fallback

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .

Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).

Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.

fallback
  • #25
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о,поне си мълчи като не знаеш нещо,да не се излагаш.Въртящия момент на двигателя е най висок на първа предавка.Я ми припомни на коя предавка Турбо изкачва Шипка?
  • #24
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Да не говорим че всеки инженер по ДВГ ще знае че двигателят на баничарката не може да осигури 50 нютонметра съпротивителен момент. И това го знам аз необразования.
  • #23
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Сумарният въртящ момент трябва да е отрицателно число.
  • #22
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Бустер4о, естествено автомобила ще намалява скорост.На неутрално положение на скоростите ще се ускорява." Седни си, слаб две. Въпросът беше подвеждащ защото и в двата случая автомобила ще ускорява и оборотите, както и скоростта ще се вдигат. За да намалява автомобила, ще трябва да превключиш на по-ниска предавка, за да намалиш въртящия момент под 50 нютон метра, защото на пета предавка въртящият момент е най-висок! За да намаляваш, соларният въртящ момент трябва да е отрицателно число.
  • #21
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Защо бе гостенино? Защо ще изваждаме? Нали посоката на движение си е същата ? Трябва да съберем двата въртящи в момента и ще се получи 150 нютон метра. Нали няма отрицателен въртящ момент? Нали ако въртящият момент е отрицателен валът трябва да се завърти в обратна посока? Нещо съвсем се омота. И сега щом ще вадим мощността на двигателя, тя не става ли отрицателна? Дали пък не предаваме мощност от гумите към двигателя? И тя ли е съпротивителна, а не отрицателна мощност? Да науча и аз някое понят
  • #20
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о, естествено автомобила ще намалява скорост.На неутрално положение на скоростите ще се ускорява.
  • #19
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен, браво напредваш!Продължавай в същия дух.Хайде сега извади от по голямото число по малкото и ето го отговора.Като искаш да не се гъбаркаме с тебе,прояви малко функционална грамотност и задай въпроса коректно,ако искаш да ти отговорят.
  • #18
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Хайде бе забавен? Няма ли да се гъбаркаш с мен? Аз съм необразованият а ти имаш висше образование по ДВГ и тук най-лесно ще се гъбаркаш с мен. Да преведа въпроса на твой език : ако при спускане с баничарката масата на автомобила упражнява 100 Nm въртящ момент на вала на ДВГ, а двигателя упражнява 50 Nm СЪПРОТИВИТЕЛЕН въртящ момент, Колко е сумарният въртящ момент и автомобилът ще ускорява или ще намалява скоростта си в сравнение с движение на неутрална предавка?
  • #17
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Гост ( преди 1 седмица )Бустер4о,мразя такива неграмотни наглеци като тебе безплатно.Щом смяташ гаргарата с тъ па ***,за глу пост,ОК."В случая аз си признавам че съм необразован по темата И това е точно в твоята сфера на образование и би трябвало ти да ми задаваш въпросите и да ме гъбаркаш безплатно, като се забавляваш в процеса. Интересно защо на мен ми е забавно а ти не можеш да отговориш на елементарни въпроси. Да не би ти да си необразования и да избиваш комплекси? Задай смислен въпрос ...
  • #16
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Разумно предположение на всички твой твърдения досега, е че по твоята логика на левите колела спирачките ще създадат отрицателен въртящ момент, а на десните колела ще създадат положителен въртящ момент, познах ли? Не че си ми отговорил полуоските какъв въртящ момент осигуряват на колелата.
fallback
Последни