IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Достигнаха ли електромобилите своя пик?

Случващото се на пазара на нови и на употребявани коли показва подобна тенденция

Автомобилната индустрия е електрифицирана, буквално, от възхода на електрическите превозни средства. През последното десетилетие тези елегантни и безшумни машини се появиха на сцената, обещавайки бъдеще с нулеви емисии и устойчива мобилност. Въпреки това, дебатът относно тяхното бъдеще продължава, като то крие много неизвестни, а в същото време все по-усилено се говори за възраждане на двигателя с вътрешно гориво (ДВГ).


електромобили


Електромобилите избухнаха на автомобилната сцена като мълния, завладявайки челни места в пресата и сърцата на потребителите, които имат отношение към опазването на околната среда. Заради забележителното ускорение, безшумната работа и намаляване на въглеродния отпечатък възходът на електрически превозни средства изглеждаше неудържимо.

Електромобилите заляха пазара и конкуренцията става все по жестока. Самите производители вече чертаят планове за 5 или 10 години напред, като в тях основната точка е пълен отказ от модели с ДВГ. Всичко това води до усещането, че колите на ток се купуват масово, а потребителите с отворени обятия приемат най-новите предложения от всяка автомобилна марка.


електромобили


Проучване, проведено от компанията Cox Automotive, обаче рисува различна картина, показвайки, че настоящото предлагане на електрически превозни средства всъщност изпреварва потребителското търсене. Изследването подчертават значителна промяна в динамиката на пазара на електромобили.През второто тримесечие на 2023 г. електрическите превозни средства в САЩ са прекарали средно 92 дни в представителствата, преди да намерят купувачи. Това рязко контрастира със същия период през 2022 г., когато електромобилите обикновено се продават в рамките на средно 36 дни.

Интересното е, че тази тенденция се запазва въпреки значителното намаление на цените в целия спектър на електрически превозни средства. Тези променящи се числа накараха някои анализатори да смятат, че електромобилите може да са достигнали критична точка. Факт е, че ентусиазмът около тях продължава да се усеща, но последните данни показват нарастващото разминаване между предлагането и потребителския апетит.


електромобили


По-дългият престой на електрическите превозни средства в партидите на дилърите може повдига важни съображения за производителите на автомобили и заинтересованите страни в индустрията. Докато стремежът към електрическа мобилност е неоспорим и напредъкът в при технологията е забележителен, пазарът на EV може да навлиза във фаза, в която е необходим по-предпазлив и стратегически подход.

Това развитие подчертава значението на точното измерване на предпочитанията на потребителите и разбирането на развиващия се пейзаж на приемане на електрически превозни средства. Докато производителите на автомобили се ориентират в тези променящи се течения, по-широките последици за индустрията и бъдещото развитие на пазара на електрическите превозни средства остават несигурни.


електромобили


Доказателство за това е и случващото се с остатъчните стойности, критична мярка за стойността на превозното средство във времето. Според изследователската компания iSeeCars.com, цените на употребяваните електрически превозни средства преживяват бърз спад, надминавайки темпа на обезценяване, наблюдаван като цяло по-широкия пазар на употребявани автомобили. Фирмата анализира данни от значителна група от 1,8 милиона употребявани превозни средства на възраст от една до пет години, продадени между юни 2022 г. и 2023 г. Той показва, че цените на употребявани EV са се сринали с близо 30% в сравнение със същия период през предходната година.

Подобна тенденция изглежда нелогична с оглед на възхода на продажбите на електромобили и поражда опасения относно дългосрочната икономическа жизнеспособност на притежаването на EV. Това явно се усеща и от производителите, които тихомълком проучват възможността да възкресят някои от своите превозни средства, задвижвани с ДВГ. А това е знак, че може да има любопитен обрат на пазара на нови автомобили.


електромобили


Основният проблем си остава инфраструктурата – в много райони на САЩ, като и в голяма част от Европа, все още няма достатъчно станции за зареждане. И това кара много шофьори да продължат да се доверяват на превозни средства с ДВГ. В градовете се случва обратното и съответно техните жители са по-склонни да се доверят на новите технологии.

Много съвременни електрически превозни средства могат да се похвалят със среден пробег от около 500 км, като модели като Mercedes-Benz EQS надминават това с впечатляващия прогнозен пробег от 720 км по WLTP от 720 км. Въпреки това безпокойството за пробега си остава главната пречка за мнозина. А обещанията на Toyota, че ще предложи батерии, с които може да се изминат 1500 км по-скоро ще накара много от потребителите да изчакат до тяхната появи след няколко години, вместо още сега да се насочат към електромобили.


0 от 500
  • #35
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Те производителите сами планират да спрат ДВГ години преди забраната половината още от 2030г въпреки, че могат да тътрят хибриди до последно ако искат
  • #34
    4 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 8 месеца )
    "Хвалипръц ( преди 4 часа )До 5: "Модел 3 не се появил по-ефективен автомобил". Стига с тия фалшиви новини и безмозъчна теслофренска пропаганда. Реалните данни от клиенти в Европа показват че Модел 3 чак на 31 място по ефективност сред електромобилите, изпреварен от кой ли не: spritmonitor.de/de/sparsame_elektrofahrzeuge.html"Поредният мит и фалшива класация. Това са показанията на бордовия компютър, а не сравнение по един и същ маршрут. Въпреки това 30 коня 900кг сапунеркаима среден раз ...
  • #33
    6 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 8 месеца )
    "Popa ot razgrad ( преди 5 часа )Това са лоши новини за големите компании които планират огромни инвестиции в тоя сектор..." В същото време това са чудесни новини за toyota и японците като цяло, които не хвърлиха пари и средства в тази лъжа наречена електромобили и сега ще жънат на пазара с водородни автомобили с ДВГ и автомобили на синтетично гориво, защото са далновидни и почти нямат електромобили.
  • #32
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Киро ( преди 8 месеца )
    Искаме не искаме електромобилите ще навлязат, особено като спрат производителите да произвеждат автомобили с двг, то няма да имаш избор ако искаш да си купиш чисто нов автомобил. И след 2030г може и да се случи това. Но аз съм на 33г и в България както сме 20 години назад, масово може да навлязат електромобилите, като стана пенсионер живи и здрави или за нашите деца евентуално.
  • #31
    3 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 8 месеца )
    Всички автомобилни производители са включили таймера за обратно броене и са го настроили за точно определена дата на която ще секнат продажбите на електромобили и повече никой няма да ги погледне, защото турбо написа: "Като гледам каква ценова война се отвори,в борбата за пазар на електромобилите, изглежда пик е достигнат. Цената на тока продължава да расте, предстои битовите потребители да излизат на свободния пазар от 1 януари 2026 г." Запишете си тази дата за пророчеството в календара!
  • #30
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Ал ( преди 8 месеца )
    ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ никога няма да се наложат!!! 1.Скъпи са. 2.Зареждат се цяла нощ. 3.Батерията е скъпа и се сменява на 200хил. 4.Имат къс пробег след заряда. 5.Няма нищо екологично в тях. 6. Автопилотите им НИКОГА няма да станат 100% автономни. 7.Имат много дефекти, миналата година в САЩ 7 човека изгоряха в Тесла.... Това е поредната зелена глупост!
  • #29
    4 rate up comment 0 rate down comment
    До 28 ( преди 8 месеца )
    И както си казвал ако не са Тесла, Китай и някои отделни държави щеше да въртят тези лакърдии още 20 години ама тея гадове развалиха купона на нефтофилите и ОПЕК+ в полза на вносителите на петрол.. Сега пък надеждата им е Китай да превземе пазара за наказание на "лошите жендъри", че не искат да се капсулират от световното развитие което реално би било фаталното дългосрочно..
  • #28
    2 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 8 месеца )
    Само където са пропуснали факта, че миналата година със седя е продавал по две касетки общо 20 кг, А днес зарежда по три палета общо три тона и затова, продава доматите с един лев по-евтино от миналата година и доматите се задържат искам да ти покажа повече време след като ги докара. Очакват го скоро да фалира защото ще се задържат по три-четири дена защото ще кара по 10 т на ден български розови вкусни домати на цена по-ниска от пластмасовите от Турция и Гърция.
  • #27
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 1 ( преди 8 месеца )
    Само престанете с това "китайците идат" те не са някаква мистична сила която ще пристигне от космоса и ако става въпрос и западните марки имат евтини електромобили в Китай.. Те вече са тук и примери бол най-отчетливо е чрез Волво но има и BYD с базов модел dolphin с 30 квтч, 340 литра багажник и 95 коня за 30 К евро или МG 4 от 35 К евро преди субсидии с 300 км пробег. Ако намекваш и друга китайска собственост освен Волво да прави коли в ЕС ами не знам но ККП става все по-агресивна към Тайван..
  • #26
    4 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 8 месеца )
    Голямо злорадстване е паднало след антиелектриците които са се събрали на светско събитие на пейката пред блока на гръцка анасонлийка, и салата с турски домати и с китайски чесън и настроени на националистична вълна, патриотично обсъждат как съседът им е ***, че продава скъпи български домати. Пламенно злорадстват как едно време е имало огромно търсене и са свършвали още по обяд като докарат двете касетки с домати, а сега доматите му се задържали по два-три дена което значело, че не вървят!