Китайският автомобилен производител BYD продава най-много пътнически електрически превозни средства в света. Но докато BYD води по обем на продажбите, след като за първи път по-рано тази година детронира Tesla като най-продаваната EV марка в света, американският производител на електрически автомобили, основан реализира много по-голяма печалба на продадено превозно средство от китайския си конкурент, съобщава Bloomberg.
През първите три тримесечия на годината BYD е продала 1 175 321 пътнически превозни средства с електрическо задвижване. Това число включва както напълно електрически автомобили, така и plug-in хибриди. За същия период Tesla е реализирала 908 573 електромобила, като така изостава с близо 30%.
По нетна печалба от продадено превозно средство Tesla е далеч напред, след като отчете 8,87 млрд долара за 9 месеца. За същия период резултатът на BYD е 9,31 милиарда юана или 1,14 млрд долара. Това означава, че Tesla реализира 9761 долара печалба от един продаден автомобил, което е 8 пъти повече от китайците с техните 1190 долара.
Експерти отбелязват, че огромният интерес към колите на Tesla позволява на американската марка да повишава цените и да прехвърли по-високите разходи за материали към клиентите. За да продължи да печели обаче, Tesla трябва да се включи в добива на литий – материал, който е нужен за батериите на електромобили. Това беше признато и от Илон Мъск, който е категоричен, че само чрез контролиране на доставките на суровини може да контролира цените и да максимизира печалбите.
В същото време , BYD е няколко крачки напред на този фронт. През юни китайската компания се съгласи да закупи шест литиеви мини в Африка, което би осигурило достатъчно доставки от минерала за следващото едно десетилетие. BYD също така си осигури договор за добив на литий в Чили, а през август обяви планове за придобиване на литиева мина и производство на завод за производство на батерии в китайската провинция Дзянси.
Всичко това означава, че BYD може да се превърне в доминиращ доставчик на батерии за различни производители, в това число и Tesla. В такъв случай е много вероятно големите маржове на печалба за автомобил на американския производител ще бъдат отмъкнати неговия китайски конкурент и доставчик.