Големите петролни компании са в паника от засилващата се тенденция към електрификация на автомобилите, се казва в доклад на консултантската компания Burton Ledley. Преминаването към електрическо задвижване е "сериозна заплаха" за петролния бизнес, предупреждава и реномираната рейтингова агенция Fitch в документ, цитиран от The Financial Times. Дори преди да са се появили масово на пазара, електромобилите могат да нанесат на гиганти като ExxonMobil и Royal Dutch Shell щети за милиарди долари, като отблъснат инвеститорите им.
САМО ДОПРЕДИ ГОДИНА електрическата революция съвсем не изглеждаше неминуема. Но Дизелгейт и развенчаването на европейските тестове за вредни емисии промениха това. Парижкият автосалон в началото на октомври окончателно потвърди тенденцията: всички сериозни производители вече работят по електрическо задвижване или си търсят партньори за него, повечето обещават цяла електрическа гама до 2020-2021 година.
Което обяснимо е тревожна перспектива за Еxxon и Shell. По изчисления на Fitch през 2015 транспортът е погълнал над 55% от цялото глобално потребление на петрол. Ако до десет години електромобилите достигнат 50 на сто пазарен дял в Европа, консумацията на петрол на континента ще се стопи с над една четвърт.
Концептуалният EQ - началото на нова, изцяло електрическа гама за Mercedes. Парижкият автосалон затвърди тенденцията - вече всички работят по електрическо задвижване
ЕЛЕКТРИЧЕСКИТЕ АВТОМОБИЛИ ще дойдат по-бързо от очакваното и ако петролните компании "си пъхнат главите в пясъка и се преструват, че това ще ги подмине, ще си имат сериозни проблеми", коментира управляващият директор на агенцията Алекс Грифитс. "Спешно им е нужен план за действие". Перспективите вече тревожат някои от инвеститорите в петролния сектор и могат да ги подтикнат да се изтеглят, предизвиквайки незапомнена криза.
Електрификацията на транспорта ще засегне и други отрасли, предупреждава Fitch. Сред най-потърпевшите ще са производителите на електроенергия от изкопаеми горива, като българските ТЕЦ например. Масовата поява на автомобили с батерии ще реши главния проблем на соларната и вятърната енергетика, като им осигури начин да складират енергията и да преодолеят най-сетне непредсказуемостта си. Това ще свали драстично цената на електричеството от възобновяеми източници и ще направи старите ТЕЦ неконкурентни.
Над 55% от глобалното потребление на петрол се пада на транспортния сектор
ДЕЛЪТ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ все още е пренебрежимо малък - общо в света те са около 1.2 милиона, при близо 1 милиард автомобила. До момента най-сериозният ограничаващ фактор пред тях е твърде високата цена на батериите. Но за последните осем години тя всъщност е спаднала със 73% и днес е около 268 долара за киловатчас. За да станат батериите по-изгодни от двигателите с вътрешно горене, те трябва да паднат до около 100 долара за киловатчас. Но повечето експерти твърдят, че при сегашните темпове това ще стане още в близките три до четири години.
ОТДЕЛНИ ПОЛИТИЧЕСКИ РЕШЕНИЯ могат още повече да притиснат петролния бранш. Норвегия и дори Германия обмислят пълна забрана за двигатели с вътрешно горене (съответно от 2025 и 2030 година). Ако Китай, който е едновременно най-големият автомобилен пазар в света и една от най-замърсените страни - направи същото, това може да е окончателният край за най-могъщата индустрия на миналия век.
Още по темата: електрическата революция в Париж - видео: