IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колите като компютри - задължителна антивирусна програма за всички в Европа

Това означава сериозни разходи за производителите, от което ще пострадат клиентите

Автомобилите стават все по-технологични и се доближават максимално до компютрите, които вече са неразделна част от живота на хората. При тях обаче има един сериозен проблем – сигурността. Той се дължи на факта, че с актуализациите от разстояние (по въздуха), всяко превозно средство може да стане обект на кибератака, която да подкопае безопасността на пътниците и другите участници в движението.


защита от хакери


За да се опита да спре проблема, Европейската комисия одобри два нови регламента (№ 155 и 156), които имат за цел да стандартизират „антивирусната“ защита на автомобилите. Това със сигурност е нещо положително, но веднага провокира породи няколко сериозни въпроса.

По дефиниция „Европейски регламент“ означава нещо, което държавите-членки на ЕС трябва да спазват стриктно, без възможност за изменение. Това се отнася както за институциите, така и за автомобилните компании. В случая привала Правила № 155 и 156, озаглавени „Единни разпоредби относно одобрението на превозни средства по отношение на киберсигурността и системата за управление на киберсигурността“ засягат всички производители на Стария континент, като те влязоха в сила за новите модели, представени от юли 2022 г. и ще стават задължителни за всички нови превозни средства, произведени от юли 2024 г.


защита от хакери


Двата текста предвиждат, че за да се избегне навлизането на злонамерен софтуер в компютърната система на всеки автомобил (както чрез мрежата, така и чрез диагностичната система Canbus), е необходимо да се пренапишат различни части от вътрешния код за управление на системата.

Това обаче не е всичко – новите правила изискват прилагането на мерки в четири основни области, вариращи от управление на кибер-рисковете за превозни средства, включително по веригата за доставка на материали, до откриване и реагиране от страна на производителите на пробиви в сигурността. Също така те се отнасят и до предоставянето на постоянни, безопасни и сигурни софтуерни актуализации и гаранцията, че безопасността на превозните средства не е компрометирана.


защита от хакери


Както съобщава Reuters, автомобилната индустрията до голяма степен е съгласна, че киберсигурността е основен приоритет за производителите, особено за осигуряване на безопасността на пътниците, но не всички компании са доволни от новите разпоредби. Това се дължи на факта, че всички промени в настоящите системи изискват значителни икономически инвестиции от страна не само на производителите, но и от компаниите, с които те ти партнират и които се занимават с чиповете и самия софтуер.

Лидери сред последните са производителите на оборудвани Continental и Bosch. И двете компании обявиха пред Reuters, че днес един автомобил има средно около 100 милиона реда софтуерен код за управление на всички автоматични и автономни системи и за наблюдение на правилното функциониране на задвижването.


защита от хакери


За да се адаптира към новите европейски регулации, това огромно количество данни ще трябва да бъде анализирано и при необходимост изцяло пренаписано, което е свързано със значителен разход на икономически ресурси от страна на клиентите, което автоматично ще се превърне в увеличение на разходите за крайния потребител.

Самите производители на автомобили също имат притеснения относно новите разпоредби, тъй като те ще изискват сериозни финансови инвестиции. Главният изпълнителен директор на Volkswagen – Томас Шефер, даде пример с модела e-Up! Малкият градски електромобил ще бъде спрян от производство през 2024 г., тъй като интегрирането на нова електронна архитектура би го оскъпило значително. И за Volkswagen е по-изгодно да разработи изцяло нов модел.


0 от 500
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    А без "задължително" от правителството, че още си компилираме сами линукса на 10 гоидшни машини ...
  • #10
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 9 ок ...ама не си прав :)
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория до 7 ( преди 1 година )
    Аз съм в тази сфера. Трябва да си слабоумен, за да започнеш да правиш софтуер, без да мислиш за защитата му и поне част от възможните проблеми. Та предполагам по-голяма част от това е заложено вече в архитектурата. Ако не, не бих искал да се возя на автомобил от тази марка. Да, изисква време, ако си *** и не си го заложил о време. А трябва да си ***, за да направиш системата отворена за всяко хлапе, което реши да пробва това или онова. И не изисква кой знае колко пари. Един хакатон...
  • #8
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 4 - Ами решението е много лесно - не трябва да съществуват никакви модули, които отговарят за базовата функционалност на колата, котиод а са свързани с интернет. Разбира се, днес всичко е "интегрирано" и са такива спагети, че ти се повръща, като видя, как някой си мисли, че като не той, а AI е копнало от Stackoverflow и дмек всичко е наред, псото не ми се мисли, колко беди ще има в бъдеще ...
  • #7
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 6 - БРатле - знаеш ли, че един керлив сайт с една керлива страница на него, може дати излезе 100 000 евро? А това, за кеото говориш ще изисква рабтоа на стотици хора с месеци, че и с години. Освен това, ще намерят извинение, да "заключат" софутера във всички коли и ще почнат да имат изисквания, да кчават "техен код", за "нашата безопастност".
  • #6
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 1 година )
    Погледнах цитираните по-горе мерки и не виждам нищо, което може да оскъпи автомобил. По-скоро, ако до момента не са използвани подобни правила, значи всички ние сме потенциални жертви на някой, който може да реши да се забавлява. Това е публикувано 2019 година и ако си мислите, че автомобилните производители не са знаели за него, е бутафория и политически ход да искат нещо. Нещо като нашите политици - елементарни и прости, ама ние се смеем, все едно не се отнася за нас. ;)
  • #5
    6 rate up comment 9 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 3 - целта е да слезем от колите и да се върнам към крепостничеството. Редица доклади казват, че ЕЛ няма да доведе до обявеното намаляване на емисиите - просто мобилността във всичките и форми ще бъде превърната в луксозна стока за елитите! И това е част от начините! Да си чул за някаква масова злоупотреба с тази свързаност - тя не е проблем, че вече да и търсим решения и то скъпо решение!
  • #4
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Друг е въпроса че защитата е активна дейност. В момента в който спре поддръжката ще започнат да се намират уязвимости. И като добавим опростяването конструкцията, което се стреми Тесла и получаваме истински еднодневки - караш 10-12 години и после става неизползваема и/или морално остаряла. За първия (от когото се интересуват производителите), евентуално и втория собственик всичко е ок. Но после?
  • #3
    7 rate up comment 1 rate down comment
    до 2 ( преди 1 година )
    Това повишение на цените, което ще последва от тази антивирусна програма, не е по вина на ЕС. От не малко години вече колите са все по-"свързани" по решение на производителите и това си е логично следствие.
  • #2
    8 rate up comment 10 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Полудяла европа върви към икономическото си исоциално самоубийство! Това принципно не е проблем - всяка империя рано или късно се разпада... въпросът е, че в опит да задържи властта сме свидетели на Фашизъм 2.0!.. а това вече е проблем!