IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Европейската комисия ще може да спира нови коли от продажба

Това ще става, ако производителите нарушат нормите за вредни емисии

Европейската комисия (ЕК) ще има право да нарежда сервизни акции и да отнема хомологации на автомобили, продавани в ЕС, ако тези коли нарушават нормите за нивото на вредни емисии. Това предвиждат новите правила за работа на ЕК, които влизат в сила от днес, а целта им е да не се допусне нов „Дизелгейт” – глобалния скандал, дело на Volkswagen от 2015, който сложи началото на края на дизела.


Дизелгейт


С новите правила ЕК има право да проверява дали предлаганите на пазара автомобили отговарят на екологичните норми и да налага сервизни акции в 27-те държави в ЕС плюс да налага глоби до 30 000 евро на кола за всеки производител, нарушил разпоредбите на ЕС за вредните емисии или безопасността.
Досега сервизните акции и глобите бяха в правомощията на отделните правителства, които са дали одобрение на един или друг автомобил да се продава в страната. Мнението на Комисията е, че тази система не дава възможност за бърза реакция и решаване на проблемите.

ЕС започна да променя тези правила през 2013 година, но темпото се ускори след избухването на „Дизелгейт” преди 5 години, когато VW бяха заловени да мамят с нивата на вредните емисии на дизелите, продавани в Щатите. Това даде началото на поредица съдебни дела срещу компанията в цял свят, които до момента са стрували на Volkswagen над 30 милиарда евро.

Новите правомощия на ЕК може да позволят на европейските клиенти на автомобилните компании да търсят компенсации от компаниите, продали им кола, за която впоследствие е станало ясно, че не отговаря на правилата и са били „извадени” от пазара.

Обикновено отделните държави взимат мерки срещу автомобилен производител, допуснал такива пропуски. Това се запазва, но ако Комисията реши, че тези мерки не са достатъчни, тя може да предложи нови, включително и спиране на проблематичния модел от продажба, като това решение ще трябва да бъде подкрепено с обикновено мнозинство от членовете на ЕС.

ЕК ще стартира и собствени тестове на автомобилите, предлагани на европейския пазар, като за целта са инвестирани 7 милиона евро в две лаборатории. Членовете на ЕС пък трябва да осигурят тестове на колите, които вече са на пътя – така ще се търсят устройства, заблуждаващи лабораторната апаратура, като при „Дизелгейт”, за да се види дали показанията в реална експлоатация са различни от тестовите резултати.

Продажбите на нови коли в Европа се сринаха по време на коронавирус пандемията – за първата половина на година спадът е 38% в сравнение със същия период на миналата година.

Снимка: Euro heute

0 от 500
  • #5
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    за да стават все по-еко ще ги спъват все повече.. накрая от немай къде ще трябва да се купуват електрички... което ще доведе до странният ефект на поскъпване на втората употреба двг които все още вървят и са без ЕВРО 18. Т.е. горубляне тепърва ще разцъфва...
  • #4
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Въпрос на време е да забранят всички автомобили.
  • #3
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 3 години )
    Напротив - новите тровещи вагонетки ще бъдат пирани от продажба и затова няма как да се озоват в България лед 10 години.След дъжд качулка, ама по-добре така, че иначе вагонетките ще продължат с измамите и мизериите си.
  • #2
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Абсолютни ***. Това ще доведе до никаква промяна в белите страни, където така или иначе колите са нови и чисти, но пък за сметка на това в страни като България ще продължат са се карат пушещи печки като стой та гледай.
  • #1
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Джоди ( преди 3 години )
    Тези на Горубляне кога ще ги спрат от продажба?