IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо съвременните китайски коли не са... китайски

Външната помощ е една от основните причини за възхода на местната индустрия

През последните години китайската автомобилна индустрия достигна невероятни висоти. Нейните модели в някои отношения не отстъпват на най-добрите образци на планетата и съвсем скоро ще започнат да определят световните тенденции в бранша. Това обаче ще стане, защото китайските коли изобщо не са китайски...


Китайски коли


Да започнем с дизайна – големите играчи от Поднебесната империя просто си купиха подходящите хора, които преди това са работили за най-големите мастодонти в световната автомобилна индустрия. Питър Хорбъри, който превърна железните кутии на Volvo в красиви и привлекателни коли, от дълго време рисуваше моделите на Geely. Сега те се създават от Щефан Зилаф – бивш главен дизайнер на Bentley.

Друг голям китайски производител – Chery, се довери на Хаган Сарагоклу от Porsche, докато Джеймс Хоуп от General Motors и Кевин Райс, който е прекарал 14 години в BMW и е работил за Mazda, отговарят за дизайна на колите за FAW. Моделите на JAC са дело на Даниел Галоне, който е рисувал автомобили на Maserati и Alfa Romeo, а тези на Haval – на Пиер Льоклер от BMW и на Фил Симънс от Land Rover.

Този списък може да продължи безкрайно, за да стане ясно защо идващите от Китай автомобили станаха едни от най-красивите в света. Разбира се, китайските дизайнери също внасят корекции в стила, за да добавят азиатска оригиналност, което прави колите още по-впечатляващи.


Китайски коли


Минаване към интериора, който също отдавна не е „copy-paste“, а отговаря на най-добрите световни образци. Да, и тук си личи азиатския стил, но той не влошава нещата. Ергономията на колите се подобри, а функционалността беше увеличена. В китайските автомобили обаче се появят и технологии, които ги няма другаде. Те разполагат, например, със система, забраняваща движението, когато водачът не носи предпазен колан. Предлагат се и вградени видеорекордери и таблети на мултимедийни и развлекателни комплекси с размерите на телевизор.

Това важи и за опциите за комфорт и системите за сигурност. Цялата съвкупна база на китайските автомобили е дело на „чужденци“, сред които са гиганти в индустрията като Bosch, Magna, Valeo, Delphi, BorgWarner и други. Същите технологии и системи се използват от германските производители, признати за стандарт за качество.


Китайски коли


Китайците много обичат да се хвалят, че целият технически пълнеж на колите им, включително двигатели и скоростни кутии, е тяхно собствено, но не е така. В крайна сметка, същите автоматични скоростни кутии, CVT-трансмисии и двигатели са лицензирани и директно закупени от марки като Punch Powerglide, Aisin, ZF, Mitsubishi, Toyota, VAG .., или са плодове на техните съвместни предприятия с китайски компании.

Подобно е положението и с платформите. Ако по-рано азиатците демонтираха стари модели на популярни марки, опитвайки се да се поучат от техния опит, сега те просто купуват инженери и други специалисти. Geely, за която вече стана дума, използва платформи на Volvo. И не е само тя – благодарение на съвместните предприятия, за които вече стана дума, китайските производители имат достъп до архитектури, които са в основата на европейски, японски, корейски и американски модели. Понякога тези платформи се променят, за да отговарят на изискванията, но като цяло те не са нещо, което китайците са измислили.


0 от 500
  • #17
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Унуфри ( преди 4 месеца )
    Китайците нямат скруполи и просто крадат това което им хареса.Това означава много бъгове, тъй като делото не е създадено в процес на еволюция. Имат големи възможности да произвеждат на загуба, или просто клиента да е на загуба както в повечето случаи докато развият франкенщайна.Не се спират да откраднат най доброто и да го променят само след няколко месеца, нещо невиждано за европейци от рода на Фиат например.След 10 години ще са лидер, по подобие на развитието на мобилните телефони.Ако GM каже
  • #16
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Еврогей ( преди 4 месеца )
    Немат ли прайдове-не могат да правят коли...
  • #15
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Al ( преди 4 месеца )
    Алоооо, дизайна не е технология! А за китайците - ми имат пари - правят коли ... и каквото си искат. А ние караме таралясници на по 25г.Нека им е зле!
  • #14
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Бай Байдъньо ДименЦи ( преди 4 месеца )
    Пепеко, Пепко. Смеешнико. Кой ти плаща бе ***????
  • #13
    5 rate up comment 8 rate down comment
    Striker ( преди 4 месеца )
    Е...ха добрутро, авто-ко м е д и я!? Хахахахха! Сега разбрахте, "евала"! То и iPhone се произвежда основно от ковидари, но но-хауто, дизайн, технологиии - всичко е от белия човек. Тая дописка, все едно от 16-годишен жител на село Стърчипишка е писана.
  • #12
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Колега да наричаш пълноценна кола това което продават в Китай за 4700 е много пресилено.
  • #11
    14 rate up comment 18 rate down comment
    Бай Толстой ( преди 4 месеца )
    Скоро тук ще караме рикши,а в Индия коли.щото тук няма кой да бачка,всички си бъркат по дупките и мразят руските ресурси.
  • #10
    14 rate up comment 3 rate down comment
    Смех ( преди 4 месеца )
    Хаха смешници на дизайнера му се плаща и може днеска да бачка за бентли утре за баркас тва си е негова работа и не е никаква технология
  • #9
    7 rate up comment 15 rate down comment
    До 7 ( преди 4 месеца )
    Е ти пък къде тръгна да сравняваш най голямата ширпотреба Шкода и Опел с Мерцедес? Това са коли от съвсем различни класове. Естествено че Мерцедес е по добър във всяко едно отношение. Ако ще и с 20 години по стар да е пак няма място за сравнение. Ти само като седнеш в Мерцедеса и веднага усещаш комфорта и качеството на материалите. Обезшумено, направено, дизайн, кожа, всичко. В Шкодата какво има? Само евтина пластмаса. Като сравняваш, гледай коли от един и същ клас но различни години.
  • #8
    22 rate up comment 9 rate down comment
    Пропов ( преди 4 месеца )
    Да техниката стана твърде сложна. Докато в телефоните и битовата техника може да има бъгове и недомослици(китайските са си така) то с колите шега не бива. Развиват се скорости, има други хора наоколо, качваш си близките вътре...Та копи - пейст вече не става. И за пореден път се доказва, че без западни мозъци и технологии не става. Човешкият ресурс и фактор е незаменим. То ест западът рулира, и колкото и да се хвалят от изтока, прогреса идва от запад.