Японският гигант Toyota е в "безпрецедентно трудна ситуация" в опита си да пробие на пазара за електромобили, призна шефът на лизинговото поделение на компанията Шиня Котера, цитиран от The Financial Times. Според изданието ръководството на Toyota е под засилващ се натиск от страна на инвеститорите, които се опасяват, че компанията изостава фатално в областта на електромобилите.
Първият специално създаден електрически модел на марката, bZ4X, трябваше да бъде изтеглен от пазара на практика веднага след дебюта си, след като се оказа, че заради производствен дефект колелата му могат да се откачат в движение. Производството бе възобновено едва през октомври. Заради гафа цялостната политика на Toyota в областта на електромобилите в момента се преразглежда, твърди FT, цитирайки добре информирани източници.
Шиня Котера
До момента японският гигант бе предпазлив за прехода към електромобили с батерии, залагайки успоредно с тях и на хибриди и водородни модели в стратегията си за бъдещето. Според Toyota много пазари по света няма скоро да са готови за електромобили заради недостъпните им цени или проблеми с електроснабдяването.
"За пръв път в историята Toyota се стигна до сервизна акция незабавно след ласирането на продукта", подчерта Котера, президент на Kinto, лизинговото поделение на концерна. "Тази акция ни извади от релси. Toyota е в безпрецедентно трудна ситуация", добави той. За да стимулира продажбите на електромобила на японския пазар, компанията намали наполовина първоначалната вноска до едва 385,000 йени (2900 долара). Въпреки това обаче дори скромната цел за 5000 продажби годишно няма да бъде изпълнена, предупреждава Котера.
Главната сила на Toyota в последните десетилетия бе умението да намалява производствените разходи, за да постига по-конкурентни цени и висок марж на печалба. Но досега компанията не е намерила начин да го стори и с електрическите модели, твърдят анализатори, цитирани от FT
Toyota също така в момента цялостно преразглежда производствения си процес, за да понижи разходите. С тази задача е натоварен Шигеки Тераши, бивш технологичен директор в компанията. Производственият процес на Toyota е нещо като легенда в индустрията заради ефективността и високите стандарти за качество, и от десетилетия е копиран от много конкуренти. Но сега компанията ще създаде изцяло нов процес, който да е по-евтин.