IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Достигнаха ли електромобилите своя пик?

Случващото се на пазара на нови и на употребявани коли показва подобна тенденция

Автомобилната индустрия е електрифицирана, буквално, от възхода на електрическите превозни средства. През последното десетилетие тези елегантни и безшумни машини се появиха на сцената, обещавайки бъдеще с нулеви емисии и устойчива мобилност. Въпреки това, дебатът относно тяхното бъдеще продължава, като то крие много неизвестни, а в същото време все по-усилено се говори за възраждане на двигателя с вътрешно гориво (ДВГ).


електромобили


Електромобилите избухнаха на автомобилната сцена като мълния, завладявайки челни места в пресата и сърцата на потребителите, които имат отношение към опазването на околната среда. Заради забележителното ускорение, безшумната работа и намаляване на въглеродния отпечатък възходът на електрически превозни средства изглеждаше неудържимо.

Електромобилите заляха пазара и конкуренцията става все по жестока. Самите производители вече чертаят планове за 5 или 10 години напред, като в тях основната точка е пълен отказ от модели с ДВГ. Всичко това води до усещането, че колите на ток се купуват масово, а потребителите с отворени обятия приемат най-новите предложения от всяка автомобилна марка.


електромобили


Проучване, проведено от компанията Cox Automotive, обаче рисува различна картина, показвайки, че настоящото предлагане на електрически превозни средства всъщност изпреварва потребителското търсене. Изследването подчертават значителна промяна в динамиката на пазара на електромобили.През второто тримесечие на 2023 г. електрическите превозни средства в САЩ са прекарали средно 92 дни в представителствата, преди да намерят купувачи. Това рязко контрастира със същия период през 2022 г., когато електромобилите обикновено се продават в рамките на средно 36 дни.

Интересното е, че тази тенденция се запазва въпреки значителното намаление на цените в целия спектър на електрически превозни средства. Тези променящи се числа накараха някои анализатори да смятат, че електромобилите може да са достигнали критична точка. Факт е, че ентусиазмът около тях продължава да се усеща, но последните данни показват нарастващото разминаване между предлагането и потребителския апетит.


електромобили


По-дългият престой на електрическите превозни средства в партидите на дилърите може повдига важни съображения за производителите на автомобили и заинтересованите страни в индустрията. Докато стремежът към електрическа мобилност е неоспорим и напредъкът в при технологията е забележителен, пазарът на EV може да навлиза във фаза, в която е необходим по-предпазлив и стратегически подход.

Това развитие подчертава значението на точното измерване на предпочитанията на потребителите и разбирането на развиващия се пейзаж на приемане на електрически превозни средства. Докато производителите на автомобили се ориентират в тези променящи се течения, по-широките последици за индустрията и бъдещото развитие на пазара на електрическите превозни средства остават несигурни.


електромобили


Доказателство за това е и случващото се с остатъчните стойности, критична мярка за стойността на превозното средство във времето. Според изследователската компания iSeeCars.com, цените на употребяваните електрически превозни средства преживяват бърз спад, надминавайки темпа на обезценяване, наблюдаван като цяло по-широкия пазар на употребявани автомобили. Фирмата анализира данни от значителна група от 1,8 милиона употребявани превозни средства на възраст от една до пет години, продадени между юни 2022 г. и 2023 г. Той показва, че цените на употребявани EV са се сринали с близо 30% в сравнение със същия период през предходната година.

Подобна тенденция изглежда нелогична с оглед на възхода на продажбите на електромобили и поражда опасения относно дългосрочната икономическа жизнеспособност на притежаването на EV. Това явно се усеща и от производителите, които тихомълком проучват възможността да възкресят някои от своите превозни средства, задвижвани с ДВГ. А това е знак, че може да има любопитен обрат на пазара на нови автомобили.


електромобили


Основният проблем си остава инфраструктурата – в много райони на САЩ, като и в голяма част от Европа, все още няма достатъчно станции за зареждане. И това кара много шофьори да продължат да се доверяват на превозни средства с ДВГ. В градовете се случва обратното и съответно техните жители са по-склонни да се доверят на новите технологии.

Много съвременни електрически превозни средства могат да се похвалят със среден пробег от около 500 км, като модели като Mercedes-Benz EQS надминават това с впечатляващия прогнозен пробег от 720 км по WLTP от 720 км. Въпреки това безпокойството за пробега си остава главната пречка за мнозина. А обещанията на Toyota, че ще предложи батерии, с които може да се изминат 1500 км по-скоро ще накара много от потребителите да изчакат до тяхната появи след няколко години, вместо още сега да се насочат към електромобили.


0 от 500
  • #25
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 8 месеца )
    До 22, абе то хубаво имаш навика да ръчнеш Ел в контакта... ама има няколко проблема тука. 1во Трябва да имаш контакт. Колцина особено в големия град имат възможност без да висят кабели през прозореца. 2ро в тоя контакт трябва да има и ток... МНОООГО ТОК! Представи си момента в който почваш да зареждаш 800 киловатовата батерия на някой камион. ми то на всеки паркинг ти трябва подстанция 10 камиона ще потребяват повече от среден по размери град...
  • #24
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Голяма злоба, голям омраза, голямо нещо...
  • #23
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Оня ден ми дойде някаква фактура за ток 50 киловата - 48 . Преди това плащах около 32-37цента. Смених доставчика и ще чакам тоя месец колко ще е
  • #22
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Ел колите изискват пренастроика във потребителите. Младите хора не могат да си представят как така някога баща му е имал мобилен телефон дето е зареждал 3 пъти в месеца - за тях е в реда на нещата всяка вечер да пълниш контактите с телефони, , часавници, слушалки, и защо не ел кола.
  • #21
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Пропов ( преди 8 месеца )
    Оглеждах се за Renault Zoe за жена ми. В Германия е ок 30 хил. евро след ваденето на субсидията. За втора употреба и дума не може да става, щото батерията и електрониката са доста рискови фактори. Скъпи и малко хора им разбират. То ест държа да има 100% фабрична гаранция. И като знам че жена ми ще забравя да го зарежда, а то има 100 до 200 км пробег? Това не е МПС , това е ангажимент и грижа за 30 хил. евро. А Тесла освен за перчене и гъзария - за друго не става. Псевдо - еко гъзария.
  • #20
    6 rate up comment 3 rate down comment
    andy ( преди 8 месеца )
    Краката на лъжата са къси! А електромобилите на батерии са една голяма лъжа и недоразумение!
  • #19
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Добре е да има една класация за дял на електромобилите по цена на колите предполагам при колите за 45+ К евро електромобилите са едни 50% дял а при под 35К евро вероятно 5-10% просто защото тепърва ще излизат прилично направените модели в най-масовите сегменти
  • #18
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Турбо ( преди 8 месеца )
    До 17. Помоли някой да те повози в електромобил тогава коментирай. Електромотора вие като умиращ койот при висока скорост.Цената на тока на борсата е ниска само по обяд събота и неделя.
  • #17
    5 rate up comment 2 rate down comment
    До 14 ( преди 8 месеца )
    Уау какви "открития и факти" електромобилите били безшумно при ниска скорост ами електромотора не премахва вятъра близко е до акъла не знаеше ли? Зареждането на бърза станция не е по-скъпо от бензин но и не е в пъти по-евтино нормално и не е от вчера, остатъчната стойност на електромобилите с малко от малко добър пробег средно не е по-малка от на ДВГ колите а цената на тока на борсата е в пъти по-ниска от миналогодишната и тенденцията е само да пада от година на година
  • #16
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 8 месеца )
    Като казвате, че цените на ел падат - представяте ли си Ферари да има търсене и то да понижава вместо да повишава цените? Щом цените на Тесла падат, значи пада и интереса. Модел S и X почти не се търсят. Може и да предложат коли под 30К само че те ще са със смешен пробег (средния пробег на Ел пада и все още е с 1/3 по-нисък от този на ДВГ дори и на хартия, да не говорим в реалността) но най-важното - евтините коли са с малък марж на печалба. Големите пари винаги са в премиума!