Автомобилите имат много опции, без които е невъзможно да си представим модерна кола. Климатикът, мултимедийната система с усилвател, високоговорителите, мощните къси светлини, чистачките, отопляемите седалки, прозорци и огледала, както и вентилацията в салона изискват енергия, което означава, че допълнително натоварват генератора, карайки двигателя да използва повече гориво. Колко се увеличава този разход, ако всички системи са активирани и колко може да се спести, ако водачът и пътниците изведнъж решат да не използват предимствата на комфорта?
Колко бензин харчи един климатик?
Енергията за бордовите системи на автомобила се извлича чрез работата на генератор, който има директна връзка с вала на двигателя. Ако няма достатъчно енергия, тогава контролният блок "нарежда" на двигателя да увеличи скоростта. Разходът на гориво расте. Излишната енергия отива в батерията и се връща в системата за захранване на автомобила, когато двигателят е изключен или работи в щадящи режими, например по време на празен ход. Не е изненадващо, че шофьорите не искат да хабят гориво, а много от тях, поради тази причина, не използват климатик и други опции.
Изследване на германския автомобилен клуб ADAC показва, че климатикът на Skoda Octavia консумира енергия от порядъка средно на 0.43 литра бензин на час. Ако изключите климатичната система, можете да спестите това гориво.
Да предположим, че пътувате на дълъг път за около 10 часа, тогава при шофиране без климатик теоретично в резервоара може да има 4.3 литра спестено гориво. За сметка на това обаче водачът и пътниците ще трябва да се примирят с високата температура на въздуха в купето.
Често шофьорът отваря прозорците, за да охлади кабината с насрещните ветрови потоци. В този случай обаче аеродинамиката на автомобила се нарушава, в страничните зони се създават турбуленции, които образуват области с ниско налягане, които пък пречат на свободното протичане на потока. Това от своя страна забавя автомобила. Тогава потреблението отново се увеличава и може да сведе до минимум постигнатите спестявания от неработещия климатик.
Шофиране с отворени прозорци
Списанието "За рульом" прави своето изследване върху аеродинамиката на автомобилите. В тестовете участват дизелов Ford Focus с двигател 1.8 TDCi и Lada Kalina с 1.6-литров двигател. Тестовете бяха разделени на два етапа, при скорости от 90 км/ч и 120 км/ч.
При скорост от 90 км / ч при шофиране по магистрала без климатик Lada-та изразходва 5.5 л/100 км. Ако отворите всички прозорци, тогава разходът се увеличава с 0.1 л/100 км. С увеличаването на скоростта обаче ситуацията се променя драстично. Ако ускорите до 120 км/ч, тогава аеродинамичното съпротивление се увеличава и отрицателната роля на турбуленцията се отразява на движението. Така при 110 км/ч отворените прозорци увеличават разхода на гориво с 0.35 л/100 км, а при 120 км/ч - с цели 0.5 л.
При дизеловия Ford Focus картината е идентична. При скорост от 90 км/ч без климатик и със затворени прозорци харчи 3.8 литра на "сто", а при отворени прозорци има увеличение на разхода с около 0.1 литра. При високи скорости разходът се увеличава до 5 литра, а ако отворите прозорците със скорост 120 км/ч, тогава разходът на бензин ще се увеличи с около 0.4-0.5 литра . При скорост от 130 км / ч с отворени прозорци разходът на бензин се увеличава с 0.6-0.7 литра. И това е повече, отколкото консумира климатика.
Като цяло изключването на климатика с цел спестяване на бензин е препоръчително само при ниски скорости, не повече от 90 км / ч, но дори и в този случай ефектът от спестяването не е очевиден.