Китайската компания BYD ще пусне няколко от своите електрически модела на пазара в Европа преди края на годината. Азиатският автомобилен гигант вече завършва изграждането на завод в Германия, а също така „атакува“ и Ниделрландия. Първоначално ще се продават четири модела - Tang, Han, Seal и Atto 3. Именно от кросоувъра Atto 3 се очаква най-голяма печалба. Моделът Tang вече се предлага и в Норвегия на цена от 60 000 евро.
Това е най-новият етап от развитието на една компания, която все повече превзема пазари по света. Историята на BYD (Build Your Dreams – Изгради мечтите си) обаче си е като за сценарий на филм. Основател и главен изпълнителен директор на BYD е Уанг Чуанфу. Роден в бедно селско семейство, той успява да получи висше образование като химик и работи няколко години в Пекинския технически университет. Държавната служба обаче изглежда тясна за предприемчивия Чуанфу и през 1995 г. 29-годишният ентусиаст се премества в Шенжен, за да започне собствен бизнес.
Уанг Чуанфу се заема с това, което умее най-добре, производството на батерии. Но не с гениално ноу-хау, а създадената от него компания поема по пътя на „обратното инженерство“. Или с други думи - копирането. Неговите хора разглобяват японски батерии на Sony и Sanyo, виждат как работят, подобряват нещо и пускат техните си версии, които са по-достъпни. И причината не е някакво чудо, а поради евтината работна ръка - хиляди бивши селяни са готови да работят във фабрики, образно казано за една купа ориз на ден.
Бизнесът тръгва, по това време планетата преживява бум на преносимата потребителска електроника. Само за няколко години BYD печели солиден дял от пазара на батерии, като до началото на 2000 г. продукти на компанията захранват мобилни телефони Nokia, лаптопи Dell, инструменти Black&Decker и дори емблематичните ултратънки флип телефони Motorola RAZR.
Чуанфу обаче винаги е мислил глобално - статутът на добър производител на батерии за него е само първата стъпка. През 2002 г. китайската компания за първи път пуска акции на фондовата борса и то с голям успех. Но скоро стойността на акциите лети в бездната. И всичко това, защото BYD внезапно решава да стане автомобилен производител. Чуанфу купува за „стотинки“ Qinchuan Machinery Works, малка държавна компания. Единственият продукт на Qinchuan по онова време е хечбекът Flyer. Без никакви промени, този модел преминава под марката BYD и излиза на пазара през 2005 г., но се проваля.
При създаването на автомобили Чуанфу следва същия път, както при батериите. За него се разказва една легенда - закарал чисто нов Mercedes-Benz S-Class до вратата на завода и казал на работниците: „Разглобете го до последния болт и вижте как работи всичко.“
Така се появява семейство модели, които за целия свят станаха символ на китайското безсрамие. Седанът F3 твърдо приличаше на Toyota Corolla, кросоувърът S7 тотално копираше Lexus RX, градската мини кола F0 беше моделирана от Toyota Aygo, а кабриолетът S8 като цяло беше с предница Mercedes, а отзад почти не се различаваше от Renault Megane със сгъваем покрив. Между другото, всички тези коли се задвижваха от собствени двигатели на BYD, получени по същия начин от старите разработки на Mitsubishi.
Но Чуанфу не страда от угризения на съвестта и неизменно отблъсква обвиненията за нарушаване на авторски права в съда. Да, и всичко това не притеснява клиентите. Ако през 2005 г. продажбите на единствения модел Flyer възлизат на само 11 хиляди бройки, то до 2010 г. BYD достигна половин милион коли годишно. Компанията постига добър баланс между цена и качество и автомобилите на BYD са много по-евтини от чуждестранните оригинали, но с по-добро качество от други китайски конкуренти. Но дори този успех е само междинна стъпка за Чуанфу.
През 2008 г. за електрическа революция при автомобилите все още не може да става и дума, а за Tesla са чували малцина. Тогава BYD пуска първия в света масово произвеждан plug-in хибрид - седана F3DM. През първата година на производство обаче са продадени едва 48 автомобила, а до 2013-а, когато производството приключва, целият тираж не достигна 3500. И изявленията на Уанг Чуанфу звучаха още по-лудо на този фон, че компанията му скоро ще стане лидер в пазара на електрически превозни средства, който несъмнено е бъдещето. Всички въртяха пръст в слепоочието, но легендарният инвеститор Уорън Бъфет взе че купи 10% от BYD. От тогава стойността им се е увеличила с 2000 процента!
Към 2013-а BYD се отдалечава от наглото копиране на чужди автомобили и пуска изцяло нова линия коли, кръстени на исторически китайски владетели. Повечето от тях вече са преминали към хибридна или изцяло електрическа версия, марката има свое лице, но това не се отразява на продажбите. До 2020 г. включително, те се колебаят около 400-500 хиляди годишно.
Но тук Уанг Чуанфу прави нов печеливш ход - през 2017 г. Германецът Волфганг Егер, който преди това е работил в Audi и Seat, но най-важното в Alfa Romeo, става главен дизайнер на BYD. Например, спиращото дъха купе Alfa Romeo 8C Competizione е негово дело. Две години по-късно BYD открива глобален дизайнерски център, в който работят хора от Audi, Mercedes-Benz и Ferrari. И още през 2020 г., в разгара на пандемичната криза започва нова страница в историята на компанията.
Кулминацията в тази история е нейният завършек - първо BYD се научи да прави батерии, след това усвои производството на автомобили, а сега се оказа единствената компания в света, която произвежда в пълен цикъл електрически автомобили самостоятелно! В крайна сметка дори Tesla купува батерии от други доставчици, сред които в много близко бъдеще може да се окаже и... BYD.
Между другото, Чуанфу е точно обратното на Илън Мъск в реалния живот - тих, скромен, на работа винаги носи стандартна униформа на BYD с избеляла снимка на значката. И не бърза да се наслади на прелестите на многомилиардно си състояние. Друга корпоративна легенда разказва, че на път за среща с инвеститори един от членовете на делегацията казал на Чуанфу, че би било хубаво да освежи външния си вид. И той отишъл в близкия крайпътен магазин и си купил риза за няколко долара.
Това е историята на BYD - тиха, методична работа от изучаване и подобряване на продукти на други хора до създаване на собствени. BYD може и да беше в сянка дълго време, но натрупа сила и след това внезапно пое лидерството, избирайки подходящия момент. И още един такъв пробив се случва пред очите ни. През 2021 г. продажбите се увеличиха до 730 хиляди единици. През пролетта на 2022 г. компанията напълно изостави бензиновите автомобили и ако всичко продължи по същия път, тогава крайният резултат на BYD в края на тази година ще достигне един и половина милиона коли.
През първата половина на 2022-а глобалните продажби на BYD надхвърлиха 641 000 автомобила, докато Tesla успя да продаде само 546 000. Но номерът е, че китайците включват и plug-in хибридите в своите цифри, които представляват около половината от общия тираж. Така че по отношение на чисто електрическата мобилност Tesla все още е напред. Но ръстът на продажбите на BYD спрямо 2021 г. възлиза на цели 315 %. Простата математика предполага, че превъзходство не е далеч.