След многократни отлагания на 12 октомври Европейската комисия трябва да даде зелена светлина на новите правила за вредни емисии на автомобилите - Евро 7. Както съобщава Automotive News, всъщност утре ще бъде публикуван целият набор от правила за изгорелите газове на превозните средства, продавани на Стария континент.

Приемането на регламента беше отлагано няколко пъти – първо в края на 2021 г., след това на 5 април и на 22 юни, като причината бяха протестите на много производители и свързаните с това нерешения на Комисията. Сега обаче новите правила трябва да бъдат приети в окончателния им вариант.
С въвеждането на Евро 7 ще бъдат ограничени допълнително емисиите от автомобили и камиони по отношение на замърсители като прахови частици, въглеводороди и въглероден окис. Новият стандарт ще замени сегашния Евро 6, който е в сила от 2014 г. Ако всичко върви по план, той ще определи стандартите на последното поколение на двигателите с вътрешно горене в Европа, които трябва да бъдат забранени за продажба на нови автомобили през 2035 г.
Датата 12 октомври обаче няма да бъде окончателна, тъй като след нея Европейската комисия ще премине към процес на „съвместно вземане на решение“, който трябва да уточни точните срокове за влизане в сила на Евро 7. Най-вероятно това ще стане през 2025 г., въпреки че има идея да бъде отложено с една или две години.
Както вече бе споменато, непрекъснатата промяна в дефиницията на параметрите на регламента Евро 7 се дължи на много фактори - на първо място трудния баланс между исканията на производителите и амбициите на Комисията за значително намаляване на емисиите. Те са насочени към плана „Fit for 55“ и забраната на двигателите с вътрешно горене, насрочена за 2035 г.
Всички тези закъснения само увеличиха страховете и недоволството сред производителите, които многократно искаха яснота относно параметрите, които трябва да се спазват. Това е така, защото проектирането на нови двигатели изисква разходи и време и за някои може да не си струва да инвестират в такова развитие. Гигант като Stellantis, например, вече обяви, че няма да инвестира в двигатели с Евро 7, като това беше повторено от Пол Грийнинг, директор на сектора за емисии и горива на ACEA.
„Не сме твърде убедени в предимствата на Евро 7. Пълна глупост е да се инвестират огромни средства в технология, която ще изчезне през 2035 г. - само 10 години след въвеждането на новия стандарт“, коментира Грийнинг.
Друг важен въпрос е дали Евро 7 ще важи за ванове и камиони, тъй като е малко вероятно те да бъдат изцяло електрически след 2035 г. Освен това, след тази дата ще продължат да се използват и произведени по-рано автомобили с ДВГ, но ако те отговарят на новите стандарти за вредни емисии, ще замърсяват много по-малко. И съответно ще бъдат намалени смъртните случаи, свързани със замърсяването на въздуха, които според Европейската агенция по околна среда са били повече от 300 000 през 2019 г.


0