Автомобилите стават все по-технологични и се доближават максимално до компютрите, които вече са неразделна част от живота на хората. При тях обаче има един сериозен проблем – сигурността. Той се дължи на факта, че с актуализациите от разстояние (по въздуха), всяко превозно средство може да стане обект на кибератака, която да подкопае безопасността на пътниците и другите участници в движението.
За да се опита да спре проблема, Европейската комисия одобри два нови регламента (№ 155 и 156), които имат за цел да стандартизират „антивирусната“ защита на автомобилите. Това със сигурност е нещо положително, но веднага провокира породи няколко сериозни въпроса.
По дефиниция „Европейски регламент“ означава нещо, което държавите-членки на ЕС трябва да спазват стриктно, без възможност за изменение. Това се отнася както за институциите, така и за автомобилните компании. В случая привала Правила № 155 и 156, озаглавени „Единни разпоредби относно одобрението на превозни средства по отношение на киберсигурността и системата за управление на киберсигурността“ засягат всички производители на Стария континент, като те влязоха в сила за новите модели, представени от юли 2022 г. и ще стават задължителни за всички нови превозни средства, произведени от юли 2024 г.
Двата текста предвиждат, че за да се избегне навлизането на злонамерен софтуер в компютърната система на всеки автомобил (както чрез мрежата, така и чрез диагностичната система Canbus), е необходимо да се пренапишат различни части от вътрешния код за управление на системата.
Това обаче не е всичко – новите правила изискват прилагането на мерки в четири основни области, вариращи от управление на кибер-рисковете за превозни средства, включително по веригата за доставка на материали, до откриване и реагиране от страна на производителите на пробиви в сигурността. Също така те се отнасят и до предоставянето на постоянни, безопасни и сигурни софтуерни актуализации и гаранцията, че безопасността на превозните средства не е компрометирана.
Както съобщава Reuters, автомобилната индустрията до голяма степен е съгласна, че киберсигурността е основен приоритет за производителите, особено за осигуряване на безопасността на пътниците, но не всички компании са доволни от новите разпоредби. Това се дължи на факта, че всички промени в настоящите системи изискват значителни икономически инвестиции от страна не само на производителите, но и от компаниите, с които те ти партнират и които се занимават с чиповете и самия софтуер.
Лидери сред последните са производителите на оборудвани Continental и Bosch. И двете компании обявиха пред Reuters, че днес един автомобил има средно около 100 милиона реда софтуерен код за управление на всички автоматични и автономни системи и за наблюдение на правилното функциониране на задвижването.
За да се адаптира към новите европейски регулации, това огромно количество данни ще трябва да бъде анализирано и при необходимост изцяло пренаписано, което е свързано със значителен разход на икономически ресурси от страна на клиентите, което автоматично ще се превърне в увеличение на разходите за крайния потребител.
Самите производители на автомобили също имат притеснения относно новите разпоредби, тъй като те ще изискват сериозни финансови инвестиции. Главният изпълнителен директор на Volkswagen – Томас Шефер, даде пример с модела e-Up! Малкият градски електромобил ще бъде спрян от производство през 2024 г., тъй като интегрирането на нова електронна архитектура би го оскъпило значително. И за Volkswagen е по-изгодно да разработи изцяло нов модел.