Изправена пред намаляващите продажби в Китай и напрежението с тарифите в САЩ, Mercedes, според съобщенията, засилва мерките си за намаляване на разходите. За да защити маржовете си на печалба, компанията се стреми да спести 5 милиарда евро до края на 2026, ускорявайки първоначалния си график. Това преструктуриране е съпроводено с множество напускания на висши ръководители, включително на главния дизайнер, и мерки срещу процента на отсъствия от работа, считан за твърде висок. Изглежда, че компанията навлиза във фаза на строги икономии.

Това не е първият път, когато в рамките на групата Mercedes се обсъждат мерки за намаляване на разходите. И като цяло в Германия повечето производители на премиум автомобили излизат от златната ера в по-трудни времена, особено белязани от нарастващата незаинтересованост на китайските потребители към германските премиум марки. Това очевидно е от полза за все по-усъвършенстваните китайски автомобили, дори в по-високите сегменти.
От другата страна на света, Доналд Тръмп също не помага за автомобилите, произведени в Европа. Накратко, германците, и по-специално Mercedes, трябва да се справят с глобализацията, която донякъде е в застой. И за да се предотврати пълен колапс на маржовете на печалба, единственият ефективен краткосрочен метод е намаляването на разходите. Mercedes е изправен пред свиване на разходите с 5 милиарда евро, които първоначално бяха планирани за няколко години и трябваше да бъдат завършени до края на 2027. От списание Manager обаче предлагат съвсем различна гледна точка.
Германските журналисти твърдят, че главният изпълнителен директор на Mercedes Ола Келениус "засилва мерките за строги икономии, особено защото съкращенията на работни места не напредват толкова бързо, колкото се очакваше". В резултат на това, ръководството е решило да ускори плана за съкращаване на разходите с над 5 милиарда евро с една година, до края на 2026. Това твърдение се оспорва от германския автомобилен производител, който твърди, че "плановете се изпълняват по график" и че не е имало промени.

Въпреки това, скорошните оставки в Mercedes-Benz повдигат някои въпроси. Най-известната сред тях, разбира се, е на главния дизайнер Горден Вагенер, който е отговорен за A-класата от 2012, която следователно има някои успехи. Бастиан Боди, настоящият главен дизайнер на AMG, ще заеме неговото място. Вагенер обаче беше критикуван за по-скорошните си избори, особено с моделите EQ, чиито прекалено меки и заоблени извивки донякъде размиха идентичността на Mercedes.
Няколко други "доброволни" оставки (поне така са обявени официално от компанията) също заслужават внимание: Торстен Едер (ръководител на електрифицираните силови агрегати) и Томас Хелмут (шефът на отдела за каросериите и безопасността) и дори директорът по покупките Гунар Гютенке.
Прилага ли Калениус метода на Карлос Таварес, а именно твърда ръка за намаляване на разходите? Във всеки случай, миналата година той вече се оплака от процент на отсъствия поради болнични, сред най-високите в Германия. Директорът "Човешки ресурси" на групата, Брита Зеегер, потвърди, че е имало някои проблеми, но не във всички заводи на Mercedes. Според съобщенията ситуацията дори се е подобрила от края на 2024
"Предприехме дисциплинарни мерки срещу няколко лица, които се държаха неподходящо. Това също така изпраща положително послание към служителите, които полагат допълнителни усилия всеки ден", твърди тя. Процентът на болнични в Mercedes обаче все още се счита за твърде висок според "международните стандарти".


0