IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо съвременните китайски коли не са... китайски

Външната помощ е една от основните причини за възхода на местната индустрия

През последните години китайската автомобилна индустрия достигна невероятни висоти. Нейните модели в някои отношения не отстъпват на най-добрите образци на планетата и съвсем скоро ще започнат да определят световните тенденции в бранша. Това обаче ще стане, защото китайските коли изобщо не са китайски...


Китайски коли


Да започнем с дизайна – големите играчи от Поднебесната империя просто си купиха подходящите хора, които преди това са работили за най-големите мастодонти в световната автомобилна индустрия. Питър Хорбъри, който превърна железните кутии на Volvo в красиви и привлекателни коли, от дълго време рисуваше моделите на Geely. Сега те се създават от Щефан Зилаф – бивш главен дизайнер на Bentley.

Друг голям китайски производител – Chery, се довери на Хаган Сарагоклу от Porsche, докато Джеймс Хоуп от General Motors и Кевин Райс, който е прекарал 14 години в BMW и е работил за Mazda, отговарят за дизайна на колите за FAW. Моделите на JAC са дело на Даниел Галоне, който е рисувал автомобили на Maserati и Alfa Romeo, а тези на Haval – на Пиер Льоклер от BMW и на Фил Симънс от Land Rover.

Този списък може да продължи безкрайно, за да стане ясно защо идващите от Китай автомобили станаха едни от най-красивите в света. Разбира се, китайските дизайнери също внасят корекции в стила, за да добавят азиатска оригиналност, което прави колите още по-впечатляващи.


Китайски коли


Минаване към интериора, който също отдавна не е „copy-paste“, а отговаря на най-добрите световни образци. Да, и тук си личи азиатския стил, но той не влошава нещата. Ергономията на колите се подобри, а функционалността беше увеличена. В китайските автомобили обаче се появят и технологии, които ги няма другаде. Те разполагат, например, със система, забраняваща движението, когато водачът не носи предпазен колан. Предлагат се и вградени видеорекордери и таблети на мултимедийни и развлекателни комплекси с размерите на телевизор.

Това важи и за опциите за комфорт и системите за сигурност. Цялата съвкупна база на китайските автомобили е дело на „чужденци“, сред които са гиганти в индустрията като Bosch, Magna, Valeo, Delphi, BorgWarner и други. Същите технологии и системи се използват от германските производители, признати за стандарт за качество.


Китайски коли


Китайците много обичат да се хвалят, че целият технически пълнеж на колите им, включително двигатели и скоростни кутии, е тяхно собствено, но не е така. В крайна сметка, същите автоматични скоростни кутии, CVT-трансмисии и двигатели са лицензирани и директно закупени от марки като Punch Powerglide, Aisin, ZF, Mitsubishi, Toyota, VAG .., или са плодове на техните съвместни предприятия с китайски компании.

Подобно е положението и с платформите. Ако по-рано азиатците демонтираха стари модели на популярни марки, опитвайки се да се поучат от техния опит, сега те просто купуват инженери и други специалисти. Geely, за която вече стана дума, използва платформи на Volvo. И не е само тя – благодарение на съвместните предприятия, за които вече стана дума, китайските производители имат достъп до архитектури, които са в основата на европейски, японски, корейски и американски модели. Понякога тези платформи се променят, за да отговарят на изискванията, но като цяло те не са нещо, което китайците са измислили.


0 от 500
  • #7
    13 rate up comment 8 rate down comment
    до 6 ( преди 1 година )
    Въпрос на доверие в марката. Особено в БГ е трудно да убедиш човек да купи по-нова и здрава Шкода или Опел вместо по-стар и трошлив Мерцедес. Пък какво остава да даде 50к за китайска кола. Иначе в края на миналата година точно като започваха да свършват всякакви складови наличности тук, Хавал бяха останали само с 1 шоурумски автомобил - всичко друго разпродадено, докато Хонда например все още имаха от всичко на склад.
  • #6
    19 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хавал у нас е на 40% по-евтин от европейски автомобил , а нещо не залива пазара ! Що така ? Любителите на Мао Дзе Дун ще ми кажат ли ?
  • #5
    11 rate up comment 12 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Така е, приближава се цената. Най-продавания електромобил в Китай струва 4300 долара и не е някоя рикша, а автомобил с всички системи за сигурност airbag, abs и т.н. , а освен това дори базовата версия има климатроник. Ще ми кажеш ли поне един автомобил на немски или японски производител на приблизително същата цена, щом твърдиш че и цените са се уеднаквили? Не смяташ ли че този автомобил ще има пазарен успех дори когато го напомпят с такси и данъци в европа, дори да утроят цената?
  • #4
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Да бяхте споменали че и цената им се приближава все повече до тази на другите производители
  • #3
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Гочето с голфа ( преди 1 година )
    Докато не са налазили ценителите на 20 годишните премиуми, да спомена че се иьползват същите компоненти влагани и в германските премиуми. Просто те вече се произвеждат в Китай. Естествено че има и евтини коли, в които цената е приоритет.
  • #2
    21 rate up comment 9 rate down comment
    Achtung ( преди 1 година )
    Вече няма значение кой какво е измислил, а кой какво може да направи и купи. Населението на ЕС към това на Китай е 1:3 и благодарение на брюкселските зелки, инфлацията и рецесията, продажбите на нови коли ЕС - Китай също е 1:3. Тоест последните 3 години европейците ударно се приближиха към китайския стандарт, не защото последните са станали по-богати, а защо средния европеец е станал по-беден. Някой трябва да поеме политическата отговорност.
  • #1
    18 rate up comment 2 rate down comment
    112 ( преди 1 година )
    Производителите бяха принудени да имат съвместно предприятие за да стъпят на китайския пазар. Това беше умен ход ...