Все още никой не вярва сериозно в това, но китайските автомобили неизбежно ще се превърнат в огромна сила на международния пазар. Износът на коли от Поднебесната империя продължава да расте с огромни темпове, а това е доказателство, че моделите на местните производители трябва да бъдат взети на сериозно.
Най-убедителното доказателство за това е статистиката. През 2021 г. обемът на продадените автомобили от Китай извън страната възлиза на 2 милиона броя. За сравнение, през същия период по света са продадени почти 67 милиона автомобила, от които 26 милиона се падат на самия Китай. Тоест, всички останали пазари са консумирали малко повече от 40 милиона, като от тях 2 милиона са изнесени от Китай, което е едва 5% от общия брой.
Кои обаче са най-големите износители за същата година? На първо място е Япония с 3,8 милиона автомобила, а на второ – Германия, която е доставила 2,3 милиона коли на външни пазари. След това идва Китай с 2 милиона, като изпреварва Южна Корея, чийто резултат е с 500 000 бройки по-малко.
Ето и най-актуалните данни - през август и септември тази година износът на китайски автомобили за първи път надхвърли 300 хиляди екземпляра, което е с 60% и 74% повече от същите месеци на миналата година. И което е по-важно, това вече е повече от показателя на Германия. Така че в момента Китай се превърна във втория по големина износител на автомобили след Япония.
През първите три тримесечия 2,1 милиона нови коли са напуснали Китай по света, а границата от три милиона до края на годината вече не изглежда недостижима. А най-интересното е, че през 2020 г. обемът на китайския износ възлиза на само един милион коли. И ако тенденцията за „добавяне на милион на година“ продължи, Поднебесната империя може да стане най-големият износител на автомобили в света до края на 2023 г.
Това, разбира се, не означава, че в момента по пътищата ще има повече китайски коли, отколкото японски, германски или корейски. Тук става дума само за износ, докато по-голямата част от продадените автомобили се произвеждат в местни заводи. Трябва да се отчете, че производителите от Китай все още имат малко заводи зад граница, но и това се променя постепенно.
Най-големият износител от Китай е държавният концерн SAIC, на който се падат около 1/3 от всички продажби - повече от 600 000 бройки през 2021 г. Собственост на SAIC са два популярни британски марки от близкото минало, които фалираха - Rover и MG. Първата се трансформира в нещо странно и неясно, наречено Roewe, но второто запази историческото си име и логото на компанията. Да, сега вместо британски спортни автомобили под марката MG се продават китайски автомобили и кросоувъри, но светът ги прие доста добре. До момента експортният тираж надхвърля милион бройки, като само да последната година в различни държави са продадени 310 000 единици.
Второто място през 2021 г. е заето от Chery с резултат от 270 000 изнесени автомобила. Тази марка предвижда до 2025 г. да продава поне по 500 000 коли зад граница. След нея се нарежда добре познатият в България концерн Great Wall със 140 000 продажби в чужбина Следват Geely – 115 000 и DongFeng – 110 000.
Любопитно е положението и с електромобилите на Tesla, произвеждани в Гигафабриката в Шанхай. От началото на година там са сглобени над 300 000 бройки, като около 1/3 от тях поеха зад граница. Да, Tesla не може да бъде наречен китайски производител, но ситуацияга при електромобилите също говори за успеха на китайските марки. При колите на ток износът от Китай се е увеличил два пъти от началото на годината до края на август и възлиза на повече от 340 000 бройки. И това е само началото.
През първите 6 месеца Tesla е продала 560 000 електрически превозни средства, което прави марката лидер на световния пазар. Ако обаче се отчитат електрифицираните модели – електромобили и хибриди, каквито Tesla не прави, лидер е BYD с с 636 000 продажби. При моделите само на ток китайският концерн е втори с 324 000 продажби за 6 месеца.
Ако се отчетат всички продажби на електромобили от януари до юли тази година, се вижда, че резултатът на китайските компании е 890 000 продажби зад граница. Всички останали производители, без Tesla, са продали общо 715 000 бройки по света. И тук става дума само за 10-те най-големи производителя в света, а в Китай има огромен брой малки играчи, които обаче заедно създават гигантски обеми.
Само през август на пазара в страната са продадени 500 000 чисти електрически коли. В сравнение с тази цифра тези 340 000, които са изнесени зад граница за половин година, изглеждат смешно, но е факт, че китайците все още не са започнали да навлизат сериозно на външните пазари. Или по-точно – започват да го правят сега.
На завършилото преди автомобилно изложение в Париж се проведоха презентации на няколко компании, които стартират европейски продажби - това са BYD, Great Wall с марките си Wey и Ora, Nio, XPeng, Hongqi и други са на път. Преди това само BAIC/MG и шведско-китайският Polestar от Geely и Volvo бяха представени в Стария свят. Останалите не бързаха да отидат в Европа, явно имайки предвид как завърши предишният опит - през 2017 г. марката Landwind се опита да влезе там с безскрупулен клонинг на Range Rover Evoque, попадна в съдебен процес, показа срамни резултати на краш-тест, провали се в продажбите и набързо се оттегли.
Това обаче беше преди 5 години. Оттогава китайците са се научили не само да правят автомобили, но са се подобрили специално в електрическите превозни средства - благодарение на обширните държавни инвестиции. И сега плодовете на тази работа са готови - модерни, технологично напреднали, натъпкани до окото с джаджи и чипове. Да, китайските батерии все още не са готови да се конкурират с Tesla при равни условия, но определено изпреварват проспалите електрически пробив производители от Европа, а освен това са и по-евтини.
Продуктите на BAIC и Polestar вече заемат 5,8% от пазара на електрически автомобили в Стария свят, въпреки че само преди година тази цифра беше 3,8%. В бизнеса навлизат нови мощни играчи - основно концернът BYD, който като цяло има за цел да стане световен лидер в производството на електрически автомобили. Напълно възможно е след година дялът на китайците вече да е двуцифрен, като говорим само за Европа, а всъщност експанзията започва точно сега и в Австралия, и в Япония, и в САЩ .
Твърде рано е да се правят точни прогнози, но най-накрая ето още малко статистика. В края на 2021 г. Китай заема повече от половината от световния пазар на електрически превозни средства с резултат от 3,5 милиона единици. В същото време дялът на електрическите превозни средства в европейските продажби до 2025 г. трябва да бъде, според различни оценки, от 30 до 40%, или 4-6 милиона броя. И ако около половината от тях са произведени в Китай, това няма да е изненадващо.