртящият момент повече или по-малко ще стане от 100 нютонметра, а не виждам такъв отговор, да видим дали съм бил прав, че ще намалее?
fallback
Последни