IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Наистина ли пестите пари, ако изключите климатика в колата?

Комфортът в купето е за сметка на по-висок разход на гориво. Но отказът от него не значи автоматично икономия

Автомобилите имат много опции, без които е невъзможно да си представим модерна кола. Климатикът, мултимедийната система с усилвател, високоговорителите, мощните къси светлини, чистачките, отопляемите седалки, прозорци и огледала, както и вентилацията в салона изискват енергия, което означава, че допълнително натоварват генератора, карайки двигателя да използва повече гориво. Колко се увеличава този разход, ако всички системи са активирани и колко може да се спести, ако водачът и пътниците изведнъж решат да не използват предимствата на комфорта?
   
      
климатик, икономия
   
       
Колко бензин харчи един климатик?
Енергията за бордовите системи на автомобила се извлича чрез работата на генератор, който има директна връзка с вала на двигателя. Ако няма достатъчно енергия, тогава контролният блок "нарежда" на двигателя да увеличи скоростта. Разходът на гориво расте. Излишната енергия отива в батерията и се връща в системата за захранване на автомобила, когато двигателят е изключен или работи в щадящи режими, например по време на празен ход. Не е изненадващо, че шофьорите не искат да хабят гориво, а много от тях, поради тази причина, не използват климатик и други опции.

Изследване на германския автомобилен клуб ADAC показва, че климатикът на Skoda Octavia консумира енергия от порядъка средно на 0.43 литра бензин на час. Ако изключите климатичната система, можете да спестите това гориво.

Да предположим, че пътувате на дълъг път за около 10 часа, тогава при шофиране без климатик теоретично в резервоара може да има 4.3 литра спестено гориво. За сметка на това обаче водачът и пътниците ще трябва да се примирят с високата температура на въздуха в купето.

Често шофьорът отваря прозорците, за да охлади кабината с насрещните ветрови потоци. В този случай обаче аеродинамиката на автомобила се нарушава, в страничните зони се създават турбуленции, които образуват области с ниско налягане, които пък пречат на свободното протичане на потока. Това от своя страна забавя автомобила. Тогава потреблението отново се увеличава и може да сведе до минимум постигнатите спестявания от неработещия климатик.
   
     
климатик, икономия
     
          
Шофиране с отворени прозорци

Списанието "За рульом" прави своето изследване върху аеродинамиката на автомобилите. В тестовете участват дизелов Ford Focus с двигател 1.8 TDCi и Lada Kalina с 1.6-литров двигател. Тестовете бяха разделени на два етапа, при скорости от 90 км/ч и 120 км/ч.

При скорост от 90 км / ч при шофиране по магистрала без климатик Lada-та изразходва 5.5 л/100 км. Ако отворите всички прозорци, тогава разходът се увеличава с 0.1 л/100 км. С увеличаването на скоростта обаче ситуацията се променя драстично. Ако ускорите до 120 км/ч, тогава аеродинамичното съпротивление се увеличава и отрицателната роля на турбуленцията се отразява на движението. Така при 110 км/ч отворените прозорци увеличават разхода на гориво с 0.35 л/100 км, а при 120 км/ч - с цели 0.5 л.

При дизеловия Ford Focus картината е идентична. При скорост от 90 км/ч без климатик и със затворени прозорци харчи 3.8 литра на "сто", а при отворени прозорци има увеличение на разхода с около 0.1 литра. При високи скорости разходът се увеличава до 5 литра, а ако отворите прозорците със скорост 120 км/ч, тогава разходът на бензин ще се увеличи с около 0.4-0.5 литра . При скорост от 130 км / ч с отворени прозорци разходът на бензин се увеличава с 0.6-0.7 литра. И това е повече, отколкото консумира климатика.

Като цяло изключването на климатика с цел спестяване на бензин е препоръчително само при ниски скорости, не повече от 90 км / ч, но дори и в този случай ефектът от спестяването не е очевиден.
   
        

 

0 от 500
  • #12
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Гошо ( преди 1 година )
    Никога,НЕ СПИРАМ КЛИМАТИКА,ДОРИ ПРЕЗ ЗИМАТА ГО ПУСКАМ,ИЗСУШАВА БЪРЗО ПРОЗОРЦИТЕ,И КОЛЕГАТА ПО ДОЛУ НАПИСА,КАКВО Е ТОВА СРАВНЕНИЕ С КОЛИ НЕДОРАЗУМЕНИЯ,ЛАДА КАЛИНА И ШКОДА ОСТАВИЯ,КАКВА АЕРОДИНАМИКА ИМАТ?
  • #11
    1 rate up comment 1 rate down comment
    някой ( преди 1 година )
    Искате ли да вземете да спрете да публикувате някакви руски ***?Кой го интересува тест с Лада Калина, като никой не би я купил?
  • #10
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Бумеранг ( преди 1 година )
    От както съм купил последната си кола, не съм изключвал климатикът! Само настройвам градуси...... Разходът и разликата ако я има, въобще не се усеща! Системата е измислена: включваш и тя си поддържа налягането в системата. Ако има икономия, то тя е в постоянно включената система!
  • #9
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Пешо ( преди 1 година )
    Моя личен експеримент е с единн и същи маршут съм го вземал и с климатик и с отворен прозорец, еми разхода с климатика е по-голям, но комфорта цена няма, иначе експеримента в статията, ако е направен с 4 отворени прозорци, то е неправилен, защото кой кара на магистрала така, най-много да отвориш предните два орозореца по 10см, иначе вентилацията и шума стават огромни. Но като заключение, дори по-високия разход, препоръчвам пътуването с климатик, хората са ги измислили отдавна.
  • #8
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Бай Весо ( преди 1 година )
    А/С се пуска и когато е влажно времето. Изсушава въздуха в купето и не се образува запотяване. Това може да ви спести повече главоболия от малко по-висок разход на гориво. Отделно системата трябва да работи ,особено ако шофирате извънградско,независимо от сезона.
  • #7
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Парен чук до #2 ( преди 1 година )
    Ти май по-далеч от Босилеград не си пътувал и само си слушал за "премуим" шпътищата ( те кат таралясниците им де) на дойчовците дет нямали ограничения
  • #6
    14 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Авторе, ти шофираш ли или само седиш зад бюрото? Ако навън е 35 градуса, колкото показва контролното табло или ти казват по радиото, при изключен климатик/климатроник имаш ли представа каква е температурата вътре в огряната отвсякъде кола? И как ще изтраеш вътре 10 часа?
  • #5
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Чудя се дали Пешо Шекера и Руменчо Славов не са едно и също лице. В статиите на "двамата автори" грешките са толкова много и толкова трагични, че нещо много съмнително изглежда.
  • #4
    19 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Този сайт препечатва всичките си простотии от ушанките! Какъв климатик в Русия- там е студ и мизерия!
  • #3
    25 rate up comment 2 rate down comment
    Мда ( преди 1 година )
    Включ, изключ ...пестиш 0.5л / 100, потиш се като ***, и след 2-3 години такава употреба на климатика, думва компресора и 600-800лв рязко назад! И цялата икономия и осоляване в собствена пот отива на вятъра!!! Като си взел кола с климатик, си го ползвай! Като си искал да пестиш, да си почнал с покупката на кола без климатик - пестиш от раз и после нямаш дилеми да го пусна ли, да не го ли пусна ... :-) :-) :-)