IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Достигнаха ли електромобилите своя пик?

Случващото се на пазара на нови и на употребявани коли показва подобна тенденция

Автомобилната индустрия е електрифицирана, буквално, от възхода на електрическите превозни средства. През последното десетилетие тези елегантни и безшумни машини се появиха на сцената, обещавайки бъдеще с нулеви емисии и устойчива мобилност. Въпреки това, дебатът относно тяхното бъдеще продължава, като то крие много неизвестни, а в същото време все по-усилено се говори за възраждане на двигателя с вътрешно гориво (ДВГ).


електромобили


Електромобилите избухнаха на автомобилната сцена като мълния, завладявайки челни места в пресата и сърцата на потребителите, които имат отношение към опазването на околната среда. Заради забележителното ускорение, безшумната работа и намаляване на въглеродния отпечатък възходът на електрически превозни средства изглеждаше неудържимо.

Електромобилите заляха пазара и конкуренцията става все по жестока. Самите производители вече чертаят планове за 5 или 10 години напред, като в тях основната точка е пълен отказ от модели с ДВГ. Всичко това води до усещането, че колите на ток се купуват масово, а потребителите с отворени обятия приемат най-новите предложения от всяка автомобилна марка.


електромобили


Проучване, проведено от компанията Cox Automotive, обаче рисува различна картина, показвайки, че настоящото предлагане на електрически превозни средства всъщност изпреварва потребителското търсене. Изследването подчертават значителна промяна в динамиката на пазара на електромобили.През второто тримесечие на 2023 г. електрическите превозни средства в САЩ са прекарали средно 92 дни в представителствата, преди да намерят купувачи. Това рязко контрастира със същия период през 2022 г., когато електромобилите обикновено се продават в рамките на средно 36 дни.

Интересното е, че тази тенденция се запазва въпреки значителното намаление на цените в целия спектър на електрически превозни средства. Тези променящи се числа накараха някои анализатори да смятат, че електромобилите може да са достигнали критична точка. Факт е, че ентусиазмът около тях продължава да се усеща, но последните данни показват нарастващото разминаване между предлагането и потребителския апетит.


електромобили


По-дългият престой на електрическите превозни средства в партидите на дилърите може повдига важни съображения за производителите на автомобили и заинтересованите страни в индустрията. Докато стремежът към електрическа мобилност е неоспорим и напредъкът в при технологията е забележителен, пазарът на EV може да навлиза във фаза, в която е необходим по-предпазлив и стратегически подход.

Това развитие подчертава значението на точното измерване на предпочитанията на потребителите и разбирането на развиващия се пейзаж на приемане на електрически превозни средства. Докато производителите на автомобили се ориентират в тези променящи се течения, по-широките последици за индустрията и бъдещото развитие на пазара на електрическите превозни средства остават несигурни.


електромобили


Доказателство за това е и случващото се с остатъчните стойности, критична мярка за стойността на превозното средство във времето. Според изследователската компания iSeeCars.com, цените на употребяваните електрически превозни средства преживяват бърз спад, надминавайки темпа на обезценяване, наблюдаван като цяло по-широкия пазар на употребявани автомобили. Фирмата анализира данни от значителна група от 1,8 милиона употребявани превозни средства на възраст от една до пет години, продадени между юни 2022 г. и 2023 г. Той показва, че цените на употребявани EV са се сринали с близо 30% в сравнение със същия период през предходната година.

Подобна тенденция изглежда нелогична с оглед на възхода на продажбите на електромобили и поражда опасения относно дългосрочната икономическа жизнеспособност на притежаването на EV. Това явно се усеща и от производителите, които тихомълком проучват възможността да възкресят някои от своите превозни средства, задвижвани с ДВГ. А това е знак, че може да има любопитен обрат на пазара на нови автомобили.


електромобили


Основният проблем си остава инфраструктурата – в много райони на САЩ, като и в голяма част от Европа, все още няма достатъчно станции за зареждане. И това кара много шофьори да продължат да се доверяват на превозни средства с ДВГ. В градовете се случва обратното и съответно техните жители са по-склонни да се доверят на новите технологии.

Много съвременни електрически превозни средства могат да се похвалят със среден пробег от около 500 км, като модели като Mercedes-Benz EQS надминават това с впечатляващия прогнозен пробег от 720 км по WLTP от 720 км. Въпреки това безпокойството за пробега си остава главната пречка за мнозина. А обещанията на Toyota, че ще предложи батерии, с които може да се изминат 1500 км по-скоро ще накара много от потребителите да изчакат до тяхната появи след няколко години, вместо още сега да се насочат към електромобили.


0 от 500
  • #45
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Промитите вече са си купили електрически коли, хората с мозък ще си правят сметката какво е по-изгодно и докато колите на ток излизат по-скъпо, ще отлежават. В момента, в който стане ясно, че е по-евтино да минеш на ток, продажбите ще тръгнат. Ама да вменяваш вина на хората, че тровят природата, щото им свиди да плащат двойно, е стратегия, която може да мине в Германия сред младите. Те пък нямат пари, тъй че никъде не работи.
  • #44
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Шевролет Болт с 65 квч батерия в САЩ струва $26 500 със субсидията $19000. Такава кола в Европа на такава цена просто няма.
  • #43
    1 rate up comment 0 rate down comment
    PLAID ( преди 8 месеца )
    Какви електромобили, в света има само една електромобилна марка. Всичко останало са конверсии и имитации. И тази марка владее пазара с един единствен модел - Model Y - най-продаваното МПС на глобално ниво. И това показва достатъчно ясно какви са тенденциите. Хората не си намират парите на улицата - никой не смята да дава 3-5-10-20 евро за литър гориво
  • #42
    5 rate up comment 2 rate down comment
    jd ( преди 8 месеца )
    Цялата статия стъпва на някакви уж факти, а оттам и "разсъжденията" и "изводите" вътре са пълни глупости. Загубих си времето да я чета
  • #41
    3 rate up comment 6 rate down comment
    MythBuster ( преди 8 месеца )
    До 40. Пак старите митове и легенди. Дай конкретен пример за твое пътуване до пусто място, където не е могло да идеш с електрически автомобил и би било проблем? Хората дърпат каравани и нямат проблеми, въпреки че разхода става двоен, а пробегът пада наполовина и въпреки това не губят 2 часа повече за зареждане.
  • #40
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Колата ми е на ремонт по щета. Наложи ми се пътуване уикенда и си взех Спаркс за 5 дни. Офертата като цена е добра. Пътуването с електрическа кола - не. Може би ако свикнеш е добре. Но особено ако отиваш в по-пусти места си е проблем. Вместо да си мисля за почивката гледам колко сок остава и къде да заредя. Пътуването се удължава с 2 часа защото бърза станция няма... Не е проблем - знам че ще е така и си планирам разходка, ама ако бързам? Готино за каране и тн. Но тук за единствена кола - не
  • #39
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До 37 ( преди 8 месеца )
    Не бъди толкова сигурен за африканците и третия свят може да са бедни и още да са по-диви но чак толкова глупави не са и могат да си правят сметката там просто и без това колите като цяло са рядкост и по-често са на 2 и 3 колела които са още по-подходящи за електрификация
  • #38
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Владимир ( преди 8 месеца )
    Падат им цените, значи. Затова ли цените им у нас не се променят, освен да се движат нагоре?
  • #37
    4 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 8 месеца )
    До 32 Кирчо. Тойота ще произвеждат истински автомобили с ДВГ и след 2035 година за африканските държави и третия свят, защото са баровци и ще си ги карат, а пpoстите европейци и американци ще карат по-евтините електромобили с 1500 километра пробег който се зареждат за 10 минути и имат един милион километра гаранция.
  • #36
    5 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 8 месеца )
    Поредният мит и фалшива класация. Това са показанията на бордовия компютър, а не сравнение по един и същ маршрут. Въпреки това 30 коня 900кг сапунерка има среден разход който е само с 30% по-нисък от на 2,5 т Тесла с 1000 коня. Ако тя минава със 100 лв 3200 км, dacia-та ще измине тези километри за 67 лв. Това е все едно ако баничарката на турбо харчи 4.5 на 100, bugatti veyron да има среден разход 7 на 100.