Искате ли един безплатен и доказано полезен инвестиционен съвет? Никога не се опитвайте да предвидите цената на петрола. Основният ни източник на енергия упорито отказва да се подчинява на пазарни закони и на икономическа логика. Може би защото, както охотно признаваше Ти Буун Пикънс, един от най-големите познавачи в тази област, при него "не съществува такова нещо като свободен пазар".
А Дан Дикър, легендарен трейдър на Нюйоркската борса, казваше така: "Петролът е калпава инвестиция, защото всъщност изобщо не е инвестиция. Той е по-скоро облог, с прикачена към него тиктакаща бомба".
Днес, когато добрата стара петдесетачка ще ви осигури едва около 15 литра на бензиностанцията, всички се надяват високите цени на суровия петрол да вървят към края си. Но колкото и непредсказуеми да са те, почти всички фактори сочат в обратната посока - горивата ще останат скъпи много по-дълго, отколкото ни се иска. Ето основните фактори, които движат този пазар.
11 ключови факта за цените на петрола (ГАЛЕРИЯ):
В същото време няма признаци бумът в потреблението да се забавя. Светът е твърдо решен да си навакса за двете години лишения и консумацията на горива е вече почти на нивото от 2019 - и то преди Китай да излезе окончателно от локдауните. Натискът за налагане на електромобилите в Европа и Китай все още е пренебрежимо малък фактор. В момента по пътищата има едва около 20 милиона електрически коли - нищожно малко на фона на 1.426 милиарда автомобила с вътрешно горене. Bloomberg NEF прогнозира, че търсенето на транспортни горива ще продължи да расте поне до 2027, преди електрификацията да го тласне отново надолу. И това е при положение, че политическата воля за зеления преход остане силна - което е доста съмнително. "Някои твърдят, че високата цена на петрола е онова, от което се нуждае светът, за да се отърси от изкопаемите горива. Но истината е, че тя прави прехода още по-труден", писа Уил Кенеди в анализ за Bloomberg. Повечето правителства биха предпочели да отстъпят или да отложат "зелените" си ангажименти, вместо да изправят гражданите си пред непосилни цени на енергията и транспорта.
* Статията е публикувана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 143 / 2022