IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ще умрат ли петролните гиганти?

Електромобилите са "огромна заплаха" за компании като ExxonMobile и Royal Dutch Shell

Ще умрат ли петролните гиганти?

Големите петролни компании са в паника от засилващата се тенденция към електрификация на автомобилите, се казва в доклад на консултантската компания Burton Ledley. Преминаването към електрическо задвижване е "сериозна заплаха" за петролния бизнес, предупреждава и реномираната рейтингова агенция Fitch в документ, цитиран от The Financial Times. Дори преди да са се появили масово на пазара, електромобилите могат да нанесат на гиганти като ExxonMobil и Royal Dutch Shell щети за милиарди долари, като отблъснат инвеститорите им.

 
Ще умрат ли петролните гиганти?


САМО ДОПРЕДИ ГОДИНА
електрическата революция съвсем не изглеждаше неминуема. Но Дизелгейт и развенчаването на европейските тестове за вредни емисии промениха това. Парижкият автосалон в началото на октомври окончателно потвърди тенденцията: всички сериозни производители вече работят по електрическо задвижване или си търсят партньори за него, повечето обещават цяла електрическа гама до 2020-2021 година.

Което обяснимо е тревожна перспектива за Еxxon и Shell. По изчисления на Fitch през 2015 транспортът е погълнал над 55% от  цялото глобално потребление на петрол. Ако до десет години електромобилите достигнат 50 на сто пазарен дял в Европа, консумацията на петрол на континента ще се стопи с над една четвърт.


Ще умрат ли петролните гиганти?

Концептуалният EQ - началото на нова, изцяло електрическа гама за Mercedes. Парижкият автосалон затвърди тенденцията - вече всички работят по електрическо задвижване


ЕЛЕКТРИЧЕСКИТЕ АВТОМОБИЛИ ще дойдат по-бързо от очакваното и ако петролните компании "си пъхнат главите в пясъка и се преструват, че това ще ги подмине, ще си имат сериозни проблеми", коментира управляващият директор на агенцията Алекс Грифитс. "Спешно им е нужен план за действие". Перспективите вече тревожат някои от инвеститорите в петролния сектор и могат да ги подтикнат да се изтеглят, предизвиквайки незапомнена криза.

Електрификацията на транспорта ще засегне и други отрасли, предупреждава Fitch. Сред най-потърпевшите ще са производителите на електроенергия от изкопаеми горива, като българските ТЕЦ например. Масовата поява на автомобили с батерии ще реши главния проблем на соларната и вятърната енергетика, като им осигури начин да складират енергията и да преодолеят най-сетне непредсказуемостта си. Това ще свали драстично цената на електричеството от възобновяеми източници и ще направи старите ТЕЦ неконкурентни.


Ще умрат ли петролните гиганти?

Над 55% от глобалното потребление на петрол се пада на транспортния сектор



ДЕЛЪТ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ все още е пренебрежимо малък - общо в света те са около 1.2 милиона, при близо 1 милиард автомобила. До момента най-сериозният ограничаващ фактор пред тях е твърде високата цена на батериите. Но за последните осем години тя всъщност е спаднала със 73% и днес е около 268 долара за киловатчас. За да станат батериите по-изгодни от двигателите с вътрешно горене, те трябва да паднат до около 100 долара за киловатчас. Но повечето експерти твърдят, че при сегашните темпове това ще стане още в близките три до четири години.

ОТДЕЛНИ ПОЛИТИЧЕСКИ РЕШЕНИЯ могат още повече да притиснат петролния бранш. Норвегия и дори Германия обмислят пълна забрана за двигатели с вътрешно горене (съответно от 2025 и 2030 година). Ако Китай, който е едновременно най-големият автомобилен пазар в света и една от най-замърсените страни - направи същото, това може да е окончателният край за най-могъщата индустрия на миналия век.

Още по темата: електрическата революция в Париж - видео:

 

 

Тагове: Mercedes shell exxon fitch
0 от 500
  • #6
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Чиста електрификация едва ли ще дойде скоро. Също камионите още доста ще търкалят на нефтопродукти. А дори и те да минат на ток от къде ще дойде толкова много електричество за всички мпс-та. Ще трябват още доста електроцентрали на газ или атомни. Които водят своите рискове.
  • #5
    17 rate up comment 4 rate down comment
    инженер ( преди 8 години )
    Първия коментар и неверен. Лития не е рядък метал, в момента се разработват много нови мини по целия свят с оглед на това, че ще има голямо търсене за батерии. Лития се рециклира на 100%, което е може би най-важното. След като количеството добит литий достигне критична маса няма да има нужда от нов литий за новите батерии, ще се взима рециклиран от старите батерии.
  • #4
    28 rate up comment 1 rate down comment
    112 ( преди 8 години )
    За петролните компании ми е през ... сещате се.
  • #3
    28 rate up comment 3 rate down comment
    Rick79 ( преди 8 години )
    Не е толкова голям фактор литият. Първо, залежите не са малки, просто са в политически деликатни държави като Китай и Боливия и големите корпорации не могат лесно да сложат ръка върху тях. и второ, батериите стават все по-ефективни и ползват все по-малки количества литий - новото поколение литиево-полимерни например, която ще дойде още идната пролет, е с 40% по-малко литий, струва с 30% по-малко от досегашните и има почти удвоен капацитет
  • #2
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Дрън дрън...
  • #1
    23 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Литият от , който масово се правят батериите и труден за добиване и крайно недостатъчен ...ако не намерят други варианти за батерии петролът ще властва още дълго време